English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تاثیر تصویبFATF در اقتصاد و تجارت ایران چقدر است؟ / تصمیم نهایی برای تصویبFATF تا پایان اسفند

اهمیت اجرای کنوانسیون های بین المللی به قدری است که حتی اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود و اف ای تی ایران را در فهرست سیاه داشته باشد محدودیت مبادلات بین المللی بانکی همچنان باقی خواهند ماند و درآمد ارزی ناشی از صادرات نمی تواند وارد کشور شود، به همین دلیل این کنوانسیون به خودی خود نقش مهمی در اقتصاد و تجارت ایران دارد.

تاثیر تصویبFATF در اقتصاد  و تجارت ایران چقدر است؟ / تصمیم نهایی برای تصویبFATF تا پایان اسفند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چندی پیش جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت و نمایندگان مجلس برای بررسی لوایح پالرمو  و CFT به ریاست دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و محسن رضایی در آن جلسه اعلام کرد «تلاش می کنیم تا پایان اسفند ماه نظر نهایی مجمع را اعلام کنیم .»

از آنجایی که موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT موسوم به لوایح مرتبط با FATF، مصوب مجلس دهم از سوی شورای نگهبان قبلا مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته شده بود به مجمع ارجاع شده است.

رئیس‌جمهور هم اخیرا درباره لوایح مربوط به FATF گفته« FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی در زمینه مالی در دنیا انجام می‌دهد و همه کشورها از شرق و غرب هم ملحق شده‌اند، اگر بد است چطور همه ملحق شده‌اند؟ چطور تمام اروپا و روسیه و چین و ترکیه و همسایگان ما ملحق شدند؟»

در مقابل برخی نمایندگان مجلس مخالف تصویب این قانون هستند و معتقدند اگر ما FATF را بپذیریم به معنای لو دادن راه های دور زدن تحریم است و از آنجایی که در دولت های مختلف آمریکا از دموکرات‌ها تا جمهوری خواه  این تحریم ها وجود داشته عملا تصویب آن فشار تحریم ها را بیشتر می کند.

اثر تصویب FATF در اقتصاد  و تجارت ایران 

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تاثیر عدم تصویب FATF  بر اقتصاد ایران گفت: در شرایط کنونی بخشی از مشکلات کشور ناشی از تحریم ها و سایر محدویت های بین المللی است که روی درآمدهای نفتی کشور هم تاثیر گذاشته است، برای نمونه اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود و اف ای تی ایران را در فهرست سیاه داشته باشد محدودیت مبادلات بین المللی بانکی همچنان باقی خواهند ماند و درآمد ارزی ناشی از صادرات نمی تواند وارد کشور شود، به همین دلیل این کنوانسیون به خودی خود نقش مهمی در اقتصاد و تجارت ایران دارد.

آلبرت بغزیان با تاکید بر اینکه ایران در نهایت اف ای تی اف  را خواهد پذیرفت، افزود: در شرایط کنونی شرط ایران برای پیوستن به این کنوانسین رفع تحریم هاست، چراکه نمی توان آن را نپذیرفت و همه قوانین و مقررات مالی بین المللی از سیاست های آن تاثیر می پذیرند.

به گفته بغزیان، دشمنان در فضای بین‌المللی علیه ایران با عنوانی همچون تامین مالی گروهک های غیردولتی اتهام می زنند و عضویت ایران در کنوانسیون های بین المللی شفاف سازی می کند.

او با اشاره به اینکه شفاف سازی قوانین و مقررات روی رتبه کسب و کار ایران هم تاثیر دارد، گفت: گزارش های بین المللی درباره رتبه و شفافیت کسب و کارها در هر کشور به دلیل اینکه روی جذب سرمایه گذار تاثیر دارد اهمیت ویژه ای دارد.

بغزیان با تاکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که در نتیجه نپوستن ایران به اف ای تی اف بروز کرده بحث نوسانات قیمت ارزی است، گفت: علاوه بر تحریم ها محدودیت مبادلات مالی هم در نوسانات ارزی موثر بوده است و همین مساله باعث افزایش تورم شده و به همان نسبت رشد اقتصادی هم کاهش یافته است، زیرا رشد اقتصادی بعد از خارج کردن تورم با رشد تولید ناخالص داخلی برابر می شود به همین دلیل وضعیت رشد اقتصاد با تولید ناخالص داخلی ارتباط مستقیمی دارد.

او با بیان اینکه در چند وقت اخیر دولت قیمت ارز را بالا برده تا با ایجاد نوساناتی درآمدزایی کند گفت: هرچند دولت از این طریق درآمدزایی کرده و کسری بودجه را جبران کرده است اما باید هزینه های بیشتری بعد برای کنترل تورم و اشتغال انجام دهد.

اجرای الزامات کمیته اف FATF برای مبارزه با پولشویی

همچنین یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه در چند وقت گذشته اتحادیه اروپا همکاری در قالب برجام با ایران نداشته است و شرکت های اروپایی هم مستقل از سیاست دولت هایشان با ایران همکاری نکرده اند، گفت: در حال حاضر تصویب FATF برای کشورهای اروپایی اهمیت ویژه ای دارد و جدای از برجام آن را پیگیری می کنند.

محمود جامساز با تاکید بر اینکه پیش از این ایران بخشی از الزامات کمیته FATF برای مبارزه با پولشویی را انجام نداده است، افزود: اروپایی ها روی تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن تمرکز ویژه ای کرده اند  و از آنجایی که کشورهایی که این کنوانسیون را نپذیرند محدود می کنند پیوستن ایران به FATF امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، عدم تصویب FATF یکی از عوامل کاهش سطح همکاری های ایران و اروپا است و در حال حاضر به دلیل تورم سنگین و مشکلات ارزی اقتصاد ایران نیازمند بازارهای جهانی است و بدون پیوستن به این کنوانسیون عملا توسعه همکاری های بین المللی محقق نمی شود و اگر این هدف محقق نشود در بلندمدت نمی توان رشد اقتصادی و توسعه تکنولوژی ایجاد کرد، از این رو تایید لایحه الحاق ایران برای مبارزه با پولشویی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام که مورد موافقت مجلس بوده در روند همکاری ایران با اروپا تاثیر مثبتی می گذارد، به همین دلیل باید از اقداماتی که همکاری بیشتر شرکت های خارجی و ایرانی را فراهم می کند استقبال کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه