English

روز جهانی آبنبات، روز خوشمزه ی پر ضرر!

آب‌نبات، به خصوص آب ‌نبات شیرین از مخلوط غلیظ شکر با آب به همراه افزودنی ‌های خوش طعم‌ کننده و رنگ‌ دهنده ساخته شده و بعضی مواقع منجمد می‌ شود.

روز جهانی آبنبات، روز خوشمزه ی پر ضرر!

به گزارش خبرگزاری موج، آبنبات به‌خصوص آبنبات شیرین، از مخلوط غلیظ شکر با آب به‌همراه افزودنی‌هایی خوش‌طعم‌کننده و رنگ‌دهنده ساخته شده و بعضی مواقع منجمد می‌شود. آبنبات را می‌توان با لعاب کردن سبزیجات و میوه‌ها و مواد خشک توسّط شکر محصولات قندی تولید کرد.

از بعضی آبنبات‌ها بیشتر به عنوان خوشبوکننده دهان استفاده می‌شود؛ مانند آبنبات‌های که با انواع طعم های نعنا و دارچین و ... در بازار موجود است.

 

آبنبات در زبان ها و فرهنگ های مختلف

در آمریکای شمالی آبنبات به مجموعهٔ متنوّعی اطلاق می‌شود که شامل آب نبات چوبی، آبنبات شکلاتی، آبنبات لیسی، آبنبات سرد، تافی، پاستیل، آدامس، نوعی شیرینی خمیر مانند به نام مارشمالو (marshmallows) و شیرین‌بیان، آبنبات ترش، آبنبات شور، آبنبات سخت و غیره است.

در خارج از آمریکای جنوبی نام ژنریک آبنبات همان موّاد شیرین و قندی (sweets or confectionery) است.

در آمریکای شمالی و انگلستان و استرالیا واژه Lollipop مربوط به نوع خاصی از شیرینی است که بر روی چوب قرار دارد.

همچنین واژهٔ کَندی (candy) در انگلستان مربوط به نوع خاصی از شیرینی‌های پشمالو است درحالیکه در آمریکا و استرالیا به نام پشمک (cotton candy in North America and fairy floss in Australia) شناخته می‌شود.

از نظر شیمیایی، قند آبنبات به‌طور گسترده به دو گروه تقسیم می‌شوند: آبنبات بلورین و آمورف است.

 

  • آبنبات بلورین، سخت نیست کریستال از انواع موّاد معدنی است، امّا بافت آن از ساختار قند، تشکیل شده از طریق فرایند تبلور، که باعث می‌شود راحت تکّه شود، فوج، کرم، و فوندانت نمونه‌هایی از آبنبات بلورین هستند.
  • آبنبات آمورف ساختار کریستالی آشفته دارد. آن‌ها معمولاً دارای غلظت‌های بالاتر قند و بافت جویدنی، سخت و شکننده است. کارامل، سوهان مهره و تافی، نمونه‌هایی از آبنبات غیرمتبلور (آمورف) است.

 

آبنبات و کندی

برای تولید آبنبات ابتدا از حل شدن شکر در آب یا شیر شربت (نوشیدنی) درست می‌کنند. سپس برای رساندن به نقطه اشباع مطلوب یا کاراملی شدن (به‌صورت قند سوخته درآمدن) جوشانده می‌شود. موّاد مورد استفاده و مدّت زمان جوشانیدن به نوع آب‌نبات بستگی دارد. آبنبات در انواع بی‌نهایت متفاوت اعم از نرم و جویدنی یا سخت، ترد و شکننده درست می‌شود.

کارامل، تافی، فاج (آبنبات نرم از کره و شیر و شکلات و غیره)، آبنبات مغزدار، به‌صورت قرص، آبنبات چسبناک، لوبیای ژله‌ای، نبات، آبنبات چوبی، پشمک، قرص نعناع، بادام‌زمینی ترد، شکلات پُر شده از کشمش یا بادام‌زمینی، و آبنبات لیسی تنها بخش مختصری از واژهٔ ژنریک کندی(candy) است.

 

آب‌نبات و گیاه‌خواری

اگر شما گیاه خوار هستید، باید از گروهی از آب نبات ها مثل پاستیل فاکتور بگیرید. بعضی از آب ‌نبات‌ها دارای ژلاتینی هستند که از استخوان حیوانات استخراج می‌ شود و گیاه‌خواران تمایلی به خوردن آن ها ندارند زیرا هر ماده غذایی که منشأ حیوانی دارند را نخواهند خورد. ژلاتین حلال نیز برای گیاه‌خواران ناخوشایند است زیرا از استخوان ماهی گرفته می‌ شود. مواد دیگر مانند آگار، پکتین، نشاسته و صمغ عربی ترکیباتی هستند که به عنوان مواد جایگزین به‌ کار می ‎روند.

 

داستان قدیمی پوسیدگی دندان

آب‌نبات‎ها عموما دارای شکر هستند و شکر نیز باعث خرابی دندان‌ ها می ‌شود اما فقط شکر نیست که دندان‎ ها را خراب می ‌کند بلکه انواع گوناگونی از باکتری ‌ها هستند که در دهان وجود دارند و از شکر تغذیه می ‌کنند و در نتیجه متابولیسم شکر توسط این باکتری‌ ها، محیط دهان اسیدی می‎ شود و PH پایین می ‌آید.

در پاسخ به محیط اسیدی، مینای دندان، کانی آزاد می ‌کند که این کار باعث سوراخ شدن دندان‌ ها می‌ شود. برای جلوگیری از این امر باید بعد از هر بار خوردن آب نبات‌ها دندان‎ ها مسواک زده شوند. آب‌نبات‌ها چون محکم به دندان می‌ چسبند، شانس پوسیدگی دندان را زیاد افزایش می ‌دهند. آب‌نبات بعد از مصرف میزان قند خون را بالا می‌ برد و نگرانی مهمی برای دیابتی‌ ها به وجود می ‌آورد ولی برای افراد غیردیابتی نیز می ‌تواند زیان‎آور باشد.

آب‌نبات‌های رژیمی

در کنار انواع شکلات ‌ها و آب‌نبات ‌هایی که به بازار آمده‌اند، نوع رژیمی ‌شان نیز تولید شده ‌اند تا افرادی که قصد کنترل وزن دارند و یا به بیماری قند دچارند در صورت تمایل بتوانند گاهی از آن ها میل کنند. در اغلب این محصولات به جای قند طبیعی از نوع مصنوعی آن ها استفاده شده است تا به این ترتیب، از میزان کالری که با خوردن شان دریافت می ‌شد، کاسته شود. اما متأسفانه افراد با دیدن عبارت رژیمی در مصرف این محصولات زیاده‌ روی می ‌کنند در حالی که این ترکیبات با وجود تمامی این تغییرات باز هم کالری دارند اما به مقدار کمتر زیرا فقط از قند تشکیل نشده‌ اند بلکه اجزای دیگری دارند که انرژی‌ زا بوده و هر نوع زیاده ‌روی در خوردن شان می ‌تواند چاقی (مادر تمامی بیماری ‌ها) را به دنبال داشته باشد.

گرچه بسیاری از آب‌نبات‌ ها در فروشگاه‌ ها مدت زیادی می ‌مانند ولی آب‌نبات هم، تاریخ انقضا دارد. زمان نگهداری از آب‌نبات از دو هفته تا یک سال است و اگر در جای خنک و خشک نگهداری نشود، زودتر فاسد خواهد شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی