English

رئیس جمهور در صحن علنی:

ضرورت اصلاح نظام بانکی در کشور/ همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد

رئیس جمهور گفت: استفاده از ظرفیت های جوان کشور اولویت دولت سیزدهم خواهد بود.

ضرورت اصلاح نظام بانکی در کشور/ همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اظهار داشت: از همه نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی و همه موافقان ومخالفان بخاطر بیان مطالب شان تشکر می کنم.

وی ادامه داد: نکته اول که باید به آن اشاره کنم این است که یکی از مشکلات و مواردی که اسیب دیده است بحث اعتماد است که باید بازسازی شود.

 رئیس جمهور  با بیان اینکه برگشت اعتماد در گرو عمل به وعده هاست، ادامه داد: بدانید چه من در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات آنچه عرض کردم بر مبنای عمل کردن است.

رئیسی افزود: اینکه کسی تصور کند وعده ها برای ایجاد هیجان در انتخابات بوده، اینطور نیست چرا که ما در محضر خداوند هستیم.

رئیسی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس بر عدم ارائه برنامه تصریح کرد: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه ای هست که اجمالا رویکردهای برنامه هست و یک برنامه کوتاه مدت 65 صفحه ای داریم که آنی و کوتاه مدت با محوریت مسائلی چون کرونا،‌بازار سرمایه و کسری بودجه هست. برنامه دولت سیزدهم با 30مسئله کشور که برخی از این مسائل فرابخشی هست پرداخته شده و هم مسئله و هم مشکل روشن شده و هم راهکارهای برون رفت از این مشکل احصا شده است و مسئول مستقیم و مسئولین همکار مشخص شده است و زمانبندی هم شده است. مفصل قضیه به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده در خدمت عزیزان قرار می گیرد و اگر نقطه نظراتی باشد، نسخه پیش نویس نهایی خواهد شد.

وی به برخی اظهارات درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: ما وقتی به تیم اقتصادی و هماهنگی اشاره کردیم از احدی رفع مسئولیت نمی کند و وزیر و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند ولی این جمع همکاری و هماهنگی نیاز دارد و همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد ولی به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی و نبودن چند آهنگی در تیم اقتصادی یک هماهنگی در کنار تیم اقتصادی تعریف کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع بانک‌ها گفت: مسئله بانک ها مهم و محوری هست و باید آن را حل کنیم و ما برای موضوع بانک‌های خصوصی و غیر خصوصی راهکارهایی را بررسی کردیم و تیم اقتصادی نگاه‌هایی دارد و لازمه این است که با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی به نظر مشترک برسیم تا نظرات به اقدام و عمل تبدیل شود و نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی اصلاح کنیم.

رئیسی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارتش با یک سری از پیگیری‌های جدی همراه شود و این از ضرورت‌هایی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه بعضا نسبت به شاخص‌های اقتصادی تردید وجود دارد،‌ گفت: باید نسبت به شاخص های اقتصادی بازنگری بکنیم و این شاخص های اقتصادی اول باید اصلاح و بعد راستی آزمایی شود و بعد مورد استناد مجلس و دولت و دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در رابطه با مسئله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمند در کشور باید اذعان کرد که حتما دولت به آن توجه خواهد داشت. این ظرفیت بزرگ در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و تولید می تواند نقش آفرین باشد، لذا نسبت به بهره گیری از این مهم در دولت غفلت نخواهیم کرد؛ البته استفاده از بانوان صرفاً به کابینه و وزرا خلاصه نخواهد شد، بلکه در جای جای کشور به آن توجه می شود، زیرا ظرفیت اثرگذار و فرهیختگی است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: نسبت به استفاده اقوام، قومیت ها و گروه های مختلف همواره اعلام شده که باید از ظرفیت آنها در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت ارزشمندی در میان اهل سنت وجود دارد و همه ما در برابر جوانان تحصیلکرده و نخبه خانواده های اهل سنت و... مسئولیت داریم. در واقع هیچ فرقی میان جوانان برومند کارآمد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری در کشور در یک قوم با یک گویش با قوم و گویش دیگر وجود ندارد.

رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت مربوط به جمهور است و جمهور هم 80 میلیون نفر جمعیت با گویش های مختلف و اقوام شیعه و سنی، ترک، فارس، ترکمن و عرب و عجم است. همه آحاد این ملت هستند و ما نیز نسبت به آنها مسئولیت داریم، چه کسانی که به این دولت رأی داده اند و چه کسانی که رأی نداده اند.

رئیسی با اشاره به اینکه دولت نسبت به حقوق همه مردم مسئولیت دارد چه کسانی که به این دولت رأی داده اند و چه کسانی که رأی نداده اند باید به حقوق همه توجه شود، ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور از حقوقی برخوردار هستند، نسبت به آن ها تکلیف داریم و این ها از هموطنان ما هستند که در حوزه های فرهنگی و اقتصادی به کشور تعلق دارند بهترین جایی که ایرانیان می توانند در آن سرمایه گذاری کنند خاک اجدادی آن ها است.

وی با تاکید بر اینکه زمینه برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم می شود، عنوان کرد: نسبت به مسائل ایرانیان خارج از کشور از جمله امنیت، حقوق اساسی و احوال شخصی مانند ایرانیانی که در داخل کشور زندگی می کنند مسئولیت داریم. وزارت امور خارجه و شورای عالی ایرانیان باید ساز و کاری را دنبال کنند تا ایرانیان خارج از کشور متوجه شوند بهترین محل برای سرمایه گذاری آن ها در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و کارآمد کشور موردتوجه است و باید همه از وجود آن ها استفاده کنیم، افزود: در سامانه ای که فعال کرده بودیم بسیاری از اسامی برای حضور در کابینه تکرار شده بودند، مردم نسبت به دو وزارتخانه دفاع و اطلاعات آشنایی کمتری دارند اما در خصوص سایر افراد اسامی 50 الی 60 بار تکرار شده بود، برخی از اسامی مانند آقایان زلفی گل و عبدالملکی بیش از 50 بار تکرار شده بود، برای حضور در مدیریت های مختلف پیشنهاداتی شده بود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه برخی از افراد معرفی شده برای حضور در کابینه دارای سابقه ایثارگری و از خانواده شهدا هستند اما تمایلی برای اعلام این موضوع ندارند، تصریح کرد: بیش از 50 بار نام آقای عین اللهی در سامانه تکرار شده و جامعه پزشکی از شخصیت علمی، اجرایی و انقلابی وی نام برده اند و مورد نظر جامعه پزشکی و پرستاری است.

رئیسی با تاکید بر اینکه برنامه ها کیفی است و از نظر کمی قابلیت پایش و اندازه گیری دارد زیرا در این برنامه مسئول، زمان و همکاران مشخص شده اند، عنوان کرد: برنامه ای که ارسال می شود از سوی نمایندگان و فرهیختگان قابلیت مطالبه گری دارد در این دوره نباید آزمون و خطا داشته باشیم.

وی افزود: با استفاده از تجربیات، نتایج دنبال می شود، در برنامه متولی و زمانبندی مشخص است مانند آنچه که در قوه قضائیه اجرا شد و به عنوان برنامه تحولی مورد توجه مقام معظم رهبری و فرهیختگان قرار گرفت. مسائل ملی و فرابخشی در برنامه مورد توجه قرار گرفته شده است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در زمینه اموال و دارایی مسئولین قانونی تصویب شده اما اجرایی نشد در قوه قضائیه آئین نامه این قانون را تصویب کردیم، گفت: اعلام شد که برخی مواد قانون مذکور ابهام دارد اما ابهام قانون نباید منجر به عدم اجرای قانون شود، قانون را اجرا می کنیم و به رئیس مجلس نامه می نویسم که رفع ابهام کنند و این اقدام را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه ای راه اندازی شد و بسیاری از مسئولین اموال خود را در آن اعلام کردند، افزود: آقای قالیباف نیز ان شاءالله به زودی دستور می دهند ابهام قانون مذکور برطرف شود. اعتقاد ندارم که اگر قانون ابهام داشته باشد نباید آن را اجرا کنیم مگر اینکه ابهام به خصوصی باشد که نشود آن را اجرا کرد، با تعامل مجلس بسیاری از ابهامات رفع می شود.

رئیسی با بیان اینکه در انتخابات دارایی خود را اعلام کردم و این سئوال مکررا از من در محافل مختلف پرسیده شد، گفت: زمان اجرای قانون دارایی خود را به مقام معظم رهبری اعلام کردم زیرا براساس یکی از مواد این قانون باید مسئولین دارایی خود را به رئیس قوه قضائیه و وی به مقام معظم رهبری اعلام نمایم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه دولت هوشمند و شفاف سازی جزو برنامه های دولت است، عنوان کرد: بخش هایی مانند حوزه امنیت قابل اعلام نیستند اما در حوزه اقتصادی بسیاری از موارد باید ثبت و در ویترین قرار بگیرند. این اقدام به سلامت دولت و نظارت نمایندگان کمک می کند.

وی افزود: از جمله مواردی که می تواند به شفاف سازی کمک کند ایجاد سامانه ای جامع بین بنادر، گمرکات، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی است، با فعالیت این سامانه از بسیاری از کاستی ها پیشگیری می شود و این شفافیت برای مردم، سرمایه گذاران، واردکنندگان، کارآفرینان و ناظرین کمک کننده است، بهترین ناظرین، نمایندگان، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هستند.

رئیسی به موضوع منابع طبیعی و اراضی اشاره و عنوان کرد: با بضاعتی که ما در دستگاه قضایی داشتیم مشاهده شد که چطور در این حوزه اقداماتی صورت گرفت. امروز نیز قطعاً برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی با مسئولیت بیشتر هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم در سازمان حفاظت از محیط زیست این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مجریه به موضوع تولید واکسن در داخل کشور اشاره و یادآوری کرد: امروز نیز عنوان کردم که اولین اولویت دولت مسئله سلامت و مبارزه با کرونا است. تولید واکسن داخلی اولویت اول ما بوده اما همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی واردات واکسن از خارج را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه واکسیناسیون عموم مردم باید ظرف کوتاه‌ترین مدت انجام گیرد، عنوان کرد: برنامه داریم با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت خارجه و هلال احمر تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما واکسیناسیون در کشور کاملا عملیاتی و اجرایی شود.

وی به موضوع توجه به مناطق محروم که مورد تأکید نمایندگان مردم بود اشاره و اضافه کرد: توجه به مناطق محروم در برنامه ششم توسعه آمده و حتماً در برنامه هفتم توسعه نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. مسئله مناطق محروم در اولویت دولت قرار دارد.

رئیسی با انتقاد از وجود ساختارهای موازی در تشکیلات اداری کشور که منجر به صرف هزینه بیت‌المال می‌شود، گفت: متأسفانه وضعیت پیچیده بروکرواسی در کشور اجازه نمی‌دهد ما آنچنان که باید به اهدافمان دست یابیم. به عنوان نمونه می‌بینیم که امروز در یک اتاق کارمندان با انواع و اقسام قراردادها حضور دارند، از خرید خدمتی، پیمانی، قراردادی تا رسمی همه با حقوق‌های متفاوت یک کار را انجام می‌دهند در حالی که ساماندهی نظام هماهنگ پرداخت و کارکنان دولت باید از اولویت‌های ما باشد. متأسفانه بعضاً به نظام هماهنگ پرداخت با طعنه نظام ناهماهنگ پرداخت گفته می‌شد.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه عدالت در پرداخت برای ما بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: مردم از ما و شما توقع دارند که در چارچوب عدالت رفتار کنیم. بارها تأکید کرده‌ام که متناسب‌سازی پرداخت‌ها به میزان تورم باید برای همه دستگاه‌ها صورت گیرد، این مسئله یکی از جلوه‌های عدالت است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقت خوبی است که برای اصلاح بسیاری از مسائل می‌توان از آن استفاده کرد. متأسفانه همین مسائل ذهن شما و مردم را مشغول کرده در حالی که می‌توان با یک کار هم افزا و کارشناسی شده با همکاری مجلس و نخبگان در راستای اجرای عدالت گام برداشت.

وی با بیان اینکه قطعا اجرای عدالت برای ما مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: ما از اجرای عدالت هیچ باکی نداریم و این مسئله در سخن بزرگان دین نیز آمده است. ما آماده‌ایم که خودمان را برای اجرای عدالت هزینه کنیم. تحول در دولت با اجرای عدالت محقق می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه اجرای عدالت موجب رضایت اقشار مختلف مردم از جمله شیعه، سنی، روستایی و شهری خواهد شد، گفت: با اجرای عدالت عموم مردم رضایت خواهند داشت و همین مسئله برای ما اهمیت دارد.

رئیس قوه مجریه به مسئله تمرکززدایی اشاره و اضافه کرد: موافقیم که می‌توان اختیارات را با تفویض برخی اختیارات به استانداران واگذاران کرد. حتماً می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم تا در ستاد کارهای ستادی انجام و مسائل به استان‌ها و شهرها واگذار شود.

رئیس جمهور تعامل با همه کشورهای دنیا به ویژه همسایگان را جزو سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد و عنوان کرد: کشور ما با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیار، می‌تواند زمینه را برای ارتقاء صادرات فراهم کند تا از این طریق چرخ‌های تولید نیز بیش از پیش به حرکت درآید.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت غیرفعال تولیدی در کشور را فعال کنیم، اضافه کرد: 40 درصد ظرفیت کارخانه‌های کشور غیرفعال بوده که برای فعال سازی آن نیازمند اقدامات فوری و انقلابی دارد، اگر این ظرفیت‌ها فعال شود مراجعاتی که به شما نمایندگان صورت می‌گیرد، با پیگیری قابل حل و فصل است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون‌های مجلس را بهترین هیأت مستشاری دولت می‌دانیم، عنوان کرد: مجلس غیر از جایگاه نظارت به عنوان مشاوران امین برای همه دولتمردان خواهند بود و ما به این ظرفیت ارزشمند توجه داریم. همچنین درباره معرفی وزرای پیشنهادی روش ما این بود که بتوانیم به دولتی کارآمد و مردمی برسیم و این مسیر را برای نمایندگان شرح دادم.

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه ما مسئولیت شناخت افرادی که به ما معرفی شده‌اند را می‌پذیریم عنوان کرد: امیدواریم در بخش‌های مختلفی که مردم به حل گره‌‌های آن و مشکلات آن امید بسته‌اند موفق باشیم و به آنچه گفته‌ام در عمل پایبند خواهم بود ضمن اینکه همه اقوام و اقشار باید بدانند امروز سمت و سوی دولت، صداقت بوده و به همه آنچه گفته‌ایم جامه عمل می‌پوشانیم هر چند زمانبر باشد البته برخی امور باید در اسرع وقت عملیاتی شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تیمی که برای اصلاح برنامه 1400 مأمور کرده تا به مجلس ارائه شود، اظهار داشت: همچنین بودجه 1401 نباید با کسری همراه باشد لذا با همکاری مجلس آن را به نحوی تنظیم می‌کنیم که مشکلات به حداقل برسد، ضمن اینکه درباره سهام عدالت و بورس تلاش خواهیم کرد مشکلات برطرف شده به خصوص موضوع جاماندگان از سهام عدالت را با همکاری مجلس پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به انتخاب استانداران ویژه در برخی مناطق اشاره و عنوان کرد: این اقدام به خاطر حضور متناوب آنها در هیأت دولت خواهد بود و حتی شاید به یک نماینده خاص اختیار بدهیم تا مشکلات را حل کند و این از اختیارات دولت است.

رئیسی با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها قانون بوده و باید اجرا شود، گفت: نمایندگان حق ارائه طرح های مختلف را دارند تا مشکلات استانی را برطرف کنند اما توصیه می‌کنم بسیاری از این طرح‌ها باید با همکاری دولت تدوین شود که کار کارشناسی شده و مشکل شورای نگهبان پیدا نکند.

رئیس قوه مجریه در ادامه با تأکید بر احترام به همه اقوام و استفاده از ظرفیت فرهیختگان در استان‌ها برای حل مشکلات اظهار کرد: دولتی که مبتنی بر رأی بالای نمایندگان تشکیل شود، پشتوانه بهتری برای کار قوی در بخش‌های مختلف خواهد داشت.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: من از انتقادها و نظرات مخالف ناراحت نمی‌شوم بلکه زمانی ناراحت می‌شوم که مشکلات را نگویید چرا که گفتن مشکلات و دغدغه‌ها است که به اصلاح امور کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه