English

گزارش خبرگزاری موج از سند راهبردی ایران و چین تا افق ۲۰۴۵:

سند همکاری ایران و چین؛ ظهور مجدد جاده ابریشم

قدرت نمایی ایران در عرصه بین الملل، نقش آفرینی در ایجاد امنیت در منطقه و تبحر در مهار بحران، فاکتور‌های ایران در جلب توجه کشور‌های صاحب نام شرق در عرصه اقتصادی و امضای سند همکاری ۲۵ ساله با کشورمان بود.

سند همکاری ایران و چین؛ ظهور مجدد جاده ابریشم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج،  روز‌های ابتدای تابستان بود که علی ربیعی در جلسات سخنگویی دولت که البته این روز‌ها به بهانه کرونا رونق و جلوه همیشگی را هم ندارد، خبری اعلام کرد مبنی بر اینکه پیش نویس سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در هیئت دولت تصویب شده است؛ البته خبر تا قبل از واکنش رئیس جمهور سابق نه چندان جدید بود و نه آنچنان عجیب؛ آقای احمدی نژاد در فاصله ۲ روز از اعلام این خبر در جمع مردم گلستان گفت: انقلاب کردیم تا هیچ مساله‌ای از چشم ملت دورنماند، همین جمله کافی بود تا این خبر بازار رسانه را داغ و توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.
موضوع البته ختم به همین واکنش نشد اظهارات ضد و نقیضی در فضای مجازی دست به دست شد، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی براساس این سند محرمانه بخش‌هایی از جزایر کیش و قشم را به چین واگذار خواهد کرد، موضوعی که واکنش سخنگوی دولت در نشست خبری ۱۷ تیرماه را به دنبال داشت.

*ربیعی: هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم

ربیعی اظهارداشت: در زمینه قرارداد ۲۵ ساله با چین هیچ چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد، اساساً تقسیم بندی غرب و شرق در سیاست خارجی ما جایگاهی ندارد و جمهوری اسلامی در این زمینه خود را محدود نمی‌کند.

سخنگوی دولت گفت: آماده‌ایم با هر کشوری که حاضر به مشارکت بلندمدت و در راستای اعتماد متقابل است این تجربه را تکرار و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم.

*موسوی: نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه سایر موهومات!

موضوع واگذاری بنادر و جزایر ایران در قالب قرارداد ۲۵ ساله به کیش آنقدر ادعای بزرگی بود که به فاصله چند ساعت از موضع‌گیری سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت امور خارجه را نیز مجبوربه واکنش کرد و همچنین وی به تداوم جوسازی‌ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین " یک نقشه راه روشن و ریل گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده است؛ جایی که چین به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا، می‌توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت‌های سنتی و سلطه گر غربی، ضمن تامین منافع مشترک، در برابر فشار قلدر‌ها ایستادگی کنند.»

وی افزود: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.»

*مقام معظم رهبری: گسترش روابط استراتژیک ۲۵ ساله ایران و چین کاملاً درست و حکمت‌آمیز است

درست ساعاتی بعد از انتشار خبر بیانیه مشترک بین دوکشور در دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری، معظم له اصل موضوع روابط استراتژیک ۲۵ ساله ایران و چین را مطرح و اعلام کردند که "دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است". ناگفته نماند که خبر این دیدار و اظهارات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور چین نیز به طور رسمی منتشر شد.

شنیده‌های خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، از منبع آگاهی که شخصا سند را رویت کرده حکایت از آن دارد که موضوع اصلی مطرح شده در این سند مسئله «یک کمربند یک راه» است، چون استراتژی رشد اقتصادی چین در تعامل با سایر کشور‌ها برپایه آن بنا شده است و بانک مرکزی این کشور سال گذشته اعلام کرد تا پایان ژوئن بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار به طرح «یک کمربند یک راه» اختصاص داده است و بیش از ۶۰۰ پروژه مهم آن را تأمین مالی کرده است. براساس طرح «یک کمربند یک راه» نهاد‌هایی در ۲۴ کشور و منطقه مشارکت‌کننده در این پروژه، تأسیس شده‌اند.
طرح"یک کمربند یک راه " پروژه‌ای بلند مدت است که قطعا به نفع طرفین سند خواهد بود، موضوعی که قبل‌تر نه از طرف ایران و نه از طرف چین چندان جدی گرفته نشده بود، اما در سند ۲۵ ساله بین دو کشور به تفصیل به آن پرداخته شده است.
براساس این طرح کشور چین به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی خود در جهان است و این شعار در حقیقت به معنا و مفهوم گسترش جاده ابریشم خواهد بود که از آن می‌توان به تعریف جدیدی از کمک رسانی ابرقدرت‌ها به سایر کشور‌ها اشاره کرد در مدل جدید ابرقدرت‌ها به جای استعمار کشور‌ها به دنبال توانمندی آن‌ها هستند، چون اساسا با هم پیمانان قدرتمند تعامل اقتصادی سهل‌تر و روان‌تر خواهد بود.
به عنوان مثال در بحث "یک کمربند یک راه"مدعی می‌شود که به رشد سایر کشور‌ها کمک می‌کند برای اینکه بتواند از این مسیر تولیدات خود را به اروپا برساند؟
اساسا چین برای دستیابی به بازار‌های جهانی نیازمند یک کوریدور دریایی یا زمینی است و به این منظور درنظر دارد تا به سایر کشور‌ها برای گسترش این کوریدور کمک کند. البته چشم بادامی‌ها منافع اقتصادی این سرمایه گذاری را نیز فراموش نکردند و به منظور کمک به کشور‌های هدف در راستای راه اندازی این کوریدور به اعطای پرداخت وام به آن‌ها می‌پردازند.

باوجود انتقادات روزهای اخیر از سوی طیف‌های  مختلف سیاسی  داخلی و خارجی نسبت به انتشار خبر مربوط به انعقاد توافق بیست‌وپنج‌ساله بین ایران و چین که هرکدام خواسته‌ها و دلایل خاص خود را دارند، اما با در نظر گرفتن مجموعه سوابق روابط بین دو کشور، ظرفیت‌های مکمل اقتصادی‌های ایران و چین و روندها و تحولات جهانی، انعقاد چنین موافقت‌نامه‌ای بین دو کشور نه‌تنها امر عجیبی نیست بلکه شاید می‌توانست بسیار زودتر از این، اتفاق بیفتد.

فارغ از دیدگاه های موجود در رابطه با این تفاهمنامه باید به ذکر چند نکته در هرگونه تحلیلی پیرامون روابط خارجی کشورمان دقت شود:
*نظام ارزشی و باورمندی ایران در چارچوب اصول انقلابی و ارزشی، مختص به خود است و با کمتر نظام سیاسی و ارزشی در جهان قابل‌مقایسه و مشابه‌سازی است.
*باید دقت شود اگر در سطحی کلان و راهبردی موافقت‌نامه‌هایی چون توافق بیست‌وپنج‌ساله ایران و چین محصول اشتراک دو کشور در تقابل و مخالفت خاستگاه فکری از دو دنیای کاملا متفاوت نشأت بگیرد می‌تواند منجر به یک توافق راهبردی شود.
*سابقه ۴۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان می‌دهد باورمندی ما به مخالفت با راهبردهای یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا و خصومت‌های این کشور با مردم ایران، از پایداری و قوام بیشتری نسبت به نوع نگاه دیگر کشورها به تقابل‌های احتمالی‌شان با آمریکا برخوردار است. این موضوع نباید باعث شود که با فرض حل‌وفصل تنش‌ها بین پکن و واشنگتن توافق‌هایی مانند توافق اخیر بیست‌ساله با ایران اولین قربانی آن باشد.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که درنهایت آنچه برای نظام، کشور و مردم اهمیت دارد برقراری روابط عزتمندانه و همراه با تأمین منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور متناسب با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی سیاست خارجی‌ است و باید به این امر واقف بود که منافع هر توافق و سندی با هر طرفی که باشد، فصل‌الخطاب تمام راهبردها و رویکردها خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    چرا مفاد این قرارداد 25 ساله برای مردم مشخص نمی شود تا مردم خود قضاوت کنند؟ چرا این همه پنهان کاری؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه