English

صادرات پتروشیمی پردیس به آفریقا متوقف نشده است/ افزایش ناگهانی نرخ خوراک و سوخت چالش واحد‌های تولیدکننده اوره

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: صادرات ما به آفریقا کماکان ادامه دارد اما به دلیل بلوکه شدن پول‌هایمان در اروپا، صادرات به این شرکت‌ها را فعلاً متوقف کرده‌ایم.

صادرات پتروشیمی پردیس به آفریقا متوقف نشده است/ افزایش ناگهانی نرخ خوراک و سوخت چالش واحد‌های تولیدکننده اوره

محمد رضا میری لواسانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با اینکه چرا میزان بازگشت ارز پردیس به سامانه نیما با تاخیر بوده است گفت: در سامانه جامع تجارت ۹۵ درصد برگشت ارز پردیس بوده است و در یک مقطع زمانی شروع تابستان به ۹۹ درصد نیز رسیده بود.

وی ادامه داد: ارز ما از بازار آمریکای جنوبی وارد می‌شود و از آن  به ما انتقال پیدا می‌کند. به دلیل تحریم تعامل مستقیم با خریدارمان نداریم و ما به همین دلیل رقمی را هم برای جابجایی و انتقال مالی‌مان هزینه می‌کنیم و لذا پولی هم که برای ما برمی‌گردد، هزینه دارد. الان در سامانه جامع تجارت  95  درصد از ارزمان برگشته است و با توجه به موجودی ارزی‌مان که هفته آینده اعلام خواهیم کرد، بالغ بر ۶۰ میلیون یورو سرمایه ارزی داریم که هفته آینده و قبل از اینکه به مهلت ۸۰ روز بانک مرکزری برسد ما در سامانه عرضه خواهیم کرد.

 

زمانی صادرات به  اروپا داریم که ادعای بلوکه شدن مطرح نکند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با قطع صادرات این شرکت به اروپا و آفریقا گفت: ما در سال گذشته هفت محموله به اروپا داشتیم و از این هفت محموله چند محموله ما متاسفانه دچار معضل بلوکه شدن شد و برای اینکه این روند ادامه نداشته باشد، تصمیم گرفتیم آن را متوقف کنیم و تنها در زمانی به جی آی سی بفروشیم که فروش آن قطعی باشد.

وی ادامه داد: صادرات ما به کشورهای آفریقایی همچنان ادامه دارد اما به مقصد اروپا تنها زمانی بار می‌گیریم که قیمت مشخص شده و ادعای بلوکه شدن مطرح نباشد.

 

 پتروشیمی پردیس مستقل است و نباید سهامدارانش را دچار آسیب کند

میری لواسانی در رابطه با علت استارت نزدن پروژه همت توضیح داد: در سال ۲۰۲۱ سودآوری که در همان یک سال برای شرکت ایجاد شد، عملاً چند برابر دوره‌های زمانی قبلی بود. لذا اینکه الان بخواهیم بگوییم یک طرحی از نظر اف‌اس سودآور است یا نه اگر به قیمت امروز جهان نگاه کنیم و چالش‌هایی که الان داریم، می‌بینیم که شاید ۳ همت طی ۵ سال خودش را از نظر آی آر آی به نقطه مطلوب برساند اما اگر بخواهیم قیمت‌ها را بدون توجه به نوسانات و اتفاقاتی که هر ۱۰ سال می‌افتد در نظر بگیریم، ممکن است به یکباره به یک سال و نیم هم  دوره زمانی آی آر آی کاهش پیدا کند اما در شرایط فعلی این تغییر در آی آر آی در یک دوره زمانی ۵ ساله اتفاق خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: پردیس شرکت مستقل است و نباید سهامدارانش را دچار آسیب کند. درحال حاضر پردیس شرایط خیلی خوبی داشته و بدهی بانکی نیز ندارد. به همین دلیل اینکه بخواهیم سرمایه پردیس را برای یک شرکت دیگر گره بزنیم و تزریق مالی داشته باشیم، ما تا ۱۵ درصد آورده نقدی خودمان را برای اجرای پروژه انجام خواهیم داد. اما سعی‌مان بر این است تا جایی که ممکن است از تحصیلات بانکی استفاده کنیم که سودآوری و نقدینگی پردیس را تحت شعاع پروژه قرار ندهیم و پروژه همت نیز بتواند از طریق منابع مالی خودش، خودش را مستهلک کند اما اگر این اتفاق نیفتاد و سهامدار مادر شرکت ما که نفت و گاز پارسیان یا غدیر هستند، تصمیم دیگری بگیرند، ما در راستای این پروژه گام بر خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: پتروشیمی پردیس بزرگترین واحد تولید کننده اوره و آمونیاک نه در سطح کشور بلکه در کل خاورمیانه است و از نظر مجتمعی، بیشترین میزان تولید را در سطح منطقه دارد.

 

تولید 2 میلیون و 40 هزار تن آمونیاک

وی ادامه داد: بر اساس طراحی و لایسنس، شرکت از سه فاز تشکیل شده است. هر فاز ما ۶۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و در مجموع سه فاز، ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک با راندمان ۱۰۰ درصد طی سال تولید می‌شود. از این آمار به میزان یک میلیون و هشتصد هزار تن برای مصرف اوره در سه فاز در مجتمع مصرف می‌شود و برای تولید در هر فاز، یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره استفاده می‌شود که در مجموع به عدد ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار تن در سال می‌رسیم.

میری لواسانی بیان کرد: همانطور که مشاهده کردید گاز طبیعی ورودی مجموعه ماست. در واحد آمونیاک ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن گاز مصرف می‌شود و اگر قطعی گاز نداشته باشیم و گاز  بدون مشکل در اختیارمان قرار بگیرد، واحد اول آمونیاک ما توانایی تولید ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن را خواهد داشت. ما یک بخش مازاد آمونیاک هم داریم که ما‌به التفاوت ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی که داریم را(معادل۲۰۴ هزار تن ) صادر می‌کنیم.

 

تاثیر قطعی گاز در تولیدات پتروشیمی 

وی در رابطه با چالش‌های این مجتمع  در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در سال 1402 نیز مثل سنوات گذشته با یک سری معضلاتی مواجه شده‌ایم؛ بخش اول معضلات ما تاثیر قیمت جهانی بود این چالش نه تنها ما بلکه تمام اور‌ه‌سازان را با مشکل مواجه کرد. از حدود ۷ میلیون تن تولید اوره در کشور در سال گذشته نزدیک 3 میلیون تن توسط پردیس تولید شد که حدود 48 درصد تولید اوره بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس افزود: ما باید بین ۹۶۰ هزار تا یک میلیون تن از تولید خود را ما به بخش داخلی و حمایت کشاورزی اختصاص دهیم و تقریباً ۷۰ درصد از این محصول‌مان محصول صادراتی است و این مسئله باعث شده است که ما بسیار تحت تاثیر قیمت جهانی باشیم. البته در سالیان پیش هم شرکت ما با این چالش مواجه بوده و افزایش قیمت‌های جهانی  یک عامل چالشی برای ماست.

میری لواسانی تصریح کرد: دومین چالش ما که در سنوات گذشته‌ هم با آن مواجه بودیم، بحث قطعی گاز بوده است که در دوره زمستان متاسفانه خوراک گاز ما با توجه به سیاست‌های دولت و اوج مصرف زمستان قطع شده و ما با کاهش میزان گاز در واحدهایمان روبرو می‌شویم که این کاهش میزان گاز بی‌شک بر تولید ما هم اثرگذار خواهد بود. این تنها مشکل پتروشیمی پردیس نیست و سایر تولیدکنندگان اوره کشور هم با این معضل مواجه هستند.

 

نرخ سوخت یک شب ۱۰۰ درصد گران شد

وی بیان کرد: مشکل دیگر ما که در سال 1402 با آن مواجه شدیم که باعث انحراف در صورت‌های مالی ما بود و بازار بورس و سرمایه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد مشکل افزایش قیمت سوخت و نرخ خوراک بود؛ نرخ خوراک از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش پیدا کرد و نرخ سوخت هم از ۲۰۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. یعنی فارغ از نرخ خوراک که ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد نرخ سوخت هم در یک شب ۱۰۰ درصد گران شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس افزود: این چالش باعث شد ما نوسان قیمتی را داشته باشیم که در بازار سهام خودش را نشان داد و سهام ما(شپدیس) از ۱۹ هزار تومان در سال به ۱۳ هزار تومان رسید و در انتهای سال مالی‌مان با ۱۶۶۰۰ تومان بسته شد. این تصمیمات یک شبه گرفته می‌شود و ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

نقش وزارت جهاد کشاورزی در بدهی پتروشیمی پردیس 

میری لواسانی گفت: موضوع دیگر این بود که وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت حق خود در ازای اوره کوتاهی کرد و به همین دلیل یک بدهی سنواتی برای شرکت پردیس معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان تا به امروز رقم خورده است که این بدهکاری وزارت جهاد به پتروشیمی پردیس در روند کار این شرکت در بازار بورس و سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: اما اتفاق مثبتی که در سال مالی ۱۴۰۲ افتاد این بود که با تصمیم‌گیری سهامدار اصلی ما یعنی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت نفت و گاز پارسیان،  ما در تابستان، حدود دو ماه و نیم از تخصیص اوره بخش کشاورزی  خودداری کردیم و عملاً  سهم ۳۰ درصدی ماهانه آنها  تخصیص پیدا نکرد و این باعث شد که برای نخستین بار از سال ۱۳۹۸ بدهی نماینده کشاورزی در سامانه دولت ثبت بشود.

لواسانی توضیح داد: این نخستین بار بود که حدود 75 روز با وجود همه فشارهایی که بود، مقاومت کردیم و حمایت سهامدار اصلی  باعث شد تا دولت و وزیر جهاد کشاورزی زیر بار بدهی بروند. اکنون وزیر جهاد کشاورزی گام‌های خوبی در این مسیر برداشته و قول مساعدت داده است. با ثبت این بدهی در سامانه دولت امسال می‌دانیم که اگر تخصیصی اتفاق نیفتاد، حداقل یک ردیف بودجه در دولت داریم.

وی اضافه کرد: دو روز پیش بود که بدهی در سامانه دولت توسط وزارت جهاد کشاورزی ثبت شد و مقرر شد تا اواسط آبان ماه مجدداً نحوه تهاتر را به ما اعلام بکنند که آیا این تهاتر با خوراک انجام خواهد شد، با سوخت ما انجام خواهد شد و یا به صورت سهام و ... انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با بیان اینکه ذخیره سازی مواد بسیار متفاوت است، گفت: ما با توجه به موقعیت مکانی که پردیس دارد، تقریباً  ۲۰ روز را ذخیره تولید داریم و این برای ما چالش بسیار بزرگی را ایجاد می‌کند. ما باید دائم با توجه به در نظر گرفتن قیمت جهانی فروش‌مان را انجام بدهیم و حتی اگر بررسی ما نشان دهد که الان وقت فروش نیست اما به دلیل چالشی که در ذخیره‌سازی داریم‌، نمی‌توانیم فروش را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: اگر ذخیره ما وارد روز بیست و یکم بشود، مجبوریم تولیدمان را از مدار خارج کنیم چرا که مخازن ذخیره سازی ما بیش از ۲۰ روز گنجایش پذیرش را ندارند. عدم و نفی خارج کردن تولید از مدار به مراتب برای ما تبعات سنگین‌تری را خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه