English

روحانی در ستاد ملی کرونا:

اختیارات ستاد کرونا هم ردیف اختیارات شورای عالی امنیت ملی بود

رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری اختیارات ستاد ملی مقابله با کرونا را مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دادند.

اختیارات ستاد کرونا هم ردیف اختیارات شورای عالی امنیت ملی بود

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم اظهار کرد: در این ۷۸ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ۵۷۳ مصوبه را گذراندیم و همگی ابلاغ و اجرا شده است و اهتمام بر این بوده که مصوبات اجرایی شود.

روحانی گفت: این جلسه جزو نهادسازی‌های نظام بود زیرا نظام احساس کرد برای مقابله با کرونا به یک نهاد جدید نیاز دارد بنابراین این نهادر در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد و مقام معظم رهبری با تائید این مصوبه، اختیارات این ستاد را مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دادند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مثلاً در ماجرای عراق در سال ۲۰۰۳، شورای عالی امنیت ملی مصوبات یک جلسه‌ای در دبیرخانه را مساوی شورا تلقی کرد.

روحانی گفت: مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تأسیس ستاد ملی مقابله با کرونا در سوم اسفند ۹۸ به تصویب رسید. در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، هم نیروهای مسلح و هم قوای دیگر حضور داشتند یعنی در این جلسه تنها قوه مجریه نبود. این هماهنگی و همفکری که بین سه قوه در این جلسه وجود داشت، یک چیزی شبیه ترکیب خود شورای عالی امنیت ملی بود. این نهادسازی به موقع و سریع انجام شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در خط مقدم بود و در کنار آن وزارت کشور با تأسیس قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا، فعالیت می‌کرد. تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. این تصمیمات در سه تا چهار رده پخته می‌شد. ما تصمیمی را نمی‌بینیم که برخلاف اصول علمی و روندی که در جهان وجود دارد، باشد.

رئیس‌جمهور گفت: ما از آغاز شیوع این بیماری چاره‌ای نداشتیم که بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم زیرا کسی به ما کمک نمی‌کرد. البته در آن اوایل هیچکسی به دیگری کمک نمی‌کرد. برای ماسک هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد و حتی در هوا ماسک را می‌قاپیدند. در دارو نیز کسی حاضر نبود ما را یاری کند. در ماسک‌های ویژه هم کسی نبود که به ما بدهد. ما فقط به امکانات و توان داخلی خودمان تکیه کردیم.

روحانی گفت: ما در زمینه مواد شوینده هیچگاه کمبود نداشتیم، در ماسک هم خیلی سریع به سطح قابل قبولی رسیدیم و با قیمت مناسب در اختیار مردم گذاشتیم. وزارت صمت و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه وارد عمل شدند.

وی گفت: در مواردی که نیاز ارزی داشتیم، علیرغم تحریم، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها یاری کردند. وزارت امور خارجه در این زمینه فعال بود و کمک می‌کرد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: نهادهای نیروهای مسلح با همه توان به صحنه آمدند. ستاد کل به صحنه آمد و قرارگاه ویژه ای به نام قرارگاه امام رضا (ع) را تشکیل داد. سپاه و ارتش و بسیج هم در این راستا کمک‌های زیادی کرد. ناجا هم بار سنگینی در اجرای مصوبات بر دوش داشت.

روحانی تاکید کرد: صداوسیما هم نقش زیادی در این زمینه داشت زیرا هم باید آنچه ما تصمیم گرفتیم را اعلام، منعکس و تبیین کند و هم باید حرف‌های ناروایی که خارج نشین‌ها می‌گفتند و ذهن مردم را مشوش می‌کردند را پاسخ دهد.

وی افزود: در این مدت دوگانه‌هایی بوجود آمد. اولین دوگانه‌، دوگانه علم و دین بود که بسیار خطرناک بود. البته عدد کسانی که به این دوگانه دامن زدند زیاد نبود ولی به هرحال عده‌ای این دوگانه را ایجاد کردند. ما هم توسلی به اهل بیت و اتکال به خداوند داریم و هم باید از یافته‌های علمی استفاده کنیم. در رفع این دوگانه، حرف و عمل مقام معظم رهبری بسیار کمک کرد. ایشان مصوبات ستاد را تشویق می‌کردند و حتی خود ایشان می‌گفتند که من تابع مصوبات هستم. در عمل هم این‌چنین بودند. اگر روضه و جلسه‌ای بود، ایشان پروتکل‌ها ر رعایت می‌کردند.

رئیس‌جمهور گفت: مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشمندان و فرهیختگان هم به صحنه آمدند. یک عالم و مرجع نبود که بخواهد این دوگانگی را ایجاد کند. البته عده‌ای در سطوح پایین حرف‌هایی می‌زدند اما نگذاشتیم این دوگانگی شکل بگیرد.

روحانی با بیان اینکه دوگانه دیگر، دوگانه سلامت و معیشت بود، گفت: در این راستا یک راهی تصمیم‌گیری شد مبنی بر اینکه سلامت در اولویت و در عین حال معیشت هم مهم است. تمام تولیدگرهای ما کار خود را انجام دادند و یک روز هم کار خودشان را تعطیل نکردند. در بخش خدمات، همه کارها انجام می‌شد اما گاهی هم لازم می‌شد که یک تا دو هفته مغازه‌ها، مشاغل خاصی و سفرها تعطیل می‌شد. به هرحال ما اجازه ندادیم این دوگانه نیز شکل بگیرد و از آن عبور کردیم.

وی افزود: برخی خواستند در آئین‌های مذهبی دوگانه درست کنند که ما تاکید کردیم آئین‌های مذهبی در محرم و ماه رمضان خواهد بود و تعطیل نخواهند شد اما آنها باید بیش از دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا این پروتکل‌ها جتبه الزامی و وجوب داد و آن مناسک جنبه مستحب دارد و مستحب و واجب باید در کنار هم تلفیق شوند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در بحث آموزش نیز بحث‌های زیادی صورت گرفت. در این مورد هم فضای مجازی و سیستم سایبری و صداوسیما کمک کرد و دیدیم که آموزش میلیون‌های دانش آموز و دانشجو انجام گرفت.

روحانی با اشاره به دوگانگی در موضوع واکسن گفت: درباره واکسن داخلی و خارجی و اینکه واکسن بخریم یا نخریم نیز یک دوگانگی ایجاد شد. خب ما این دوگانه را برداشتیم و گفتیم ما باید واکسن بخریم و در داخل هم باید با همه توان بسازیم. واکسن داخلی ما هم خیلی از واکسن دنیا عقب نبود. واکسن ساختن که کار ۲ ماه و ۶ ماه که نیست بلکه واکسن سازی زمان می‌برد. گاهی برخی واکسن‌هایی بودند که ۱۲ تا ۱۵ سال زمان برده تا به نقطه نهایی تولید رسیده است.

وی افزود: واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست. الان یکی از موفقیت‌های ما در دولت دوازدهم مساله واکسن و نوع مدیریت آن است. بهداشت و درمان خط مقدم بودند و فداکاری کردند و شهید دادند اما همه حضور پیدا کردند و کسی عقب نشینی نکرد و اختلاف و دودستگی ایجاد نشد. گاهی حرف‌هایی گفته می‌شد اما همه در یک مسیر حرکت کردند. احزاب و جناح‌های مختلف سلیقه‌های متفاوت داشتند اما در این ماجرا همه همصدا بودند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من خیلی خوشحالم در طول این یکسال و نیم علاوه بر تخت‌های بیمارستانی که ما قبلاً در این ۸ سال آماده کرده بودیم، ۱۳ هزار تخت بیمارستانی و ویژه را هم اضافه کنیم. امروز بعدازظهر نزدیک ۲ هزار تخت بیمارستانی افتتاح می‌کنیم. بزرگترین بیمارستان تاریخ ایران با بیش از هزار تخت، هم مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و تا چند هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. برخی معتقد بودند که این بیمارستان را امروز افتتاح کنیم اما من گفتم افتتاح را بگذارید برای چند هفته قبل تا همه چیز آن تکمیل شود.

روحانی گفت: واکسن یکی از افتخارات بزرگ ماست. پیش بینی که ما برای واکسن می‌کردیم، الان یک قدم جلوتر هستیم. آنهایی که قرار بود به ما واکسن بدهند، سر موقع ندادند. کواکس خیلی تخلف کرد و به ما نداد. ما هم در زمینه ارز و پول یک مشکلاتی داشتیم اما در عین حال ما در کل جلو هستیم. قرار ما این بود که تا پایان این دولت ۶۵ ساله‌ها و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسینه شوند اما الان بحث واکسیناسیون ۵۰ ساله‌ها است. حتی در برخی ماطق عشایری و جزایر، ۱۸ ساله با بالاها واکسینه شدند.

وی افزود: من خوشحالم در کنار واکسن خارجی، واکسن داخلی هم به وفور به بازار می‌آید و دردسترس قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من از ملت ایران باید تشکر کنم که همراهی کردند. ما صف خرید برای امکانات بهداشتی و مواد غذایی نداشتیم زیرا همه مردم و نهادها در این زمینه کمک کردند.

روحانی گفت: ایستادگی مدافعان سلامت بعنوان یک نقطه بارز در تاریخ ما ثبت شده است. آنها در شرایط سخت، یکسال و نیم پذیرای بیماران بودند و فداکاری کردند.

وی افزود: مردم بدانند عامل اصلی حفاظت در برابر این بیماری اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیری است، حتی اگر واکسن زده باشند.

رئیس‌جمهور گفت: من از کمک‌های مومنانه هم متشکرم که در مقاطع مختلف از نیازمندان حمایت کردند. دولت هم از نظر اقتصادی و مالی در حد توانش کمک کرد. ما در دو مقطع بسته‌های ویژه‌ای را به ۳۴ میلیون نفر پرداخت کردیم. کمک دولت توانست تا حدودی بر آلام مردم تخفیف ایجاد کند.

روحانی گفت: مردم بدانند که ما آنچه در توان داشتیم برای مقابله با کرونا انجام دادیم و همه در این زمینه تلاش کردیم. مردم و مسئولین در کنار هم توانستند در مقابل این بیماری به وظیفه خودشان به خوبی عمل کنند.

رئیس‌جمهور گفت: ان‌شالله همین روند در دولت سیزدهم ادامه پیدا می‌کند و مسئولین دولت آینده نیز در همین راستا تلاش خواهند کرد.

روحانی بابیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل نخواهد شد و باید فعالیت خودش را در دولت آینده ادامه دهد، گفت: ۷۸ جلسه در دولت دوازدهم برگزار شد و جلسه بعدی در دولت سیزدهم خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه