English

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

فقط ۱۰ درصد از حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی پر است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد از حجم مخازن سد‌های استان پر است و یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب حجم مخازن استان که ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب در حال حاضر داریم.

فقط ۱۰ درصد از حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی پر است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علیرضا طاهری؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اعلام کرد: از ابتدای سال زراعی ۹۹.۶ میلی متر بارندگی داشته‌ایم در حالی که در مدت مشابه ۱۴۶.۹ بوده و آمار بلندمدت استان ۱۸۴.۲ میلی متر بوده است یعنی نسبت به سال قبل ۳۲ درصد کاهش بارندگی و نسبت به آمار بلند مدت استان ۴۶ درصد کاهش بارندگی داریم.

طاهری در ادامه این خبر تاکید کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد از حجم مخازن سدها ی استان پر است و یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب حجم مخازن استان که ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب در حال حاضر داریم این عدد در سال گذشته ۲۳ درصد میزان ذخیره آب در مخازن ما بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: در سال میزان برداشت از سفره‌های زیر زمینی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر معکب است که باعث کسری مخزن به میزان ۹۲۰ میلیون متر مکعب و در دراز مدت استان یک میلیارد مترمکعب است.

وی یادآورشد: الگوی کلی مصرف در استان ۸۱.۸ درصد آب در حوزه کشاورزی، ۱۳.۴ درصد در حوزه شرب و بهداشت، ۳.۳ درصد در حوزه خدمات و ۱.۶ درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، سرانه آب در سطح استان ۶۰۰ متر مکعب در سال به ازای هر نفر است که این عدد در کشور ۱۲۰۰ متر مکعب و در جهان ۶۵۰۰ متر مکعب است.

طاهری متذکر شد: مجموع چاه‌های مجاز در حوزه‌های مختلف در سطح استان ۱۶ هزار ۶۸۰ حلقه چاه داریم و همچنین شش هزار ۶۷۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی کرده‌ایم که میزان پلمپ چاه ها از ابتدای طرح تعادل بخشی یعنی سال ۹۲ تا به امروز عددی بالغ بر ۱۶ هزار ۷۷۶ حلقه چاه را بسته ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ابرازداشت: از ابتدای امسال نیز ۴۴۲ حلقه چاه پلمپ شده اند و در حوزه مدیریت برداشت کار خوبی که در خراسان انجام شده از ابتدای طرح تعادل بخشی در گذشته آمار دقیقی از برداشت نداشته‌ایم‌، وقتی ۹۵ درصد چاه‌ها دارای کنتور‌های هوشمند شدند و وارد مدار، میزان برداشت به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد چاههای کشاورزی که مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند به صورت مانیتورینگ در استان قابل مشاهده است و حتی قابلیت قطع و وصل آن را داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: تفاهم‌نامه مشارکتی با ۲۷ تشکل در سطح استان انجام شده کشاورزان به عنوان سفیران آب در کنار آب منطقه‌ای حضور دارند و میزان مصرف را مدیریت می‌کنند و با کمک این افراد شیب برداشت ما از حالت تند به ملایم تغییر پیدا کرده و به عنوان مثال در دشت فیض آباد و مه ولات اضافه برداشت را به صفر رسانده ایم.

طاهری خاطرنشان کرد: بازار آب در دشت خواف راه‌اندازی شده و توانستیم ۷۳۰ هزار متر مکعب آب در بازار با صنایع مبادله کنیم و این پروژه را در شهرهایی مانند مشهد، نیشابور‌، کاشمر و تربت حیدریه در دست راه‌اندازی داریم که در چند ماه آینده در این شهرها استارت خواهد خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه