English

برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی

بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، ژئوماتیک 1403 از 9 تا 12 اردیبهشت ماه برگزار می شود، نمایشگاهی که طی چها روز میزبان متخصصان و صاحب نظران حوزه نقشه برداری خواهد بود.

برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
به گزارش خبرگزاری موج

، علی جاویدانه رییس سازمان نقشه برداری کشور در این مراسم گفت:بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی برگزار می شود که عبتارتند از 1- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره)2-  فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه  و اطلاعات مکانی)3- سامانه‌ها و زیرساخت های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز 4- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی)5- کارتوگرافی ( اطلس‌های پویا، نقشه های تعاملی و تقاضامحور، نام های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) 6- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی(شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس)7-    کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری،آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم‌ یارمکانی)  8- کاربرد اطلاعات مکانی در (مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل)

وی اضافه کرد:بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک 1403)، از صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه آغاز و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، با حضور مقامات و مسئولین ارشد کشوری و لشگری، متخصصین، صاحب‌نظران و علاقه مندان این رشته به صورت حضوری و مجازی در سازمان نقشه‌برداری کشور،برگزار خواهد شد.

جاویدانه افزود:همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی با چهار دهه قدمت، همواره جایگاهی برای ارائه آخرین تلاشهای علمی و اجرایی کشور در زمینه علوم نقشه برداری است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه گفت:علوم نقشه برداری با توجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سالهای اخیر تغییرات و پیشرفتهای زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.

وی افزود:به همین دلیل، لازمست تا داده های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استانداردهای موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیازهای موجود در زمینه های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد. 

جاویدانه در ارتباط با تاثیر برگزاری همایش ژئوماتیک در هم‌افزایی و ارتقاء سطح علمی متخصصان و پژوهشگران،گفت: این همایش موجب آشنایی پژوهشگران با آخرین دستاوردهای علمی در زمینه مهندسی نقشه‌برداری می‌گردد.

وی همچنین تاثیر برگزاری نمایشگاه بر فناوری و تکنولوژی مکانی  به عنوان محلی برای آشنایی با بروزترین دستاوردهای علوم مربوطه را موجب شناخت تجهیزات و فناوری‌های جدید در مهندسی نقشه‌برداری دانست که امکان تهیه و بهره‌مندی سریع‌تر از آن را فراهم می‌کند.

وی در ادامه گفت:به ‌نظرمن مهمترین مساله پیش روی کشور، طرح حدنگار و کاداستر می‌باشد که نیاز مبرم کشور محسوب می شود و مواردی مانند سند راهبردی و نقشه راه کاداستر، ایجاد زیرساخت مختصاتی دقیق ملی، ورود و بکارگیری فناوری‌های پیشرفته فتوگرامتری برای تهیه نقشه‌های پایه و زیرساخت هندسی سه بعدی دقیق، ایجاد پلتفرم ملی تولید و پردازش داده مکانی کاداستر، زیرساخت فرایند تثبیت نقشه کاداستر و صدور سند تک برگ، اتصال کاداستر به دولت الکترونیک و زیرساخت ملی خدمات کاداستر، آموزش نیروی انسانی در کاداستر، توسعه اکوسیستم نوآوری در کاداستر و غیره باید در دستور کار قراربگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه