English

موج گزارش می دهد؛

نکات مهم بودجه سال ۹۹

رئیس جمهور لایحه بودجه سال 99 را تقدیم مجلس کرد که در این مطلب به نکات مهم لایحه بودجه 99 خواهیم پرداخت.

نکات مهم بودجه سال 99

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز متن لایحه بودجه 99 را به علی لاریجانی رییس مجلس تقدیم کرد.

درنگاهی کلی به بودجه سال 99 به این موارد می توان اشاره کرد:

* سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران در سال بعد ۳ میلیون تومان شد

سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ بگیران در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه سال 99 کل کشور 360 میلیون ریال تعیین شد و مشابه سال جاری، مالیات پلکانی مشمول کارانه پزشکان هم شد.

* وزارت کار موظف به حذف یارانه نقدی ۳ دهک درآمدی بالا شد

سازمان برنامه و بودجه لایحه 484 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 1399 را منتشر کرد. بر اساس این لایحه،وزارت تعاون،کار ور فاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

 منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قبل از سهمیه بندی در سال 98 مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم 41.5 درصدی شرکت ملی نفت ایران نمی باشد.

 آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون،کار و رفاه اجتماعی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

* دولت ۱۱۳ هزار میلیارد تومان برای حقوق کارمندان کنار گذاشت

 درامدهای مالیاتی  دولت در لایحه 195 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین درامد ناشی از مالکیت دولت 30 هزار میلیارد و درامد اصل از فروش کالا و خدمات 11 هزار میلیارد تومان است. همچنین با احتساب درآمد متفرقه 18 هزار میلیارد تومانی، کل درامدها به 260 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

همچنین کل اعتبار درنظر گرفته شده برای حقوق و مزایای کارکنان 113 هزارمیلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین 130 هزار میلیارد تومان نیز برای رفاه اجتماعی  در نظر گرفته شده است.

* سقف وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان ماند

 بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۶.۱.۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌های در سال ۱۳۹۹، سیصد میلیون ریال معادل ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله و با یک ضامن معتبر و سفته است.

* فروش ۴۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت در سال آینده

بررسی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده تا در سال آینده، تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیات وزیران مندرج در ماده ۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت قوانین و مقررات از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.

مطابق با لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با این وزارتخانه هستند.

* سهم نفت در بودجه سال آینده ۱۴.۵ درصد است

لایحه بودجه ۹۹ کل کشور، وزارت نفت را مکلف کرده تا به واسطه شرکت دولتی تابعه ذیربط، از سهم ۱۴.۵درصد شرکت ملی نفت تا میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال، نسبت به گازرسانی به روستا‌ها و شهر‌ها اقدام کند.

در این میان، مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه ۱۱ سال محاسبه و تسویه می‌شود.

بر اساس تبصره اول ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز، ۲۰ درصد تعیین می‌شود.

* زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند

مطابق با تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۹۹ کشور، زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند.

بر اساس این بند، زائران اربعین که از تاریخ چهاردهم شهریور ماه سال ١٣٩٩ تا دوم آبان‌ماه سال ١٣٩٩ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج میشوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

* معافیت مالیاتی صادرکنندگان منوط به رفع تعهد ارزی شد

 بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور هر گونه نرخ صفر و معافیت های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی محصولات کشاورزی و مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانده نشود برای عملکرد سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل اعمال نخواهد بود.

مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور یک ماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی کشور مطابق مقررات یاد شده است.

بر این اساس پرداخت هر گونه جایزه و مشوق صادراتی برای صادرکنندگان منوط به حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به چرخه اقتصاد کشور بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

* بدهی بانکها و موسسات اعتباری وثیقه‌دار خواهد شد

 در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود در راستای کنترل بلندمدت نقدینگی و تورم و در راستای اجرای عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال وثیقه، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به تدریج بدهی‌ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را وثیقه‌دار نماید.

بر این اساس در پایان سال حداقل ۵۰ درصد بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی توثیق به اوراق بدهی منتشره به خزانه خواهد بود.

سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف به همکاری در توثیق اوراق بدهی خزانه نزد بانک مرکزی شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است با تصویب شورای پول و اعتبار بابت درصدی از سپرده‌های قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، اوراق مالی اسلامی منتشره از سوی دولت را بپذیرد.

* هزار میلیارد تومان برای کارآفرینی در بخش تعاون پیش بینی شده است

بررسی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال از بدهی ناشی از عدم اجرای بند ۲ ماده ۲۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سال ۸۷ تاکنون را از طریق فروش سهام و دارایی‌های مالی تامین کند.

همچنین این منابع به منظور حمایت از نوسازی و بهسازی بنگاه های تعاونی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، باید در بخش تعاون در قالب افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون هزینه شود.

* اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌ های نوسازی بافت فرسوده و طرح ملی مسکن

لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، از محل تهاتر اراضی متعلق به این دو دستگاه و همچنین از محل منابع داخلی تا در سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان، به طرح‌های نوسازی بافت فرسوده و طرح ملی مسکن، اعتبار اختصاص دهد.

همچنین ماده ۲ بند ب تبصره ۸ این لایحه، به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه می‌دهد تا به فروش عرصه (اراضی) مسکن مهرهای ۹۹ ساله اقدام کرده و منابع حاصله از آن را، پس از واریز در خزانه داری کل، صرف طرح های مذکور (تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح ملی مسکن) نماید.

گفتنی است ماده ۳ بند ب تبصره ۸ لایحه بودجه ۹۹ نیز بر امکان به رهن بردن اراضی متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان نزد بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی برای تکمیل طرح های مذکور در ماده ۱ این بند (محوطه سازی مسکن مهر، توسعه زیربناهای پروژه های مسکن مهر، نوسازی بافت فرسوده و طرح ملی مسکن) تأکید دارد.

بر اساس لایحه بودجه ۹۹ کل کشور، این تسهیلات از محل فروش عرصه و اراضی ۹۹ ساله مسکن مهر تسویه خواهد شد.

* ثبت تمام اطلاعات کارکنان دولت در سامانه کارمند ایران

دستگاه‌های اجرای مکلفند اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و کارگری را تا پایان اردیبهشت ۹۹ در سامانه «کارمند ایران» ثبت یا بروزرسانی کنند و تخصیص اعتبار حقوق کارکنان از تیر ۹۹ صرفاً بر اساس این اطلاعات خواهد بود.

* اختصاص ۱۶۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت به کشاورزان 

در بخش دوم تبصره سیزده ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است: در اجرای جزء (١)بند (ب) ماده (٣٢ )و همچنین بند (ث) ماده (٣٣ )قانون برنامه ششم توسعه به ترتیب مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال و یک هزار و پانصد میلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاصی می یابد.

* مالیات بر مصرف سیگار ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد

بررسی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت در بخش مربوط به درآمدهای مالیاتی، برای فروش و مصرف سیگار همچون سنوات قبل مالیات پیش بینی کرده است.

در بخش مالیات بر فروش سیگار، بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیرضرور مصوب ۲۲.۶.۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، دولت رقم ۸۰ میلیارد تومان (۸.۰۸۷.۱۲۱ ریال) را پیش بینی کرده است.

در بخش مالیات بر مصرف سیگار نیز مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان (۲۰.۰۱۴.۵۰۰ ریال) پیش بینی شده است.

* اخذ مالیات از پزشکان همچون سال جاری لحاظ شد

بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور نشان می دهد که پزشکان مشابه امسال، موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان شدند و مقرر گردید ۱۰ درصد حق‌الزحمه پزشکان به عنوان مالیات علی الحساب پرداخت شود.

بر این اساس، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (٢) ماده (١٦٩) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۶۶/١٢/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

همچنین تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریهها و شرکتهای دولتی مکلف هستند ده درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق بند (الف) این تبصره پرداخت و مالیات آن کسر می شود نخواهد بود.

حکم ماده (١٩٩) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ١٣٦٦ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در اجرای این بند جاری است.

* دولت سقف مجاز فاینانس معادل ۳۰ میلیارد دلار تعیین کرد

دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی را معادل ریالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین کرد.

سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی علاوه بر باقیمانده سـهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین می‌شود.

* پیش‌بینی اخذ ۶۶.۳ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده

بررسی لایحه بودجه ۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت در بخش مربوط به درآمدهای مالیاتی، درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را ۶۶ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان (۶۶۳.۷۹۲.۹۲۹ میلیون ریال) پیش بینی کرده است.

* تسویه حساب بدهی ۱۰ هزار میلیاردی دولت با فروش سهام و دارایی‌ های مالی 

بررسی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال از بدهی ناشی از عدم اجرای بند ۲ ماده ۲۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سال ۸۷ تاکنون را از طریق فروش سهام و دارایی‌های مالی تامین کند.

* دولت مکلف به دریافت تعرفه بهای آب مصرفی تمامی دستگاههای اجرایی شد

بر اساس لایحه بودجه ۹۹ شرکت های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت های برق منطقه ای مکلفند منابع تعیین شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون یا سرمایه گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کند.

به منظور اصلاح الگوی مصرف برق و گاز شرکت های توانیر و ملی گاز ایران موظفند از طریق اپراتورهای تلفن همراه، نسبت به شناسایی، ارتباط فعال و وصول مطالبات با مشترکین با نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکین عمده یا پرمصرف اقدام و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت کنند.

تعرفه سوخت نیروگاه های خودتامین که بنا بر اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شرکت سراسری می کند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس متوسط بازدهی نیروگاه های حرارتی سال ۹۷ خواهد بود.

به منظور فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب، شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نیرو مکلفند تعرفه بهای آب مصرفی کلیه دستگاه های اجرایی مندرج در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را معادل قیمت تمام شده دریافت کنند. مدارس، کتابخانه های عمومی و بیمارستان های دولتی در صورت مصرف بالاتر از الگوی مصرف مشمول حکم این بند هستند.

* ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد بیمه شخص ثالث به سازمان راهداری رسید

بر اساس بند الف تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۹۹، شرکت‌ های بیمه موظفند بر اساس جدولی که از میزان فروش آنها (پرتفوی) این شرکت های از محل عرضه بیمه شخص ثالث تهیه می شود، مجموعا تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

سه دستگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان اورژانس کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند با استفاده از این منابع برای کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میز ناشی از آن اقدام کنند.

سه دستگاه فوق الذکر می بایست هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام شده را به بیمه مرکزی تقدیم کرده و سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف است در صورت ارائه این گزارش‌ها از سوی راهداری، اورژانس و ناجا به بیمه مرکزی، هر سه ماه یک بار اعتبار تخصیص دهد. مجری بند الف تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال آتی، بیمه مرکزی خواهد بود.

همچنین وجوهی که شرکت های بیمه به حساب خزانه داری کل کشور بابت اجرای طرح های کاهش تصادفات جاده ای واریز می کنند، به عنوان بخشی از هزینه های مالیاتی این شرکت های محاسبه خواهد شد.

گفتنی است؛ ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور بوده که از این میزان سهم ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌ های دولتی و مابقی یعنی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی کشور است.

* افزایش دوبرابری یارانه خرید تضمینی گندم و نان

دولت در قالب بند ۱۴ ماده واحده بودجه سال ۹۹ کل کشور، ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، یارانه نان و خرید تضمینی گندم را از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است که این رقم، در مقایسه با سال قبل دو برابر افزایش یافته است.

* سهم بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۹

بر اساس لایحه بودجه سال آینده مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مجموع بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک معادل ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بودجه کمیته ملی پارا المپیک در بخش جاری و عمرانی معادل ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که جمعا رقم بودجه‌ای معادل یک هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای مجموعه وزارت ورزش و جوانان، ‌ کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارا المپیک نشان می‌دهد.

* توزیع ۷۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و حمایتی در سال آینده

در لایحه بودجه تبصره (۱۴) مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ ها است. که در آن مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده یارانه پیش‌ بینی شده که در بخش‌های مختلف توزیع خواهد شد.

برای توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که در قیاس با سال جاری تفاوت چندانی ندارد و این رقم برای پرداخت یارانه به حدود ۷۸ هزار نفر در سال اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت معیشت خانوارها پیش‌بینی شده که این طرح حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که مجموع ۱۸ میلیون خانوار است.

* درآمدهای دولت از شماره گذاری خودرو و نقل و انتقال اتومبیل

طبق لایحه بودجه ۹۹، در جدول شماره ۵ (درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی) درآمدهای دولت از شماره گذاری خودرو و نقل و انتقال اتومبیل اعلام شده است.

براساس این لایحه، دولت برای مالیات بر شماره‌گذاری خودرو( تعویض پلاک) بودجه  ۷۰۰ میلیارد تومان و برای مالیات بر نقل و انتقال خودرو بودجه هزار و ۳۲۳ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومانی را در نظر گرفته است که نسبت به بودجه سال 98 کاهش ۱۲ درصدی داشته است.

* بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال 99

بودجه وزارت راه و شهرسازی در ۲۵ بخش مختلف ارزیابی و برآورد شده است که میزان بودجه برآورد شده برای این وزارتخانه در بخش‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مجموعا ۱۲ هزار و ۳۹۴ میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که این عدد نسبت به مجموع بودجه مصوب حدود نه هزار و ۳۱۰ میلیارد تومانی این دستگاه اجرایی در سال جاری افزایش ۳۳.۱۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

این بودجه در بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، هواشناسی و اقلیم شناسی، مسکن، توسعه شبکه شتاب نگاری، ساماندهی کالبدی شهری و روستایی و ... در نظر گرفته شده است.

* بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 99

براساس لایحه بودجه 99  برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش هزینه ای بودجه 12،605،448 میلیون ریال تعیین شده است.

علاوه بر این وزارت صنعت در لایحه پیشنهادی دولت برای سال99 در بخش تملک دارایی‌هایی سرمایه ای بودجه 14،781،326 میلیون تومانی دارد.

* تعیین مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی در سال آینده

دولت در لایحه بودجه ۹۹ کل کشور برای درآمد حاصل از مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، ۱۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان (۱۶۶,۶۶۷ ریال) پیش بینی کرده است.

ضریب مالیات شرکت ها و موسسات وابسته به آستان قدس و مالیات بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچون سنوات گذشته، «یک» در نظر گرفته شده است.

* درآمد حاصل از جرائم رانندگی در سال 99

دولت در لایحه بودجه ۹۹ کل کشور برای بخش درآمدهای حاصل از جرائم و خسارات ۶ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان، پیش‌بینی کرده است.

برای بخش درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

* عوارض قبوض آب در بودجه سال جدید

وزارت نیرو براساس بند "ب" تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۹۹ از طریق شرکت های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند.

 ۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد (۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل حساب  مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد.

۲۰ درصد اعتبار مذکور برای آبرسانی شرب عشایری و ۸۰ درصد برای آبرسانی شرب روستایی بر اساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان های کشور در مقاطع سه ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها و شرکت‌های آب و فاصلاب روستایی استان‌ها و یا سازمان امور عشایر  ایران هزینه شود. وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.

* درآمد حاصل از افزایش عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی کاهش یافت

طبق لایحه بودجه سال ۹۹ درآمد ناشی از افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در حالی است که درآمد ناشی از این افزایش ۱۰ درصدی در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد درآمد ناشی از افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی حدود ۶۸.۷ درصد در سال جاری کاهش می‌یابد.

* بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در سال 99

طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش داشته و ۳۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان یارانه نیز برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات درنظر گرفته شده است.

در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۹، ۲۴,۳۱۵,۴۳۰ میلیون ریال برآورد شده است. رقم مصوب در سال ۹۸، ۲۱,۸۲۱,۲۱۰ میلیون ریال بوده است که از افزایش ۱۰هزار میلیارد ریالی بودجه پیشنهادی حکایت می‌کند.  امسال علاوه بر این بودجه، ۳,۱۴۰,۵۰۰ میلیون ریال یارانه برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات درنظر گرفته شده است. مجموع این رقم ۲۷,۴۱۱,۹۳۰  میلیون ریال می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

* بودجه وزارت دفاع در سال 99

بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت دفاع در سال آینده افزایش یافته است این بودجه که مصوب سال ۱۳۹۸ رقمی بالغ بر  ۳۸۱,۳۱۰,۴۵۸ میلیون ریال بود در لایحه پیشنهادی امسال این رقم به  ۴۱۵,۷۵۱,۲۰۳ میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین در بودجه ۹۹ درخواست ۲،۲۶۸،۸۰۸ میلیون ریال بودجه عمرانی برای این وزارخانه شده است.

بررسی‌ لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹ از افزایش ۳۴،۴۴۰،۷۴۵ میلیون ریالی بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حکایت دارد. این در حالی است که بخش‌هایی از بودجه که با ارتقای توان تولید صنایع دفاعی و به طور مشخص به امنیت کشور مربوط است، کاهش محسوسی یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمد رضا طلایی

    این بودجه شفاف نیست سهم اموزش وپرورش وافزایش حقوق کجا رفت بازتشستگان جه سهمی دارند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه