English

شورای عالی امنیت ملی به هدف بررسی تحولات ترکیه تشکیل جلسه می‌دهد

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: پیش از ظهر روز شنبه جلسه شورای عالی امنیت ملی با هدف بررسی آخرین تحولات ترکیه تشکیل خواهد شد.

شورای عالی امنیت ملی به هدف بررسی تحولات ترکیه تشکیل جلسه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری موج، کیوان خسروی با اعلام این خبر اظهار کرد: از اولین لحظات انتشار اخبار کودتا در ترکیه، ‌اقدامات لازم از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به منظور بررسی دقیق رخداد فوق و مواجهه با تبعات احتمالی آن به عمل آمد.

وی با اشاره به تماس‌های وزارت امور خارجه کشورمان با آقای چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بر پیگیری لحظه به لحظه وقایع این کشور و اتخاذ تدابیر لازم سیاسی و امنیتی در این خصوص خبر داد.

خسروی با تقدیر از نقش ارزنده مردم ترکیه در پشتیبانی از دموکراسی و ثبات در این کشور بر موضع اصولی کشورمان در محکوم‌سازی کودتا در ترکیه تأکید کرد.

ساعت یازده و سی دقیقه جمعه شب به وقت محلی(حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده است. گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شده و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفته‌اند اما با گذشت ساعتی کودتا ناکام ماند.

گروهی از نیروهای ارتش در دو شهر عمده ترکیه یعنی آنکارا، پایتخت و استانبول با تانک و زره پوش وارد خیابان‌ها شده و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد. نیروهای ارتش ترکیه هم‌چنین پل‌های اصلی استانبول را بستند و هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی در ارتفاع کم بر فراز استانبول و آنکارا به پرواز درآمدند.

با گذشت ساعتی از وقوع کودتا رییس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی از مردم کشورش خواست در مقابل کودتایی که به راه افتاده، از دولت مشروع آنکارا حمایت کنند.

ساختمان پارلمان در آنکارا که از بامداد محل درگیری و انفجار بود برای مدتی در اختیار کودتاچیان قرار گرفت اما در نهایت با کشته شدن ۱۶ سرباز از کنترل عوامل کودتا در آمد. تنگه بسفر در استانبول هم که برای مدتی بسته شده بود مجددا بازگشایی شد. هم‌چنین اعلام شد یکی از طراحان اصلی کودتا مشاور حقوقی رییس ستاد ارتش، سرهنگ " محرم کوسه " بوده که طی ساعات گذشته از پستش برکنار شده است. شبکه سی‌ان‌ان ترک اعلام کرد تلاش کودتا را دادستان نظامی کل با حمایت ۴۶ افسر عالیرتبه ترکیه بر عهده داشتند و اجرای کننده آن دو فرمانده نیروی هوایی و زمینی بودند. اکرم چاغلار، مقام سوم ارتش ترکیه هم در شهر ارزینجان دستگیر شد. تاکنون ۳۴ تن از مقامات ارتش از جمله ۵ ژنرال و ۲۹ سرهنگ عزل شده‌اند. هم‌چنین دادستانی ترکیه دستور بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضات را صادر کرده است. هم‌زمان ده‌ها سرباز شرکت کننده در کودتا سلاح خود را در استانبول تحویل دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه