English

روابط علمی و فناوری ایران و بلغارستان با تشکیل «گروه‌ کاری مشترک» گسترش می یابد

تومیسلاو دونچو معاون نخست وزیر در امور منابع مالی اتحادیه اروپا و سیاست‌های اقتصادی بلغارستان در دیدار با معاون علمی رئیس جمهور پیشنهاد ایجاد گروه‌ کاری مشترک دو کشور را به منظور گسترش روابط علمی و فناورانه ارائه کرد.

روابط علمی و فناوری ایران و بلغارستان با تشکیل «گروه‌ کاری مشترک» گسترش می یابد

به گزارش خبرگزاری موج، در پی سفر بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان و هیأت عالی ‌رتبه سیاسی، تجاری و اقتصادی این کشور به ایران، تومیسلاو دونچو معاون نخست وزیر در امور منابع مالی اتحادیه اروپا و سیاست‌های اقتصادی بلغارستان با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

ستاری در این دیدار با اشاره به گسترش روابط و همکاری‌ها بین ایران و بلغارستان بعد از برجام اظهار کرد: در حوزه‌های علمی و فناوری پتانسیل‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد، بحثتحقق اقتصاد دانش بنیان موضوع مهمی است که در دولت به دنبال آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران، کشوری با پتانسیل فوق العاده از نظر نیروی انسانی است، گفت: شاید ایران را به عنوان کشوری نفت خیز بشناسید، زیرا ما نخستین کشور از نظر ذخیره نفت و گاز هستیم؛ اما ذخیره نیروی انسانی تاکیدی است که دولت به آن دارد، ۳۲ میلیون جوان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۵ میلیون دانشجو سرمایه‌های کشور است.

ستاری با بیان این که در حال حاضر ایران چهارمین کشور از نظر تولید فارغ التحصیلان رشته مهندسی در دنیا بعد از چین، هند و روسیه است، یادآور شد: تعداد فارغ التحصیلان مهندس ایران معادل کشور امریکا است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به وجود حدود هزار پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی فعال در کشور یادآور شد: در ایران بازار مناسبی برای رویدادهای کارآفرینانه و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت هستند. به طور کلی در حوزه‌هایی همچون نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، فناوری اطلاعات و سلول‌های بنیادی پیشرفت فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم و بزرگترین شرکت‌ها در این حوزه‌ها در منطقه متعلق به ایران است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین اظهار کرد: پیش بینی این است که تا سال آینده بازار تجارت الکترونیکی به ۸۰ میلیارد دلار برسد، در واقع بیش از ۵۰ درصد کاربرهای اینترنت در خاورمیانه افراد ایرانی هستند و بیش از ۵۰ میلیون تلفن هوشمند در دست مردم ایران است. تمام این موارد پتانسیل‌هایی است که در کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد.

ستاری تعدادپارک‌های علم و فناوری کشور را ۳۷ پارک فعال ذکر کرد و ادامه داد: یکی از بزرگترین پارک‌های کشور پارک فناوری پردیس است که بخش خصوصی سرمایه گذاری کلانی در این پارک کرده و توانسته در حوزه های‌تک بسیار موفق عمل کند.

ستاری با تاکید بر این که ما می‌توانیم زمینه و بستر مناسب برای ارتباط بخش خصوصی را در حوزه های‌تک در دو کشور فراهم کنیم، با استقبال دونچو مواجه شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از پیشنهاد طرف بلغاری برای تشکیل «گروه‌ کاری مشترک» در حوزه علم و فناوری برای سرعت بخشیدن به همکاری‌ها استقبال کرد و گفت: می‌توانیم بهترین افراد و شرکت‌های خصوصی خود را برای همکاری در پروژه‌های خاص بخصوص حوزه‌های نانو، بایو، آی‌سی‌تی به شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست، علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن اشاره به گروه‌های مشترک کاری بین ایران و کشورهای مختلف اروپایی همچون اتریش و یونان و مثمر ثمر بودن این همکاری‌ها پیشنهاد کرد تا نماینده‌ای از هر دو طرف معرفی شود.

در ادامه تومیسلاو دونچو، معاون نخست وزیر در امور منابع مالی اتحادیه اروپا و سیاست‌های اقتصادی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، معرفی کوتاهی از کشور بلغارستان و ظرفیت‌های این کشور در حوزه‌های مختلف همچون صنعت و اتومبیل داشت.

وی درباره سرمایه گذاری بالای کشور بلغارستان در حوزه پارک‌های علم وفناوری توضیحاتی ارائه و تصریح کرد: در بلغارستان تمرکز بیشتر در حوزهITاست و بهتر است در این حوزه با هم همکاری داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر