English

اختصاصی موج؛

پروژه سه مرحله‌ای انتخاب گزینه‌های وزیر پیشنهادی ورزش

انتخاب وزیر ورزش و جوانان مهمترین مساله این روزهای جامعه ورزش کشور است.

پروژه سه مرحله‌ای انتخاب گزینه‌های وزیر پیشنهادی ورزش

هادی شاه مرادی – خبرگزاری موج؛ همانطور که در خبرها آمده بود حمید سجادی به عنوان گزینه ریاست برای وزارت ورزش و جوانان از سوی سید ابراهیم رئیسی انتخاب و به مجلس معرفی شد. حال شاید سوال بسیاری این باشد که وزیر ورزش و جوانان با چه ملاک و معیاری توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود و اساسا چه پروسه‌ای در روند این انتخاب جریان دارد؟

 

در این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به نحوه انتخاب گزینه نهایی وزارت ورزش و جوانان در دولت سید ابراهیم رئیسی و به تشریح چگونگی فعالیت یک کارگروه ورزشی مستقل که هدف آن سنجش و ارزیابی گزینه های اصلح و مناسب برای وزارت ورزش و معرفی به رئیس جمهور بود، خواهیم پرداخت. حمید سجادی یکی از افراد پیشنهادی این گروه بوده که با آرای جمعی از نخبگان ورزشی به شکل روشمند انتخاب و معرفی شده است.

 

پروژه سه مرحله ای

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جلسه ای به دعوت آقای رئیسی با حضور جمعی از قهرمانان ورزشی، روسای فدراسیون‌ها، مدیران، کارشناسان ورزشی و اصحاب رسانه برگزار شد. در این دیدار بعد از اظهارات کارشناسی  تعدادی از میهمانان و انتقادات و نارضایتی هایی که جامعه ورزش از شرایط فعلی ورزش کشور داشتند، آقای رئیسی دو قول به اهالی ورزش می‌دهد:

 

۱. پیگیری موضوع و انجام خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که سالهاست با مشکلات زیادی روبرو بوده و شیوه مدیریت آنها علاوه بر هدررفت فرصت ها و سرمایه ها، نارضایتی هواداران را در پی داشته است.

 

۲. موضوع انتخاب وزیر ورزش در دولت ایشان که مقرر شد از درون جامعه ورزش فردی واجدالشرایط بر این مسند حضور پیدا کند.

 

به هر حال طی سال های گذشته وزارت نوپای ورزش و جوانان با آزمون و خطاهای زیادی مواجه شده و مشخص است که‌ با حضور افراد غیر ورزشی از مسیر اصلی و مدار پیشرفت فاصله زیادی گرفته است. شرایط نامناسب ورزش کشور مسئله ای است که اهالی ورزش را به این باور رسانده که نهاد ورزش اکنون به حدی از بلوغ رسیده که میتواند از درون خود افراد شایسته ای را به عنوان وزیر ورزش معرفی کند.

 

از این رو انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ ایران با علم به این‌ مسائل و حسب وظیفه ذاتی خود ضمن آنکه موضوع اول را از چند سال قبل پیگیری و به مرحله ارائه طرح رسیده بود موضوع دوم را در دستور کار و ماموریت خود قرار داد.

 

در این خصوص در ابتدا با برگزاری جلسات مختلف و دعوت از ۴۰ نفر از اساتید علمی و دانشگاهی حوزه ورزش، روسای فدراسیون ها، کارشناسان و مدیران باتجربه به آسیب شناسی وضع موجود ورزش کشور از جنبه های مختلف پرداخته و از مجموع تبادل افکار و اظهارات کارشناسانه، شاخص هایی را برای انتخاب شخص وزیر مشخص و در کنار این شاخص ها، به مطالعه پژوهش های علمی و مطالعاتی مرتبط با موضوع پرداخت . از این رو شاخص‌مندی مدیریت کلان ورزشی به خصوص جایگاه وزیر ورزش را به طور جدی با رویکردی جمعی و مشارکت و همکاری چند سمن ورزشی پیگیری نمود.

 

در ابتدا توسط این اعضا، تعداد ۵۰ نفر از افرادی که هم دارای سابقه مدیریت ورزشی و هم دارای تحصیلات مرتبط بودند به عنوان فهرست اولیه پیشنهاد داده شد.

 

سپس با مشخص شدن تعدا ۵۰ نفر،  از بین آنها  در مرحله بعدی توسط همان گروه کارشناسی ۴۰ نفره، تعداد ۲۳ نفر مورد تایید و انتخاب قرار گرفته و وارد فهرست بعدی شدند.

 

تعیین شاخص‌های وزیر ورزش

در مرحله بعدی، شاخص ها تعیین و دسته بندی و به صورت یک فایل به همراه لیست ۲۳ نفره به جامعه منتخب نخبگان ورزش کشور  ( بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید علمی دانشگاه ها، روسای فدراسیون ها، مدیران باشگاه های بزرگ ، مدیران ارشد ورزش) ارسال شد.

 

در این مرحله با دریافت نظرات بیش از ۲۰۰ نفر از جامعه منتخب نخبگان،  تعداد ۵ نفر از دورن این فهرست ارسالی و یک نفر خارج از آن انتخاب کرده و نظرات جمع آوری گردید . 

 

نهایتا بعد از جمع آوری اسامی منتخب ، تعداد ۱۰ نفر از افرادی که دارای بالاترین امتیاز بودند وارد مرحله نهایی شدند.

 

در مرحله پایانی گروه کارشناسی و هیئت داوری و ارزیابی کیفی با حضور ۲۰ نفر از چهره های شاخص و معتبر ورزش کشور تشکیل گردید. در این مرحله با مطالعه دقیق رزومه های ۱۰ نفر نهایی هم به صورت کیفی و هم به صورت شیوه تحلیل "AHP" که یک شیوه علمی انتخابی  است مورد ارزیابی قرار گرفته شدند.همچنین نهایی شاخص های تعیین شده در فرمت خاص امتیازبندی شده و رزومه افراد بعد از تایید و راستی آزمایی توسط گروه کارشناسی در این فرمت قرار داده شد.

 

بعد از آن که سوابق رزومه‌ها وارد فرمت ارزیابی قرار گرفت ، به تایید هیئت داوری و ارزیابی رسید و در نهایت ۵ نفر از افرادی که دارای بالاترین امتیاز بوده و مورد تایید هیئت ژوری قرار گرفتند به ستاد آقای رئیسی معرفی و پیشنهاد داده شد. همچنین رزومه افراد منتخب به همراه شرح مبسوط این فرآیند ضمیمه نامه ارائه گردید. در این فرآیند برخی افراد با اعلام عدم آمادگی خود در این پست از فهرست کنار گذاشته شده و نفرات بعدی به ترتیب رتبه جایگزین شدند.

 

 این فرآیند زمانبر با مشارکت و همکاری نهاد ها و سمن های مختلف ورزشی انجام پذیرفت و می توان اذعان کرد که به شکل اصولی یک کار علمی و گروهی مبتنی بر خرد جمعی از سوی اهالی ورزشی رخ داد تا با پرهیز از نگاه های فردی ، وابستگی های سیاسی و روابط جناحی مراتب شایسته گزینی برای جایگاه وزیر ورزش به شکل شاخص مند صورت پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه