English

استاندار کرمانشاه:

مزیت های مهمی برای گسترش همکاری اقتصادی استان کرمانشاه با روسیه وجود دارد

استاندار کرمانشاه گفت: مزیت های مهمی برای گسترش همکاری اقتصادی استان کرمانشاه با روسیه وجود دارد.

مزیت های مهمی برای گسترش همکاری اقتصادی استان کرمانشاه با روسیه وجود دارد
 به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ دکتر اسداله رازانی در دیدار سفیر روسیه که در محل مهمانسرای دولت برگزار شد، خواستار همکاری های اقتصادی کشور روسیه با استان کرمانشاه شد.

وی در ابتدای سخنان خود با خوش آمدگویی به سفیر روسیه و همراهان وی در سفر به کرمانشاه ابراز امیدواری کرد این رفت و آمدها و دیدارها منجر به گسترش همکاری اقتصادی بین روسیه و استان کرمانشاه گردد.

وی با اشاره به رابطه طولانی دو کشور ایران و روسیه در طول تاریخ اظهار داشت:  امروز علاوه بر همسایگی ایران و روسیه، دو کشور در مسائل بین الملل و سیاسی نیز همواره در کنار هم هستند و به نوعی دو کشور در یک حالت اتحاد و پیوستگی استراتژیک قرار دارند که مایه خوشحالی است.

وی با اشاره به گسترش همکاری عمیق دو کشور در مسائل بین المللی خاطرنشان ساخت: امیدواریم روابط اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و توسعه توریسم بین دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند و مردم دو کشور هر چه بیشتر از این همکاری ها بهره مند شوند.

استاندار کرمانشاه در ادامه به وسعت کشور روسیه و همچنین استان های متعدد در کشور ایران اشاره و تصریح کرد: در کشور ایران در زمینه های مختلف به ویژه تفاوت های اقلیم و آب و هوا خیلی واقعیت های متعددی را به استان ها می دهد و همینطور قرار گیری استان ها در مرزهای مختلف دارای  مزایای  غیر قابل انکاری است که می تواند زمینه گسترش ارتباط بین دو کشور را به دنبال داشته باشد.

دکتر رازانی در ادامه به ظرفیت ها و توانمندی های استان کرمانشاه در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: همسایگی استان کرمانشاه با کشور عراق یک همسایگی خاص است به نحوی در کشور ایران که 5 استان در با عراق همسایه هستند که دو استان تنها با بخش عربی و دو استان دیگر نیز تنها با بخش کردی عراق ارتباط دارند اما استان کرمانشاه هم با بخش عربی و هم با بخش کردی عراق همسایه است.

وی بیان داشت: در شهرستان قصرشیرین دو مرز پرویز خان و خسروی وجود دارد که مرز پرویز خان در قسمت کردی و مرز خسروی نیز در قسمت غربی کشور عراق گرفته اند و بالاترین تردد و تجارت و همچنین صادرات با کشور عراق تا دوسال پیش از طریق استان کرمانشاه صورت می گرفت و هر چند که در طی دو سال گذشته با پیدایش داعش حجم صادرات از مرزهای استان به عراق اندکی  کاهش یافته اما این حجم صادرات به زیر 40 درصد از صادرات کل کشور به عراق نرسیده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه طبق رایزنی های صورت گرفته قصد داریم که ارتباط با کشور عراق را بیش از این گسترش دهیم، اظهار داشت: پیشنهاد تبدیل شدن شهرستان قصرشیرین به منطقه آزاد در دولت به تصویب رسیده که به احتمال زیاد در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب خواهد رسید.

دکتر رازانی در ادامه سخنان خود از ارائه پیشنهاد جهت اجرای خط آهن شمال غرب به جنوب غرب ایران خبر داد و گفت: علاوه بر خط آهن شمال به جنوب که استان های گیلان، تهران و بندر امام را در برمیگیرد پیشنهاد یک خط جدید را از شمال غرب به جنوب غرب یعنی از استان های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و بندر امام داده ایم که خوشبختانه وزارت راه هم پذیرفته که با اجرای این طرح خط جدید ریلی از شمال غرب به جنوب غرب در ایران احداث می شود که این مسیر، ترددها را خیلی آسانتر خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به مزیت های استان در بخش کشاورزی خاطرنشان ساخت: مزیت های استان در بخش کشاورزی بسیار بالا است و تقریباً 30 درصد از اراضی ما گرمسیری است و یک پروژه بسیار مهم به نام سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه در حال انجام است که با اجرای این پروژه بسیار مهم یک میلیارد متر معکب آب به منطقه منتقل می شود و همچنین استان کرمانشاه با وجود اینکه یک و نیم درصد مساحت ایران را دارد اما اراضی موجود در استان 7 درصد کشور است که محصولات متنوعی در بخش کشاورزی استان تولید می شود.

دکتر رازانی با بیان اینکه استان کرمانشاه از لحاظ داشتن محصولات پتروشیمی نیز دارای یک موقعیت برتر است، گفت: استان کرمانشاه پس از استان های خوزستان و بوشهر سومین استان از لحاظ تولید محصولات پتروشیمی محسوب می شود و هم اکنون اجرای چهارمین پتروشیمی در استان آغاز شده است لذا تمام این مزیت ها و توانمندی ها می تواند منجر به گسترش ارتباط و همکاری بین استان کرمانشاه و روسیه گردد.

همچنین در این مراسم لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران نیز آمادگی کشور خود را برای گسترش  همکاری با استان کرمانشاه اعلام کرد و گفت: آماده گسترش هر گونه همکاری به خصوص در زمینه اقتصادی با استان کرمانشاه هستیم و حتماً مزیت ها و ظرفیت های خوب استان کرمانشاه در بخش های مختلف را به اطلاع مجریان و سرمایه گذاران روسیه خواهم رساند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه