English

یادداشت؛

عضویت در FATF مصداق نفی سَبیل!؟

در نامه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیه نفی سَبیل را مبنای اصلی برای منع تصویب FATF دانستند.

عضویت در FATF مصداق نفی سَبیل!؟

ملکی-خبرگزاری موج؛ در نامه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیه نفی سَبیل را مبنای اصلی برای منع تصویب FATF دانستند. البته مهم‌ترین آیه برای استشهاد و استناد در این موضوع همین آیه است. لیکن دو نکته باید با دقت در کانون توجّه قرار بگیرد.

نکته اول اینکه مفسرین بزرگ شیعه در این که نفی در این آیه از زمره قوانین تکوینی است یا تشریعی، اختلاف نظر و احتمال دارند. یعنی برخی قائل هستند که نفی در این آیه حکم فقهی و تشریعی نیست. بلکه یک قانون تکوینی است و لذا حجیّت فقهیِ آن محل تامّل است. (البته به نظر می‌رسد می‌توان حکم فقهی و تشریعی برداشت کرد و استناد به آن قابل دفاع می باشد).

نکته دوم که مهمتر از نکته اول محسوب می‌شود یافتن و تعیین مصداق های نفی سبیل است.

آنچه در آیه نفی شده، راه نفوذ و تسلط بیگانگان در جامعه و حکومت اسلامی و مسلمانان است. لذا اصل موضوع بر این نکته متمرکز می‌شود که آیا FATF مصداق سبیل و راه نفوذ و تسلط دشمن بر جامعه اسلامی محسوب می‌شود یا خیر؟ و اگر محسوب می شود آیا حکم ثانوی بر آن جاری می شود یا خیر؟

 در اینجا بحث های فقهی و کلامی زیادی می‌توان مطرح و به آن پرداخت. ولی شاخص اصلی در "راه نفوذ و تسلط" می‌تواند این باشد: راهی که دشمن بتواند بر جامعه اسلامی تسلط پیدا کند و توان رویارویی و مقابله را از جامعه سلب کند. یعنی راه هایی که در متن جامعه اسلامی امکان سدّ آنها وجود نداشته و حاکمیت اسلامی توان مقابله و مواجهه با آن را نداشته باشد.

 اکنون باید به راه برون رفت از این موضوع اندیشید و در صورتی که بتوان راهکاری یافت که ضمن عضویت در  FATF  مانع تسلط دشمن بر جامعه اسلامی شد، آنگاه این توافق از مصداق نفی سبیل خارج خواهد شد.

 بدین روی وظیفه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در یادآوری و آموختن یک آیه به مجمع تشخیص مصلحت نظام که ترکیبی از فقها و نخبگان علمی و سیاسی کشور است نمی‌باشد، بلکه تکلیف مجلسیان در یافتن راهکارهای مواجهه با این قرارداد تحمیلی است که در صورت تشخیص مصلحت در تایید آن با روش‌ها و راهکارهای جانبی و فرامتنی بتوان راه های نفوذ و تسلط دشمن را مسدود کرده و از تبعات منفی آن کاست.

مجلس محل تنظیم و تصویب قوانین اجرایی است و مجمع تشخیص مصلحت نظام محل تشخیص و تایید احکام ثانوی و مصالح نظام. و این دو، هم از نظر میدان موضوعی و هم از نظر ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی مجمع می تواند بر اساس مصالح زمانه موضوعی را تایید کند که با احکام اولیه شرعی مغایرت دارد ولی بر اساس احکام ثانویه مجاز شمرده می‌شود و تشخیص حکم ثانویه در عهده مجلسیان بزرگ نیست. ولی بررسی و یافتن راهها و روش های مواجهه با این موضوع به گونه ای که هم عضویت جمهوری اسلامی ایران در FATF صورت بگیرد (البته اگر مصلحت دانسته شد) و هم مانع نفوذ دشمن بر جامعه اسلامی بشویم. این وظیفه بر عهده نمایندگان محترم می باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه