English

رئیس جمهور:

مهار کرونا اولویت اول دولت است

رئیس جمهور گفت: سند تحول دولت مردمی چارچوب برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم است.

مهار کرونا اولویت اول دولت است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن مجلس شورای اسلامی، ضمن تسلیت  ایام محرم، با اشاره به برنامه های کلان دولت، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که سخنان و نظرات وزرای پیشنهادی را در جلسات کمیسیون‌ها شنیدند.

رئیسی گفت: فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است و این بار امانت الهی جز با عزم و اراده پولادین به سر منزل مقصود نخواهد رسید و تحول‌خواهی جز با تکیه به شعارهای انقلاب و رکن رکین ولایت فقیه انجام نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: سند تحول دولت مردمی چارچوب برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم است.

رئیسی گفت: تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که موجب عدالت و پیشرفت شود. عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت است. 

وی با بیان اینکه ما یک برنامه فوری با محوریت مشکلات کشور تدوین کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت نیز تدوین خواهد شد، افزود: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقا وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی و ارتقا سطح درمان را دولت دنبال می‌کنیم.اولویت بعدی تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در کابینه تلاش شده ترکیبی از تجربه و جوان‌گرایی باشد، تصریح کرد:  روش انتخابات همکاران به این شکل بوده که یک فراخوانی در سایت کردیم و مردم و نخبگان افراد بسیاری را معرفی کردند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت موثر بود.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیری که در این اواخر معرفی شدند بقیه ده‌ها بار نامشان در سایت آمده بود و بعد اسامی به ۹ کارگروه ارسال شد. بعد هم این افراد مصاحبه شدند و سپس خودم هم با عزیزان دیدار داشتم و از مراجعی مانند قوه قضائیه نیز استعلام شدند.

رئیسی اضافه کرد : ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فامیلی و نسب نبوده است. سعی کردیم افراد شایسته را معرفی کنیم. شاخص‌های رهبری برای انتخاب افراد برای شنیدن نیست و ما هم برای انتخابا به آن‌ها توجه کردیم. 

وی در مورد وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله فرهنگ، آینده سازان ومعلمان مساله محوری ما است و طرح رتبه‌بندی مورد تاکید ما است. توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش مهم است، بررسی کنید روسای جمهور قبلی چقدر در این جلسات حضور داشته‌اند، من خودم در این جلسات حداقل در مسائل مهم حضور خواهم داشت. 

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم تعدادی از اساتید را در آستان جذب کنیم. آقای باغ گلی جوان تحول‌گرایی است اما برای ایشان خیلی نامه می‌نوشتند و ما بررسی کردیم دیدیم ایشان به درستی دارند کار می‌کنند. حتی تولیت فعلی از تهران گروهی را برای ارزیابی بردند که می‌بینیم تا الان هم دارند کار می‌کنند.

وی در دفاع از آقای باغ‌گلی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ایشان تجربه مدیریت بیش از هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم را دارند. در هر حال تصمیم با مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور در مورد تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آقای زارع پور توانایی اجرای برنامه‌ةای دولت را دارد.

وی در مورد آقای خطیب گفت: ایشان دانش امنیتی دارند و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. نسبت به جریان مدیریتی در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولی داشته باشند و پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم را دنبال کنند.

رئیس در مورد وزیر پیشنهادی امور اقتصاد ودارایی اظهار داشت: ما یک چهره جوان می‌خواهیم نظام مالیاتی را تصحیح کند. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. ما چهره جوان فسادستیزی می‌خواهیم. معاون اول را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت گذاشتیم. 

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است. 

وی در مورد وزارت بهداشت گفت: عزیزان زیادی در این موضوع بررسی شد، مثلا آقای قاضی زاده که اولویت ایشان بهداشت و درمان نبوده است. اما آقای عین‌اللهی چهره شناخته شده‌ای بودند. 

رئیس جمهور در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ گفت: آقای عبدالملکی جوان و فساد ستیز بوده است و امین رهبری در تعاون هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارند و تجربه مدیریتی دارند. من از بازرسانی که رفتند و عملکرد ایشان را بررسی کردند سوال کردم و گفتند ایشان از مبلغی که دستشان بوده برای ایجد شغل هزینه کرده‌اند. 

وی در مورد وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانش و تخصص و شناخت به مساله کشاورزی مهم بود. آقای ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط دارد. ما باید جهاد را در وزارت کشاورزی فعال کنیم. در برخی وزارت‌خانه ها یک بخشش فعال است و باید بخش‌های دیگر را فعال کنیم.

رئیسی در مورد وزارت دادگستری گفت: آقای رحیمی آشنا به مسائل قضائی و آشنا به مسائل مجلس و به خاطر حضور در دیوان محاسبات آشنا به دولت است. 

وی در مورد امیر آشتیانی بیان داشت: ایشان هم از افراد خوشنام نیروهای مسلح و ارتش است. 

رئیس جمهور در مورد وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: من وقتی به مجلس آمدم در مورد نام‌هایی که مطرح بود مسائلی را نمایندگان به من گفتند. آقای قاسمی دارای برنامه است. 

وی در مورد وزارت صمت بیان داشت: آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم. ایشان وقتی من از آستان می‌خواستم بیایم شرکت‌‌های آستان را در ویترین گذاشتند. 

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی علوم گفت: ایشان ۷ سال رئیس یک دانشگاه بزرگی بوده است و روحیه بسیجی دارد. 

وی در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ یک موضوع پیشران است. از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش و تجربه است آقای اسماعیلی معرفی شد. من با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و ایشان گفتند من آقای اسماعیلی را بهتر می‌دانم. 

رئیسی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر بدانند آزادی را خدا به شما داده و ما تضمین کننده آن هستیم. 

وی در مورد آقای وحیدی برای وزارت کشور تصریح کرد: آقای وحیدی یک چهره راهبردی است. وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است. 

وی در مورد وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه با چهره آقای ضرغامی آشنا هستید. معرفی فرهنگ ایرانی و اقتصاد گردشگری مهم است. بنظرم یک کار تحولی باید انجام شود. با توانمندی ایشان اینکار دنبال شود. 

رئیس جمهور در مورد وزیر نفت گفت: در درون وزات نفت بررسی شد و چهره‌های خوشنام که در علم و دانش مسئولیت‌هایی داشتند آقای اوجی در تمامی ادوار یک چهره موفقی بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمینه به لطف خداوند وجود دارد و نگرانی در این زمنیه نداشته باشید.

وی در مورد وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت اب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب با کمک مردم می‌ـ‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیسی در مورد وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: من جلساتی را با نامدارت ورزشی داشتیم که از من خواستند یک وزیر ورزشی بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که روحیه انقلابی، فساد ستیزی و مردم داری در میان وزرا باشد در خدمتشان خواهیم بود. این شرایط را رهبری به من در مراسم تنفیذ تاکید کردند. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم. دوشرط وزیر شدن دارد یک پیشنهاد رئیس جمهو و بعد اعتماد مجلس.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت یا مجلس در رونق تولید و رفع بیکاری موفق بوده‌اند یا نه بگویم مردم همه ما را با هم می‌بینند. ما کمیسیون‌های مجلس را بهترین مشاور می‌دانیم و نشان دهیم در عمل از اصحاب ما می‌تـ‌وانیم باشیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

رئیسی گفت: خداوند منان را شکرگزاریم که دل‌های مردم عزیز، صبور و فهیم ایران اسلامی را هدایت فرمود و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد تا در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد(ص) و زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی