English

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با موج:

مخالفت یک نهاد با غالب شدن نرم افزار نهاد دیگر اجازه اجماع نظر بر سر یک پیام رسان داخلی را نمی دهد

حاجی نجار گفت: ما هنوز نتوانسته ایم روی یک پیام رسان به جمع بندی برسیم شاید به این دلیل که یک نهاد نمی خواهد بپذیرد که نرم افزار نهاد دیگری، نرم افزار غالب در کشور شود. در حالی که در نظر نمی گیریم دشمن با ابزارهای فضای مجازی، اقتصاد کشور را تهدید می کند.

مخالفت یک نهاد با غالب شدن نرم افزار نهاد دیگر اجازه اجماع نظر بر سر یک پیام رسان داخلی را نمی دهد

عباس حاجی نجار درباره موانع تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تا حدی به این موانع اشاره شد از جمله این موانع این است که آیا مسئولین ظرفیت های کشور را باور دارند یا خیر.

وی ادامه داد: از جمله ظرفیت های ما در بخش تولید است اما کیفیت پایین تولیدات و هزینه بالای آن باعث می شود افراد به سمت کالای خارجی تمایل پیدا کنند. در این رابطه باید تلاش جدی برای رفع موانع تولید صورت گیرد. بسیاری از قوانین ما در مسیر تولید مشکل زا است و تولید کننده باید از هفت خوان بگذرد و تا امروز عزم جدی برای رفع این مساله وجود نداشته است. 

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: چند سال قبل تلاش شد با ادغام سه وزارت خانه در یکدیگر و قرار گرفتن تمام مراحل تولید از جمله ایجاد کارخانه، تهیه مواد اولیه، صدور کالا و کنترل واردات زیر نظر یک وزیر، تا حدی از مشکلات کاسته شود. اما به دلیل آنکه واردات سود زیادی برای واسطه دارد، در امر تولید کارشکنی های صورت گرفت و بعضا این واردکننده ها عامل نفوذ در جریان جلوگیری از تولید شدند. 

حاجی نجار با اشاره به سخنان اخیر رهبری تصریح کرد: از دیگر مشکلات روند تولید، قبیله گرایی جناحی و سیاسی است. در موضوع پیام رسان داخلی ما هنوز نتوانسته ایم روی یک پیام رسان به جمع بندی برسیم شاید به این دلیل که یک نهاد نمی خواهد بپذیرد که نرم افزار نهاد دیگری، نرم افزار غالب در کشور شود. در حالی که ما در نظر نمی گیریم دشمن با ابزارهای فضای مجازی، اقتصاد کشور تهدید می کند و زمینه ساز خروج ارز می شود. 

مناطق آزاد تبدیل به بستری برای واردات کالا در کشور شده است

وی تاکید کرد: از دیگر موانع تحقق شعار امسال، همان طور که اشاره شد کیفیت نامناسب برخی کالاهای داخلی است که با اهتمام جمعی و ورود دولت باید این مشکل رفع شود تا اگر نهاد یا دستگاهی بخواهد برای تهیه اقلام مورد نیازش هزینه سنگینی انجام دهد، به سمت کالای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود، نرود. از دیگر مشکلات پیشرو کارکرد نادرست مناطق آزاد است که قرار بود محلی برای تاسیس شعبه های کارخانجات تولیدی سایر کشورها باشد اما امروز بستری برای واردات کالا شده که در بیشتر موارد هم تولید مشابه در داخل دارند. 

حاجی نجار در پاسخ به این سوال که با توجه آنکه سودآوری واردات و نقشی که برخی مدیران در ارائه رانت به اطرافیان خود در این زمینه دارند کماکان پابرجا است، چه باید کرد گفت: قرار است با تغییر سیاست ها این مسیر اصلاح شود. ما در خیلی از کالاها از جمله پوشاک به خودکفایی رسیده ایم لذا باید دولت ورود کند و مانع قاچاق کالا شود. از جمله موانع تحقق شعار امسال هم بحث قاچاق کالا است که البته گاهی خود مدیران هم در تداوم آن نقش دارند. برای مثال در جریان انتخابات سال گذشته شاهد بودیم که دختر یک وزیر در کار واردات پوشاک بود در حالی که لازم است با این‌ها برخورد شود.

اعتبار دولت منوط به تحقق یا ناتوانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در حال حاضر موضوع این است که اعتبار دولت منوط به تحقق یا ناتوانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است. وقتی دولت نتواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند و شغل ایجاد کند، خودش دچار چالش های جدی می شود. از این رو نیاز به مدیریت قاطع و همکاری قوا داریم. 

وی در این خصوص که با عدم واردات کالاهای با کیفیت بالا در حوزه پوشاک، چگونه می توان نارضایتی مردم را مدیریت کرد اظهار داشت: در بحث پوشاک دو مقوله است یکی پارچه و دیگری دوخت. شاید کارخانه های ما نتوانند انواع پارچه در کیفیت بالا را تولید و در مواردی نیاز به واردات باشد ولی در حوزه دوخت که بالای 90 درصد ارزش افزوده پوشاک در این زمینه است ما به قابلیت های خوبی دست یافته ایم. برای مثال چند سال قبل برای پاسخ به نیاز چادر مشکی کشور، اقداماتی در زمینه تاسیس چند کارخانه صورت گرفت با واردات پارچه مشکی از کره و دیگر کشورها، این کارخانه ها فلج شد و حتی انگیزه ای برای ارتقا فناوری خود پیدا نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه