English

رییس اداره منابع طبیعی قوچان:

جنگل‌کاری ۳۹ هکتاری در اراضی منطقه باجگیران

رییس اداره منابع طبیعی قوچان بیان کرد: در این طرح که با اعتبار ۴۶۰ میلیون تومان در حال انجام است ۵۰۰۰ اصله درخت از گونه‌های مختلفی همچون ارس، عناب، زرشک کوهی و ... در ۳۹ هکتار کاشته خواهد شد.

جنگل‌کاری ۳۹ هکتاری در اراضی منطقه باجگیران

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، امیر زمانی‌مقدم؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان در خبری اعلام کرد: اجرای طرح جنگل‌کاری‌ در ۳۹ هکتار از اراضی منطقه باجگیران.

زمانی‌مقدم ادامه داد: در این طرح که با اعتبار ۴۶۰ میلیون تومان در حال انجام است ۵۰۰۰ اصله درخت از گونه‌های مختلفی همچون ارس، عناب، زرشک کوهی و ... در ۳۹ هکتار کاشته خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان افزود: رودخانه اترک دارای طولانی‌ترین حوزه رودخانه‌ای در کشور است و به همین دلیل یکی از مهمترین رودخانه‌های کشور در حوزه مدیریت روان آب‌ها شناخته می‌شود که این موجب شده سالانه اعتباراتی برای کنترل سیلاب از طرف سازمان منابع طبیعی به این حوزه اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: در سال جاری ۶.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی سال مالی ۱۴۰۱ برای احداث دو بند خاکی و دو بند گابیونی در محدوده روستای قره شاهوردی که یکی از حوزه‌های رودخانه اترک است؛ تخصیص یافت و تا پایان شهریورماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

زمانی‌مقدم گفت: قراردادی برای ایجاد بندهای خاکی، گابیونی و سنگ و ملاتی از محل اعتبارات استانی انعقاد شده است و این بندها در شهر مزرج و روستاهای خمارتاش و ینگه قلعه هودانلو با مجموع اعتبار ۶ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان احداث می‌شوند که بند خاکی هودانلو با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تا پایان هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان متذکرشد: تاکنون ۱۸.۵ میلیارد تومان اعتبار با تخصیص بیش از ۹۲ درصدی به حوزه آبخیزداری و بیولوژیک این شهرستان تخصیص پیداکرده است.

وی اظهارداشت: مهمترین دلایل برای تخصیص اعتبارات در این حوزه از مناطق شرقی کشور، درگیری با خشکسالی پیاپی، از بین رفتن خاک حاصلخیز توسط روان آب‌ها و فرسایش شدید خاک است.

زمانی مقدم اذعان کرد: برای مبارزه با این بحران به انجام کارهای مطالعاتی در حوزه آبخیزداری نیاز داریم و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای ایجاد کمربند حفاظتی به‌ منظور تعیین مرز میان اراضی مستثنیات با اراضی ملی تخصیص پیدا کرده است و امسال بنا به خواست مردم محدوده مناطق ملی در روستای ددانلو شناسایی و جداسازی انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان یادآورشد: ۲۷ هکتار از اراضی پارک جنگلی در محدوده روستای امام‌قلی به بخش خصوصی به‌ منظور تولید گیاهان دارویی واگذارشده است.

وی همچنین عنوان کرد: به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای کمک به آبیاری و اصلاح شبکه آبیاری در این پارک جنگلی اختصاص داده شد.

زمانی مقدم در ادامه اشاره کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ هکتار از اراضی ملی مورد تخریب یا تصرف قرارگرفته بود که شناسایی‌دشدند، از این میزان ۴.۵ هکتار از ارضی خلع ید شده و باقی با تشکیل ۲۷ فقره پرونده در مراحل رسیدگی در دستگاه قضاست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان تایید کرد: یکی از معضلات شهرستان قوچان در فصل ییلاق گسیل دام غیرمجاز به اراضی ملی است و امسال ۴۹ فقره پرونده گسیل دام غیرمجاز تشکیل و طی آن ۶۲۴۶ رأس دام غیرمجاز از شهرستان خارج شد.

زمانی مقدم خاطرنشان کرد: دامداران و گردشگران عامل اصلی ایجاد حریق در مراتع شهرستان قوچان هستند و متأسفانه تعداد حریق‌های رخ‌ داده در سال جاری در مقایسه با پارسال افزایش داشته که عامل انسانی مهمترین دلیل بروز این حوادث بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه