English

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

آریان پور: عین‌اللهی توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد/ توسلی: برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰ سال قبل است

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

آریان پور: عین‌اللهی توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد/ توسلی: برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰ سال قبل است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج،  بررسی صلاحیت بهرام عین الهی  وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان آغاز شد.

گفتنی است روز گذشته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان را در صحن مجلس قرائت کرده بود.

*کرونا؛ بزرگترین چالش نظام سلامت

رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت در موافقت با بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیشترین مراجعات به نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه به مباحث درمانی و کمبود‌های پزشکی برمی‌گردد.

آریان‌پور با بیان اینکه  نظام سلامت ما یکی از پر افتخارترین حوزه‌های کشور است، گفت: امروز نظام سلامتِ مبتنی بر سیستم شبکه بهداشت و درمانی از دورترین روستا‌ها تا بهترین بیمارستان‌ها در تهران، گسترده است. امروز از کشور‌های اروپایی برای درمان به ایران می‌آیند. البته تمرکز بسیاری از این بیمارستان‌ها در حوزه بخش خصوصی است.

وی افزود: بزرگترین چالش نظام سلامت کرونا است و وزیری که قرار است به آن رأی اعتماد بدهیم، باید فردی باشد که توانمندی لازم را داشته باشد. کرونا امروز نه تنها یک چلش بهداشتی بلکه یک چالش امنیتی و اقتصادی است.

نماینده مردم مینودشت گفت: پرستاران ما امروز توسط کشور‌ها همسایه و اروپایی جذب می‌شوند. آیا با افزایش ظرفیت می‌توان تعداد آن‌ها را زیاد کرد. ما همواره با هزینه‌های میلیاردی، نخبگان خود را تقدیم دیگر کشور‌ها می‌کنیم.

آریان‌پور تاکید کرد: عین‌اللهی براساس شاخص‌های متعدد، فردی است که توانایی مدیریت سیستم بهداشت و درمان و توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد.

*عین‌اللهی مدیری مدبر، عدالت‌محور است

محمدعلی محسنی بندپی در موافقت با بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است. او اگر تنها به همین برنامه بپردازد به مردم، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه کشور است و در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ای ملت‌ها را این‌گونه درگیر نکرده بود.

بندپی با بیان اینکه عین‌اللهی مدیری مدبر و عدالت‌محور است،  گفت: عین‌اللهی در برنامه‌های خود توجه ویژه به مناطق محروم دارد.

*در برنامه عین‌اللهی نشانه‌ای از فکر استراتژیک در حوزه نظام سلامت دیده نمی‌شود

فتح‌الله توسلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان اظهار کرد: در برنامه عین‌اللهی نشانه‌ای از فکر استراتژیک در حوزه نظام سلامت دیده نمی‌شود و تنها به کلی‌گویی بسنده شده است.

توسلی گفت: مبارزه با زیرمیزی‌ها و سقط غیرقانونی جنین در برنامه‌های عین اللهی دیده نمی‌شود. برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مربوط به ۱۰ سال قبل است.

توسلی ادامه داد: آقای عین اللهی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با کرونا دارید؟ بسیاری از برنامه‌ها و آمارهای شما مربوط به زمان فعلی نیست و زمان آن گذشته است. شما در برنامه خود گذری به آمارهای تزریقی واکسن کرونا زدید که به روز نیست و مربوط به ۲ ماه قبل است.

وی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی یکی از راهبردها برای مقابله با بیماری‌ها را طب سنتی اعلام کرده اما متأسفانه در کشور ما سخن گفتن از طب سنتی جرم است و شما در برنامه خود هیچ مطلبی درباره مقابله با مافیایی که نمی‌گذارند طب سنتی در کشور جان بگیرد، نیاورده‌اید.

توسلی گفت: بسیاری از کادر درمان ما نیروهای قراردادی هستند و حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند که در برنامه شما برای تبدیل وضعیت آنان هم چیزی را ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه شما مطلبی درباره پزشک خانواده و راهکارهای رفع کمبود پزشک و دارو هم دیده نمی‌شود، اظهارداشت: یکی از عوامل ناکارآمدی بیمارستان‌های دولتی ما حضور پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی است و شما همزمان در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنید و یکی از سهامداران اصلی بیمارستان «نگاه» هستید.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: آقای عین اللهی! آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده‌اند و طبق قانون باید چندین سال در آنجا خدمت می‌کردند اما بعد از دو سال و نیم به تهران منتقل شدند که ان شاءالله رانت و پارتی بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.

*وزارت بهداشت، وزارت سلامت و مردم است، نه وزارت پزشکان

  مهدی عسگری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت گفت:  ما وزیر معمولی در شرایط بحرانی فعلی نمی‌خواهیم.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در رأس ستاد مقابله با کرونا است و هر تصمیمی بگیرد مهم بوده و حتی اختیاراتی فراتر از قانون اساسی و اعتباراتی ویژه در دست دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: وزیر آتی نباید سیاست‌های قبل را دنبال کند و ادامه روند قبلی اشتباه است به خصوص که تناقضات زیادی در تصمیم‌گیری‌ها به خصوص در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که از دوستان وزیر سابق بودند، دیده شد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از تناقضات در تصمیم‌گیری‌ها در ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: یکی از مسئولان، خبر از تخصیص اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی جهت خرید داروی رمیدسیور می‌دهد اما مسئول دیگری می‌گوید اگر بیمار شوید طبق پروتکل ها نباید از این داروها استفاده شود. همچنین درباره واردات واکسن یک بار می‌گوید وارد نمی‌کنند و یک بار می‌گویند باید وارد شود که همین باعث بی‌اعتمادی در میان مردم می‌شود.

عسگری در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت، وزارت پزشکان نبوده و وزارت سلامت و مردم است، اظهار کرد: کسی باید جلوی مافیای دارو را بگیرد که خود ذینفع آن نباشد و اگر دولت قبلی آقای رئیسی نتواند با این فسادها مقابله کند چه کسی باید بتواند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت صرفاً سوابق آموزشی دارد در حالی که ما برای پست وزارت بهداشت نیازمند مدیری جوان، تحول‌گرا و با سابقه قوی برای مقابله با فساد هستیم.

*خودکفایی در تولید دارو و توجه به مناطق محروم در صدر برنامه های عین اللهی است

خلیل بهروزی  در موافقت با برنامه های عین الهی گفت: عین اللهی دارای شخصیتی انقلابی با روحیه جهادی و فرهنگی بسیجی است؛ همچنین وی دارای سوابق روشن، درخشان و صلاحیت علمی و حرفه ای است و سوابق گذشته ایشان نشان از تفکر توسعه ای دارد.

وی افزود: 91 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی تطابق دارد که بیانگر اشراف به حوزه بهداشت و درمان است؛ اولویت دادن به مسائل مرتبط با سلامت مردم و مقابله با کووید 19 از مهمترین محورهای برنامه های عین اللهی محسوب می شود. متاسفانه مردم به خاطر کرونا، صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری دیده اند، لذا واکسیناسیون رایگان و تسریع در این امر در دولت انقلابی و مردمی سیزدهم دارای اهمیت است.

بهروزی فر ادامه داد: در برنامه های وزیر پیشنهادی، توجه به دو شیوه لاک داون و واکسیناسیون با توجه به تجربه های تلخ سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: گرانی داروهای خاص و نقش بیمه ها در این رابطه از مطالبات مردم به شمار می رود که عین اللهی در برنامه هایش به آن توجه کرده و تاکید جدی بر پوشش سراسری بیمه سلامت داشته است.  

وی گفت: توجه به خودکفایی کشور در تامین دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی؛ توجه به ایجاد رضایتمندی در نیروهای انسانی کارآمد و ارتقای نظام مراقبت های بهداشتی و همچنین توزیع عادلانه پزشک متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی دولت جدید است.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی  در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: قرار نیست از فردی معصوم دفاع کنم، قطعاً کسی که 40 سال خدمت کرده در کنار نقاط قوت خود نقاط ضعفی نیز دارد. عین الهی  فردی جهادی و بسیجی که 3 سال در خط مقدم جبهه بوده و 7 سال برای درمان جانبازان خدمت کرده است، به عنوان وزیر بهداشت معرفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست شیوع بیماری کرونا توسط یک وزارتخانه متوقف شود، این موضوع جمعی بوده و کار دولت و بیرون دولت است و به فردی پای کار نیاز دارد، عنوان کرد: آقای عین‌اللهی این توان را دارد که همه را برای مقابله با کرونا همراه کند. وی بعد از عملیات والفجر مقدماتی دو هزار مجروح را در ورزشگاه  12 هزار نفری بدون دریافت یک ریال از دولت تحت مداوا قرار داد. ما در حال حاضر به اینگونه مدیران نیاز داریم اما موفقیت وی در مقابله با کرونا مشروط به ورود تمامی ارکان دولت است.

میرمحمدی با اشاره به اینکه کرونا درمان‌پذیر نیست مگر اینکه قرنطینه صحیح، واکسیناسیون کامل و پروتکل‌ها را رعایت کنیم، ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طب سنتی را تأسیس و در این زمینه طی 8 سال گذشته پاسخگو بوده است، در نشست امروز برنامه وزیر پیشنهادی مورد نقد قرار گرفت همان گونه که آقای پزشکیان در کمیسیون گفت ما برنامه ششم توسعه و سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را داریم که باید آنها را اجرا کنیم، عدم اجرای این برنامه‌ها را از وزیر دولت آینده مطالبه می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت افزود: از آقای عین‌اللهی در زمینه تمام وقتی جغرافیایی معاونین، روسای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در همین‌جا تعهد می‌خواهیم. اگر قصد دارید تعارض منافع نداشته باشید این راهکار را باید اجرا کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه محرومیت زدایی و مناطق محروم برای آقای عین‌اللهی دارای اولویت است، عنوان کرد: وزیر دولت آینده نباید سیستان و بلوچستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مناطق محروم را فراموش کند.

وی با بیان اینکه در خصوص کاهش ظرفیت‌ها، موضوعی مطرح شد، من در زمان آقای عین‌اللهی شاهد توسعه رشته‌ها و ایجاد دانشکده‌ها بودم، تصریح کرد: پاشنه آشیل کمبود پزشک، توزیع نامناسب است و باید بومی‌گزینی کرد. وزیر پیشنهادی بهداشت فردی میدانی است و عافیت طلب، مصلحت‌طلب و منفعت طلب نیست.

میرمحمدی با بیان اینکه اگر دولت، مجلس و کمیسیون بهداشت در عرصه مقابله با بیماری کرونا ورود و حمایت کنند، می‌توان با این بیماری مقابله کنیم، گفت: آقای عین‌اللهی با توجه به اینکه در ستاد وزارت بهداشت، بسیج جامعه پزشکی و دفاع مقدس حضور داشته، می‌تواند کمک کند که تمامی ظرفیت‌ها برای مقابله با کرونا پای کار بیایند. کمیسیون نیز با اتفاق آراء آقای عین‌اللهی را واجد شرایط دانسته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه