English

فرشید صراف:

کاهش قابل توجه کشتار دام‌ مولد در خراسان رضوی

رییس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی بیان کرد: بسیاری از دامداری‌های استان به دلیل کاهش میزان تولید تعطیل شده‌ و این خبر خوبی برای روزهای آینده نیست.

کاهش قابل توجه کشتار دام‌ مولد در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، فرشید صراف رییس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در خبری اظهار کرد: طی آبان ماه امسال ۴۵۰۰ راس دام‌ مولد در استان کشتار شد که این عدد نسبت به خرداد کاهش قابل توجهی داشته است.

صراف در ادامه افزود: البته این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان حدود ۲۸ درصد و در مقایسه با آبان ماه ۹۸‌ حدود ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این مقدار کشتار در سال گذشته ۳۵۰۰ راس و در سال ۹۸، ۱۴۸۰ راس دام بوده است.

رییس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی تصریح کرد: در مجموع مساله افزایش کشتار دام مولد طی سال‌های اخیر و سال گذشته کاملا مشهود بوده و هشدارهای فراوانی هم در این خصوص داده شد اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشده و پیش‌بینی می‌شود  افزایش نرخ کشتار دام مولد در نهایت ‌موجب کاهش تولید لبنیات و گوشت شود.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال گذشته به دلیل کمبود نهاده ‌دامی در بازار، افزایش قیمت آن و تورم موجود در جامعه کشتار دام مولد افزایش بیشتری پیدا کرد و این وضعیت شرایط را تا جایی وخیم کرد که در اردیبهشت ‌و خرداد ماه سال جاری کشتار دام مولد به بالاترین حجم خود طی سال‌های اخیر رسید.

صراف یادآور شد: طبق آمار کشتارگاه صنعتی مشهد که حدود ۷۳ درصد از کشتار دام استان در این مکان صورت می‌گیرد، تنها طی خرداد ماه امسال بیشترین حجم دام مولد با حدود ۷۴۰۰ راس کشتار شد؛ در حالی که میزان کشتار دام مولد در خرداد ماه سال گذشته حدود ۱۶۴۰ راس بود.

رییس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی تاکید کرد: از خرداد ماه امسال و با آزادسازی نهاده‌ها از گمرکات وضعیت توزیع نهاده در بازار بهتر شد. در واقع تزریق نهاده به بازار موجب کاهش کشتار دام توسط دامداران شد.

وی اذعان کرد: علی‌رغم این کشتارها و با وجود تمام مشکلاتی که برای دامداران استان به‌ وجود آمد اما آن‌ها همیشه پای کار بوده‌اند و دامداران کمک شایانی در راستای کاهش واردات دام به کشور کرده‌اند و باعث خودکفایی در این حوزه و ارتقای کیفیت محصولات شده‌اند.

رییس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی اعلام کرد: بسیاری از دامداری‌های استان به دلیل کاهش میزان تولید تعطیل شده‌ و این خبر خوبی برای روزهای آینده نیست زیرا با افزایش جمعیت و بالا رفتن سن جامعه نیاز به لبنیات در استان بیش از پیش احساس خواهد شد و همچنین قیمت فعلی شیر خام بسیار کمتر از بهای تمام شده آن است اما تلاش کرده‌ایم حجم ورودی شیر به بازار را با افزایش راندمان تولید آن حفظ کنیم.

صراف در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر قیمت محصولات دامی خاطرنشان کرد: به هر میزانی که دولت بر نگهداری این ارز مبادرت ورزد، تفاوت ارز دولتی و ارز آزاد بیشتر خواهد شد. در نتیجه زمان آزادسازی نرخ ارز ابتدا فشار مضاعفی به تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی و سپس به مصرف‌کننده وارد می‌شود زیرا ممکن است لبنیات از سفره مردم حذف شود و با این حال با حذف ارز ترجیحی تولید شفاف شده و رانت از بین خواهد رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر