English

محمدرضا اورانی:

اصلاح الگوی غلط استفاده از آب در بخش‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به‌ دلیل کاهش میزان بارش مراتع حریم علوفه مورد نیاز را تامین نکرد و اگر در بخش‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی روش‌های غلط اصلاح شود، منابع آبی استان جوابگوی جمعیت خواهد بود.

اصلاح الگوی غلط استفاده از آب در بخش‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا اورانی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: هر فردی گرانتر از نرخ مصوب مرغ زنده را عرضه کند، این مرغ ضبط شده و با قیمت مصوب توزیع می‌شود و به شرکت تعاونی کشتارکن‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر کشتارکنان مرغ را گران خریده و یا گران بفروشند، برای همیشه مجوز کشتار آنان را لغو کرده و از فعالیتش در سطح مرغداری‌ها جلوگیری خواهیم کرد و همچنین خروج مرغ زنده از استان ممنوع است.

اورانی افزود: در سال زراعی ۹۸ و ۹۹ میزان بارش در استان ۲۷۷.۹ میلی‌متر بود که این میزان در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۱۰۴ میلی‌متر تقلیل یافته است؛ یعنی میزان بارش‌ها حدود ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به‌ دلیل کاهش میزان بارش مراتع حریم علوفه مورد نیاز را تامین نکرد که این موضوع باعث شد دامداران سنتی و سبک به اجبار دام خود را با علوفه دستی تغذیه کنند و در زمینه تغذیه دام سنگین غیرصنعتی شیری و روستایی نیز این مشکل وجود داشت. 

وی گفت: در سال زراعی جدید تا این لحظه حدود ۸۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدودا ۲۰.۵ میلی‌متر افزایش داشته اما ۳۲ درصد از دوره آماری ۳۰ ساله در مدت مشابه که حدود ۱۲۸ میلی‌متر بود، کمتر است و میانگین کاهش میزان بارش کشور نسبت به دوره آماری ۳۰ ساله ۱۶ درصد است؛ یعنی میانگین کاهش میزان بارش استان ۲ برابر کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: بالغ بر ۹۶ درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی است و به طور دقیق‌تر ۱۶ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید، ۵۳.۵ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۸ درصد تحت تاثیر خشکسالی متوسط و ۹.۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی خفیف است؛ یعنی تنها حدود ۴.۲ درصد مساحت استان شرایط طبیعی دارد و اگر در بخش‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی روش‌های غلط اصلاح شود، منابع آبی استان جوابگوی جمعیت خواهد بود.

اورانی افزود: در سال ۱۴۰۰ میزان خساراتی که از حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی وارد شده، ۱۹۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است و ۵۷ درصد از خسارت‌ها در بخش کشاورزی مربوط به باد و طوفان‌ها، ۷.۱ درصد مربوط به تگرگ، ۱۶.۷ درصد مربوط به سرمازدگی و یخبندان و ۱۷.۹ درصد مربوط به سیل و بارندگی شدید بوده است و ۹۰.۶ درصد خسارات در محصولات باغبانی، ۴.۸ درصد در محصولات زراعی و ۳.۲ درصد نیز در منابع آبی بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

وی تاکید کرد: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که از موسسات و بانک‌ها صرفا برای بخش کشاورزی تسهیلات دریافت کرده‌ و به‌ دلیل خشکسالی به آن‌ها خسارت وارد شده، در صورتی که سررسید وام آن‌ها در سال ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و بررسی پرونده‌شان در کارگروه از بانک عامل جهت بازپرداخت تسهیلات مهلت دریافت کنند و سود، کارمزد و جرایم مرتبط با تسهیلات این افراد نیز بخشیده خواهد شد. تاکنون ۴۲۵۰ کشاورز برای این منظور به سازمان مراجعه داشته و تسهیلات آن‌ها امهال شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۸۴.۵ درصد از آب مصرفی استان در اختیار بخش کشاورزی است و در کشور این عدد ۹۱ درصد است و یک میلیون و ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت و پایش در استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۵۳ هزار تن کود اوره، ۴۰ هزار تن کود فسفات و ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن کود پتاس سهمیه استان بوده است. طی آخرین ابلاغیه قیمت کود تعدیل شده است و در گذشته قیمت هر کیسه کود پتاس ۵۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر قیمت آن به ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و کود فسفات از کیسه‌ای ۴۸۰ به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. 

اورانی اذعان کرد: از ابتدای سال جاری تا به این لحظه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده دام و طیور به استان وارد شده که این عدد در سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار تن بوده است و همچنین امسال ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغ تخم‌گذار و گوشتی، ۸۵ درصد نهاده‌های گاوداری‌های صنعتی شیری و ۴۵ درصد نهاده‌های گاوداری‌های غیرصنعتی شیری و روستایی و دام سبک روستایی و عشایری تامین شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تدوین کردیم که در هر ماه حداقل ۹ میلیون جوجه‌ریزی داشته باشیم و نیاز استان به گوشت مرغ بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن است که حدودا ۲۰۰ تن در شهرستان‌ها و ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن در مشهد استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه دیگر ما افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های مناسبت‌دار است و در بهمن ماه بالغ بر ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد و خروجی مرغ آماده کشتار این جوجه‌ریزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به بازار می‌آید. 

اورانی اطلاع داد: بالغ بر ۲۰۰۰ تن مرغ منجمد و قطعه‌بندی شده در سردخانه‌های واحدهای فست‌فودی، رستوران‌داری و هتل‌داری وجود دارد و به طور کلی نیاز تمام مراکزی که مرغ عمده داشتند، تامین شده است و ذخیره مطمئنی از مرغ داخلی و وارداتی در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد که این مرغ با قیمت ۲۰ هزار تومان در مناطق کم‌برخوردار و محروم عرضه می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: هر کسی گرانتر از نرخ مصوب مرغ زنده را عرضه کند، این مرغ ضبط شده و با قیمت مصوب توزیع می‌شود و همچنین خروج مرغ زنده از استان ممنوع است و اگر این موضوع مشاهده شود، ضمن ضبط مرغ زنده و فروش آن با قیمت مصوب با متخلف برخورد خواهد شد و خروج تخم مرغ از استان نیز تنها با هماهنگی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: بالغ بر ۲۰ هزار تن بار میوه که شامل ۱۲ هزار تن پرتقال و ۸۰۰۰ تن سیب می‌شود، به انبارهای بخش خصوصی استان وارد شده است و این بار باید در عرض ۱۵ روز عرضه شود؛ در غیر این صورت کیفیت خود را از دست خواهد داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: سهمیه شکر استان که بالغ بر ۱۵ هزار تن بود، دریافت شده و در شبکه مصرف قرار داده شده است و در حال حاضر بیش هشت برابر مصرف ماهانه استان ذخیره شکر وجود دارد. 

اورانی در خاتمه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۲۱۰ هزار تن برنج در انبارهای بخش خصوصی استان ذخیره شده است و این ذخایر برنج از نوع هندی و تایلندی است و در ۶ ماه اول سال جاری عرضه برنج پاکستانی در استان صورت گرفت اما در حال حاضر تنها برج هندی ۱۱۲۱ و برنج تایلندی توزیع می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • حامد

    حقوق یک سال کارمند جهاد کشاورزی برابر است با درامد سه هکتار گندم دیم در شرایط متوسط