English

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه:

ثبت کیفیت کم نظیر گندم برای منطقه جلگه رخ خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه بیان کرد: عمده ارقام گندم کشت شده در این منطقه پیشگام، میهن، حیدری و حیران است و تشدید خشکسالی در خراسان رضوی کشت دیم گندم در جلگه رخ را تحت تاثیر قرار داده است.

ثبت کیفیت کم نظیر گندم برای منطقه جلگه رخ خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سیدمحمد نجفی؛ رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع شهرستان تربت‌حیدریه گفت: کیفیت دانه های قد کشیده گندم برداشت شده تابستان جاری در این خطه از خراسان رضوی کم نظیر است.

نجفی تصریح کرد: جلگه رخ با اقلیم مناسب، خاک حاصلخیز و بهره مندی از مزارع الگویی و روش پیشرفته کشت به قطب تولید کالاهای اساسی کشاورزی همچون گندم، جو، دانه های روغنی و سیب زمینی تبدیل شده است.

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه اضافه کرد: اهمیت تولید گندم در جلگه رخ بیشتر از آن که معطوف به تولید بالا باشد بر کیفیت محصول متمرکز است چراکه بخش زیادی از بذر مرغوب استانهای حاصلخیز کشور را تولید و تامین می کند.

وی متذکر شد: اکنون و با پایان فصل برداشت گندم از سطح حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین های آبی جلگه رخ تربت حیدریه بیش از ۱۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان منطقه تولید و برداشت شد که به دلیل کیفیت بالا تحویل کارخانه های بوجاری برای تامین بذر استانهای متقاضی می شود.

نجفی تاکید کرد: از نظر کمی چهار درصد گندم خراسان رضوی در جلگه رخ تولید می شود اما از نظر کیفی به سبب تامین بذر دیگر مناطق کشور سهم بسزایی در امنیت غذایی کشور و تامین این محصول استراتژیک دارد.

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ ابراز داشت: عمده ارقام گندم کشت شده در این منطقه پیشگام، میهن، حیدری و حیران است و اگرچه تشدید خشکسالی در خراسان رضوی کشت دیم گندم در جلگه رخ را تحت تاثیر قرار داد اما تولیدات آبی از کیفیت کم نظیری برخوردار است.

وی افزود: بیشتر زمین های کشاورزی جلگه رخ را مزارع الگویی تشکیل می دهد که در همه آنها روش های علمی کشت و آبیاری مکانیزه پیاده شده است مضافا اینکه این منطقه از خراسان به سبب سردسیر بودن و اختلاف زیاد دمای شب و روز بویژه در تابستان اقلیم منحصر به فردی را برای کیفیت بخشی انواع محصولات پدید آورده است.

نجفی بادآور شد: جلگه رخ در تولید دیگر بذرها نیز جایگاه ویژه ای در خراسان رضوی دارد مثلا نیمی از استانهای ایران بذر سیب زمینی خود را از این منطقه تامین می کنند و این منطقه به مرکزیت شهر رباط سنگ با جمعیت افزون بر ۳۷ هزار نفر، ۵۳ روستا، ۲ شهر، ۴۷ دهیاری و ۲۰۲۲ کیلومتر مربع وسعت در کیلومتر ۳۵ جاده تربت‌حیدریه - مشهد قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه