English

امیرعبداللهیان:

در نیویورک با ۱۸ مقام اروپایی ملاقات کردم/ دولت جدید ایران در مذاکرات به یکسال پیش باز نمی گردد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی و اقتصاد را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد، گفت: دولت جدید ایران بر سر میز مذاکره‌ای نمی‌آید تا بخواهد صرفا با طرف‌ها قهوه بنوشد.

در نیویورک با ۱۸ مقام اروپایی ملاقات کردم/ دولت جدید ایران در مذاکرات به یکسال پیش باز نمی گردد

به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته (شنبه) در برنامه نگاه یک حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

امیرعبداللهیان گفت: مناسبات سیاسی و روابط دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد بوده است اما اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته و پس از آزاد سازی مناطق اشغال شده قره باغ که البته در عالی‌ترین رتبه مورد حمایت و تمرکز مسئولان ایرانی قرار داشت در جریان این آزاد سازی اتفاقات ناگواری رخ داد مانند اینکه بخشی از جریانات تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شدند.

وزیر امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی تلاش کرد که از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را به عمل آورد و در جریان تلاش ناموفقی که این گروه‌های تروریستی برای نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران داشتند، صهیونیست‌ها در بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان حضور پیدا کردند.

امیر عبداللهیان گفت: در همان زمان بود که ما در کانال‌های دیپلماتیک، منطقه‌ای و سیاسی، نگرانی خود را اعلام کردیم و به طور جدی به مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان گفته شد که بحث حمایت ایران از آزاد سازی مناطق اشغالی، یک بحث است و مناسبات خوب و رو به رشد دو کشور هم مورد توجه ما خواهد بود اما ایران هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای ایران تحمل نخواهیم کرد.

وی افزود: تغییر ژئوپلیتیک در منطقه و در مرزها را تحمل نخواهیم کرد و نسبت به آن تحفظ جدی خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه گفت: در هفته گذشته پیگیر موضوع مشکلاتی بودیم که برای ترانزیت تریلی‌های ما در بخش‌هایی از مرز جمهوری آذربایجان به سمت ارمنستان به وجود آمده بود در این مشکل دو راننده تریلی ایرانی در جمهوری آذربایجان دستگیر شدند آن هم به دلیل آنکه در گذشته، مسیر قره باغ در تصرف ارمنستان بود و رانندگان می‌بایست مسیر پرپیچ و خمی را طی می‌کردند، اکنون که بخشی از منطقه در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دارد این جاده هم در امتداد ارمنستان چندین بار وارد خاک این کشور می‌شود و دوباره به ارمنستان بر می‌گردد، این اتفاق سبب ایجاد ناهماهنگی در آن منطقه شده طوری که طرف آذربایجانی عوارض را برای تردد در این جاده اختصاص داد و هم محدودیت‌هایی را اعمال نمود.

امیر عبداللهیان افزود: در نیویورک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ملاقات کردم و در مسیر دیپلماتیک، نگرانی‌های خود را در این موارد اعلام و تاکید کردم اگر قرار به اعمال محدودیت و عوارضی باشد باید در عرف دیپلماتیک و از مسیر رسمی سفارتخانه به ایران اطلاع داده شود ضمناً بازداشت رانندگان تریلرهای ترانزیت ایرانی از نظر ما توجیحی ندارد و این رفتار مثبت تلقی نمی‌شود.

او ادامه داد: از آنجا که در دولت سیزدهم، اولویت ما گسترش روابط است شرایط دولت جمهوری آذربایجان را درک می‌کنیم و برخی مداخلات خارجی در این کشور هم برای ما کاملاً روشن و واضح است از جمله بازی و حضور دست‌های کثیف صهیونیست‌ها و تروریست‌ها که به نوعی به همدیگر متصل هستند و این موضوع اسباب نگرانی ما را فراهم آورده چرا که ممکن است در آینده نه چندان دور برای دولت جمهوری آذربایجان، ایجاد مشکل کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در روزهای اخیر با برگزاری یک مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام داده بودند پیامی ارسال کردیم برای صهیونیست‌ها و تروریست‌ها، البته الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای اولین مرتبه در ۱۲ سال اخیر، اظهارات منفی در مورد جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که در مسیر دیپلماتیک، مورد اعتراض ما قرار گرفت.

او افزود: از آنجا که روابط عمیق دیپلماتیک میان ایران و جمهوری آذربایجان برقرار است نباید اجازه داد که حضور خارجی‌ها، روابط دوکشور را تحت تأثیر قرار دهد در همین راستا در روابط دیپلماتیک، پیام‌های مثبتی دریافت کردیم به نظر می‌رسد در حال عبور از این مرحله هستیم در خصوص مشکلات ترانزیت هم گفتگوهایی را خواهیم داشت ما در خصوص مسائل ژئوپلتیک حساسیت جدی داریم و جمهوری اسلامی ایران به دقت، تحریکات منطقه را دنبال می‌کند حقیقت اینجاست که پشت این تحریکات بازیگرانی قرار دارند که به دنبال ناامن سازی منطقه هستند.

امیر عبداللهیان گفت: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا جمهوری آذربایجان به عنوان همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران در تله این بازیگران قرار نگیرد و به جوالانگاه تروریست‌ها و صهیونیست‌ها تبدیل نشود و در پی آن در مرزهای جغرافیایی تغییری ایجاد نشود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه احتمالاً مقامات جمهوری آذربایجان تحت تأثیر برخی تحرکات دشمنانه در منطقه قرار گرفته اند افزود: برخی از اظهارات مقامات این کشور ریشه در این تأثیرات دارد ولی ما با قاطعیت و نگاهی دوستانه بر همسایگان، در حال مدیریت این موضوع در منطقه هستیم.

او ارزیابی خود از تحرکات صهیونیست‌ها در منطقه را این گونه توصیف کرد: اتفاقاتی که به طور مشخص در منطقه و در بحرین رخداده به عنوان یک طرح، از زمان ترامپ شروع شد اما اتفاقی که در حال انجام است در مقایسه با وضعیتی که صهیونیست‌ها دارند بیشتر به حرکات نمایشی از روی پوشش دادن به نقاط ضعف و بحران‌های درون رژیم صهیونیستی است.

امیر عبداللهیان گفت: صهیونیست‌ها قصد دارند با حرکت‌های نمایشی همچون سفرهای مقاماتشان به دیگر کشورها، وضعیت را عادی جلوه دهند این رفتارها بیشتر به یک سیرک شباهت دارد.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما یک کشور می‌شناسیم آن هم فلسطین است، رژیم صهیونیستی به دلایل مختلف در آینده منطقه جایی نخواهد داشت صهیونیست‌ها هر جا که رسوخ می‌کنند سبب سقوط و ایجاد اختلال در آن می‌شوند.

او با اشاره به موضوع همه پرسی در خصوص سرزمین اشغالی افزود: در سازمان ملل در خصوص رفراندوم صحبت کردیم در این باره سازمان ملل می‌تواند پس از سرشماری فلسطین اعم از مسلمان مسیحی و عبری و یهودی، صندوق‌هایی تشکیل دهد و درباره آینده این کشور و حاکمیت آن همه پرسی کند.

امیرعبداللهیان گفت: حاکمان آل خلیفه را نصیحت می‌کنیم به جای برقراری روابطی خوب با مردم خودشان به دنبال برقراری رابطه با رژیم جعلی هستند که نه ملت دارند و نه مشروعیت و نه حکومتی مشروع این روابط هیچ کمکی به آل خلیفه و حتی رژیم جعلی صهیونیست‌ها نمی‌کند این رژیم در آینده در میان یهودیان اصیل هم جایی نخواهد داشت.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره با صراحت، موضع خود را در رابطه با عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، مردم فلسطین و سیاستمداران و اندیشمندان جهان هم این موضع مقتدرانه ایران را مورد تجلیل قرار داده و می‌دهند.

وزیر امور خارجه گفت: در پاسخ به خرده اقدامات صهیونیست‌ها در منطقه جریانات قوی در جهان اسلام و منطقه هستند که پاسخ دهند. ما پاسخ‌های قوی و در تراز جمهوری اسلامی ایران را در زمان و مکان خودش همیشه داده ایم.

امیرعبداللهیان درباره تحولات افغانستان به جلسات اخیرش درسازمان ملل متحد در نیویورک اشاره کرد و افزود: از آنجا که ما با افغانستان خط مرزی طولانی داریم تحولات در این کشور می‌تواند ما را متأثر سازد و موج جدید پناهندگان و جنگ زدگان می‌تواند ایران را تحت تأثیر قرار دهد در دیدارهایی که در نیویورک داشتیم ضمن تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اعضا سازمان ملل را تشویق به ارسال کمک‌های اولیه به افغانستان کردیم و البته نتایج خوبی هم حاصل شد.

او ادامه داد: ما از طریق خطوط مرزی و هوایی می‌توانیم تسهیل کننده ارسال کمک‌ها به افغانستان باشیم هر چه موج حرکت پناهندگان در داخل افغانستان مدیریت شود سرعت حرکت این افراد به سمت مرز کشورهای همسایه کندتر خواهد شد ضمناً در خصوص واکسیناسیون ما نمی‌توانیم در کنار واکسیناسیون مردم خودمان اتباع افغان را نادیده بگیریم از این رو طرح واکسینه کردن اتباع افغان هم شروع شده هر چه میزان واکسینه شدن این افراد افزایش یابد سطح ایمنی در ایران و منطقه افزایش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه گفت: حدود ۱۸ ملاقات من در حاشیه جلسات سازمان ملل با اروپایی‌ها بود که برای ملاقات وزیر امورخارجه ایران به هتل محل اقامت من می‌آمدند این اقدامی معنا دار است.

او افزود: موضوع این جلسات در خصوص اقتصاد و تجارت با ایران بود آن هم علی رغم اعمال محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند البته در این ملاقات‌ها ما هم توقعاتی داشتیم که مطرح گردید و نتایج خوبی هم حاصل شد.

سیاست خارجی و اقتصاد را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به اینکه مذاکره باید برای ملت ایران، نفع داشته باشد، افزود: در ملاقات هایی که در ابتدای مسئولیتم داشتم گفتم از میز مذاکره فرار نمی‌کنیم و مذاکره را قبول داریم اما به زمان معقولی برای آمادگی نیاز داریم.

وی ادامه داد: به آنها گفتم به زودی شما با به زودی ما ایرانی ها متفاوت است؛ بارها از باز کردن کانال های مختلف از جمله «اینستکس» صحبت کردید اما هیچ کار مؤثری را انجام ندادید و این به زودی شما تا کنون، ۵ سال و نیم طول کشیده است اما از نظر ایرانی ها به زودی منطق دارد و به محض اینکه جمع بندی کنیم در کوتاه مدت به میز مذاکره برخواهیم گشت.

وزیر امور خارجه افزود: به آنها گفتم شما در این فاصله سیاست های خود را هماهنگ کنید زیرا دولت جدید ایران به هیچ وجه به ۸ سال پیش یا ۵ سال و نیم پیش و یا یک سال پیش بازنمی‌گردد؛ فکر نکنید بر سر میز مذاکره می آییم تا با شما قهوه ای بنوشیم و سپس خارج شویم و به پایتخت های خود برگردیم و متن سیاسی را تبادل کنیم؛ شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه