English

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

خدابخشی: نگاه زلفی گل نزدیک به رییسی است و در انتخابات برای او ستاد زد/ زلفی گل نسبتی با وزارت علوم ندارد، او باید علم شیمی را توسعه دهد

ایزدخواه گفت: آقای زلفی گل باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز متفاوت است.

خدابخشی: نگاه زلفی گل نزدیک به رییسی است و در انتخابات برای او ستاد زد/ زلفی گل نسبتی با وزارت علوم ندارد، او باید علم شیمی را توسعه دهد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، پس از پایان یافتن بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، وکلای ملت وارد بررسی صلاحیت  محمدعلی زلفی گل  وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری شدند.

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برنامه‌های وزیر پیشنهادی گزارش کمیسیون آموزش را قرائت کرد.

در ادامه این جلسه روح الله ایزدخواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وزارت علوم، وزارت تخصص ها است؛ زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.

وی افزود: فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست گذاری در حوزه های اقتصادی و علم و فناوری داریم همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از 100 دکتری علم وفناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با 5 هزار عضو فعال است که باید پرسید پس این ها برای چه درس خوانده اند.

ایزدخواه گفت: آقای زلفی گل باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز متفاوت است.

وی بر ضرورت جوان گرایی تاکید و خاطرنشان کرد: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه 80 توسط چند جوان 27 و 28 ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آن ها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه این ها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا می توانند بیایند و مشورت دهند اما نمی توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری ها و نعمت زاده ها خدای وزارت بوده اند.

ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من 7 ساله بودم زنگنه وزیر بود، 25 سالگی ازدواج کردم، 30 سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم 7 ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه های زلفی گل سیاست های کلی و حرف های قشنگی است.

زلفی گل صد مقاله ASA دارد

محمد خدابخشی در موافقت با برنامه های وی گفت: وزیر باید صداقت، پشتکار و امانتداری از جمله ویژگی های شخصیتی اش باشد، وزیر پیشنهادی از شخصیت جهادی برخوردار است و همچنین به لحاظ سلامت فیزیکی و روانی، می توان گفت از عهده وزارت حجیم علوم بر می آید و از آنجا که صد مقاله ASA دارد می توان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست. تجارب ایشان نشان می دهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط با وزارت علوم است. او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و می تواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد، از کارگر ساختمانی تا زنانی که در نورآباد برای تامین معیشت کار می کنند و کشاورزان انتظار دارند هزینه هایی که برای حل مشکلات کشور پرداخت می کنند در مسیر درستی هزینه شود، بنابراین وزیری که انتخاب می کنیم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشد که زلفی گل از این شخصیت برخوردار است.

خدابخشی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد ، گفت: 126 نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: همانگونه که در تاکیدات امام امت و مقام معظم رهبری بارها با آن اشاره شده است دانشگاه مبدأ تحولات و از محورهای اصلی پیشرفت و بهروزی کشور است، دانشگاه صرفاً یک مکان برای آموزش محتواهای تخصصی و تربیت متخصصان نیست، بلکه مکانی است برای پرورش نسلی فرهیخته، آگاه، متخصص و دین باور است. در وزارت علوم باید همواره بر 4 اصل تاکید کنیم. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، ایجاد روحیه نشاط علمی و فرهنگی در جوانان و امیدبخشی به نسل آینده، توسعه فناوری نوین در حوزه های مختلف، حل مشکلات کشور از طریق علم و فناوری که همه اینها در برنامه ایشان وجود دارد.

خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره های مسئله دار جلوگیری کرد و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی  در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.

در همدان یک خیابان را به نام زلفی گل نامگذاری کردند

احمد نادری در موافقت با برنامه‌های محمدعلی زلفی‌گل گفت: انتخاب وی به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجهه بسیجی وی در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وی ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.

وی افزود: زلفی‌گل 11 سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین وی وزنه‌ای علمی بوده و نظریه‌پرداز و تحول‌خواه است و بنده یک دهه ایشان را می شناسم و می‌گویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحول‌گرا است.

نادری ادامه داد: در سال 88 ایشان درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ ایشان این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.

وی در ادامه برنامه‌های وزیر را جامع دانست و هدفمندسازی آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن را از سرلوحه‌های او برشمرد و گفت: شهادت می‌دهم تمام حرف‌هایی که علیه وی در رسانه‌ها گفته شده ناروا است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان زلفی گل را فردی در تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: مجلس از وی حمایت می کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

لزوم توجه به علوم انسانی

مهرداد ویس کرمی  در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: انتقاد به یک شخص، لزوماً توهین یا انتقاد به قشری که ایشان متعلق به آن است، نمی‌باشد. در رشته تفسیر قرآن خود را شاگرد کم استعداد حوزه‌های علمیه می دانم به خصوص آثار علامه طباطبایی (رضوان الله) که از مفاخر شیعه و برخاسته از دیار ولایتمدار آذربایجان می‌باشد. بنده نیمه دوم سال 1373 افتخار داشتم آخرین جلد المیزان را نیز به اتمام برسانم.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد به گونه‌ای که حاصل آن نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.

ویس کرمی ادامه داد: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامه‌های ایشان مشهود است.

وی اظهار کرد: تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده می‌اندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیته‌ای می‌شود، گفته می‌شود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی، اندیشه‌ورزی، کرسی‌های واقعی نظریه‌پردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رساله‌های دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.

ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصول‌محور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه