English

فروش یک راکتور هسته‌ای متروک روسی به ایران

دولت بلغارستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌ ایران و بلغارستان بر تبادل تجربیات در زمینه انرژی هسته‌ای توافق کردند.

فروش یک راکتور هسته‌ای متروک روسی به ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری صوفیه، این بیانیه پس از نشست تومیسلاو دونچف، معاون نخست‌وزیر و تمنوزکا پتکوا، وزیر انرژی بلغارستان با علی اکبرصالحی، رییس سازمان اتمی ایران منتشر شد.

این خبرگزاری نوشت: هنوز به درستی مشخص نیست که آیا در خلال این گفت‌وگوها طرف‌ها به زمینه مشترکی در خصوص طرح‌های بلغارستان برای فروش تجهیزات یک راکتور هسته‌ای متروک به ایران دست یافته‌اند یا خیر.

بلغارستان پروژه نیروگاه انرژی هسته‌ای بلنی(Belene) که آن را از روسیه خریداری کرده بود را کنار گذاشته است. در ماه ژوئن یک دادگاه داوری حکم داد که بلغارستان باید به شرکت انرژی روسی اتم استروی اکسپورت ۵۵۰ میلیون یورو بابت غرامت کنار گذاشتن این پروژه بپردازد.

پس از این حکم صوفیه به دنبال گزینه فروش این تجهیزات به کشور سوم است.

بیانیه دولت بلغارستان می‌گوید: پتکوا، وزیر انرژی حکم دادگاه داوری در ژنو(دادگاه بین‌المللی تجاری و صنعتی ژنوCARICI) در مورد مناقشه بین شرکت‌ الکتریسته ملی و اتم استروی اکسپرت در رابطه با پروژه‌ی نیروگاه انرژی هسته‌ای بلنی را به اطلاع علی صالحی رساند.

با توجه به تجربه ده‌ها ساله بلغارستان در نیروگاه انرژی هسته‌ای کوزلودوی(KOZLODUY) این کشور ارائه آموزش‌های تخصصی در زمینه ذخیره سوخت هسته‌ای مصرفی و دیگر مسایل را به ایران پیشنهاد کرده است.

این نشست بخشی از دیدار بویکو بوریسو، نخست‌وزیر بلغارستان به ایران بود که روز سه شنبه پایان یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه