English

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نمی توانیم ادعا کنیم بودجه کشور عدالت محور است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نمی توانیم ادعا کنیم بودجه کشور عدالت محور است.

نمی توانیم ادعا کنیم بودجه کشور عدالت محور است

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج و در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه بودجه 98 عدالت محور است، گفت: شاکله و نظام بودجه ریزی در کشور دچار نقص جدی است. ما تا زمانی که نتوانیم بودجه ریزی را عملیاتی کنیم، شاهد بی عدالتی خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نقض در نظام بودجه ریزی و عملیاتی نبودن بودجه کشور ، شاهد بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، بی عدالتی در توزیع اعتبار بین دستگاه های اجرایی، بی عداتی در توزیع اعتبارات عمرانی در استان ها و شهرستان های مختلف، بی عدالتی در جذب منابع حاصل از مالیات و مالیات بر ارزش افزوده در کشو و انواع بی عدالتی ها در کشور هستیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بخشی از این نقص باز می گردد به به توان و مهارت ناقص ما در مجلس و بخشی نیز به رویه های موجود در دولت مرتبط است. اما مهمترین دلیل این است که نظام بودجه ریزی ما، بودجه نویسی عملیاتی نیست.

حسینی شاهرودی گفت: علت این است که در کشور ما مبنا و شاخص علمی صحیحی برای اندازه گیری کار، فعالیت و خدمات انجام شده در تمام دستگاه های دولت وجود ندارد و نمی توانیم این خدمات را به درستی اندازه گیری و قیمت گذاری کرده و هزینه تمام شده آن را با دیگر کشورها مقایسه کرده و همچنین نمی توانیم هزینه تمام شده همین فعالیت توسط بخش خصوصی را به طور صحیح محاسبه کنیم. به همین دلیل نمی دانیم انجام این فعالیت ها توسط دولت تا چه اندازه دارای صرفه اقتصادی است و یا اینکه آیا  اساسا انجام آن از وظائف دولت به شمار می آید و یا خیر.

وی متذکر شد: در سال های گذشته تلاش زیادی برای رفع این نقیصه انجام شد و سال 97 سازمان برنامه و بودجه تلاش کرد که این کار را انجام دهد و حتی مدعی شدند که 20 درصد بودجه را عملیاتی کردند. اما عملیاتی شدن 20 درصد بودجه به ظاهر انجام شد و در باطن به اهداف پیش بینی شده دست پیدا نکردیم.

حسینی شاهرودی در پایان تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که نتوانیم بودجه کشور را عملیاتی کنیم، می توانیم ادعا کنیم که بودجه عدالت محور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه