English

کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با موج:

خروج ایران از ان.پی.تی زمینه مساعدی برای ایجاد فشار جهانی فراهم می کند

مولایی با اشاره به اختیارات حاکمیت در قراردادهای بین المللی گفت: ایران می تواند با توجیه اینکه خروجش در معاهده ان.پی.تی برای منافع حیاتی کشور ضروری است از آن خروج شود اما این مساله می تواند زمینه مساعدی برای ایجاد فشار جهانی فراهم کند.

خروج ایران از ان.پی.تی زمینه مساعدی برای ایجاد فشار جهانی فراهم می کند

یوسف مولایی درباره ابعاد سیاسی و حقوقی تهدید جمهوری اسلامی ایران به خروج از معاهده ان.پی.تی در واکنش به خارج شدن آمریکا از برجام به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: ظرف مانند شطرنج بازی است که جلو حریف ایستاده و بنا به حرکات آن سعی می کند طوری حرکت انجام دهد که به لحاظ روانی طرف مقابل، حرکات وی را نخواند و عکس العمل مناسبی انجام دهد.

وی افزود: اینکه مقامات گفته اند در صورت نقض برجام از ان.پی.تی خارج می شوند دقیقا به معنای اجرای آن نیست. در واقع این اظهارات واکنش هایی است که شاید اثر بازدارندگی داشته باشد و آمریکا با تامل بر آن و محاسبه سود و زیان، ممکن است در تصمیمش تجدید نظر کند. لذا در بعد سیاسی این موضوع یک موضع گیری دیپلماتیک است و باید در چارچوب مهارت های دیپلماتیک ارزش گذاری شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: از بعد حقوقی هم که بخواهیم به مساله نگاه کنیم، ایران اجازه خروج از ان.پی.تی را دارد. در واقع کشورها در هر عهده نامه و قراردادی در چارچوب اختیارات حاکمیتی اجازه آن را دارند که از آن پیمان نامه ها خارج شوند. در معاهده ان.پی.تی هم پیش بینی شده است که دولت ها با ارائه توجیه اینکه ادامه حضورشان بر خلاف منافع حیاتی کشورشان است از آن خارج شوند البته باید سه ماه زودتر این مساله را اطلاع دهند. اما اینکه ایران چه دلایلی می خواهد ارائه کند و شورای امنیت آن را قبول کند یا خیر بحث دیگری است. ضمن آنکه این کار ممکن است آثاری داشته باشد و با توجه به فعالیت های هسته ای قبل از برجام، شبهات دوباره پررنگ شود. از این رو احتمال دارد فضای روانی سنگینی علیه ایران شکل بگیرد. 

مولایی تصریح کرد: مجموعه آثار اقتصادی، سیاسی و حقوقی باید درنظر گرفته شود و سپس تصمیم گیران اقدام به کاری بکنند. بنابراین به دلیل اینکه ممکن است تبلیغاتی وسیعی علیه کشورمان ایجاد شود نباید شتابزده عمل کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا فضای کنونی جامعه جهانی به صورتی هست که آمریکا موفق شوند اجماعی علیه ایران صورت دهد گفت: پیش بینی اینکه آمریکا موفق شود یا اینکه چقدر شانس برای این اقدام دارد کار سختی است زیرا ما شاخص های اندازه گیری را نداریم و سخت است که بتوانیم رفتارها را پیش بینی کنیم. بهرحال خروج ایران از ان.پی.تی زمینه مساعدی برای ایجاد فشار بیشتر را فراهم می کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه