English

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

دریافت اجاره مسکن دلاری خلاف عرف است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت : قراردادهایی که در دفاتر مشاوران املاک ثبت و ضبط می‌شود، باید پایه و اساس آنها ریال که واحد پول کشورمان است باشد.

دریافت اجاره مسکن دلاری خلاف عرف است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی موج در رابطه با تأثیر سامانه املاک و اسکان بر وضعیت مسکن کشور گفت: سامانه املاک و اسکان موازی با سامانه املاک و مستغلاتی است که سال‌هاست دارد از طریق مشاورین املاک به مردم خدمات می‌دهد. حقیقت این است که این سامانه یک مقدار فضای واقعی‌تری  نسبت به سامانه املاک و مستغلات دارد.

 

آیا سامانه املاک هزینه ای  از دوش مستاجر برداشته است؟

داوود بیگی‌نژاد ادامه داد: باید بررسی کنیم و ببینیم که این سامانه تا چه اندازه در کاهش هزینه مردم مؤثر بوده و چه قدر کمک کرده است. باید بررسی شود که آیا به هدف خود که برداشتن بار هزینه از دوش مستاجر بوده، رسیده است یا نه؟ حقیقت این است که این هزینه که قبلاً هم وجود داشته، همچنان نیز پرداخت می‌شود و اینطور نیست که ما فکر کنیم خانواده‌ها بابت قراردادهایشان هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک افزود: قبلاً این هزینه‌ها را به صورت دستمزد و به صورت هزینه‌هایی در سامانه املاک و مستغلات و مشاوران املاک پرداخت می‌کردند اما امروز همین هزینه را به کافی نت‌ها پرداخت می‌کنند. چرا که عموم جامعه دسترسی به پرینتر ندارند! اگر هدف از راه‌اندازی این سامانه این بوده که دیگر املاکی‌ها قرارداد ننویسند و کافی‌نت‌ها قرارداد بنویسند، این امر محقق شده است و تعداد زیادی که توسط قراردادهای تمدیدی که توسط مشاورین املاک باید نوشته می‌شد، در کافی‌نت‌ها نوشته می‌شود.

بیگی‌نژاد بیان کرد: الان نه تنها مشکل برای ما بلکه برای سازمان مالیاتی هم مشکل ایجاد شده است چرا که قبل از این، قراردادهای تمدید اجاره در چهارچوب وظایف مشاورین املاک بود اما الان با وجود اینکه دیگر این قراردادها در دفاتر مشاورین املاک انجام نمی‌شود اما هنوز هم برای مشاورین مانند قبل مالیات صادرات می‌شود درحالی که درآمد آنها کاهش پیدا کرده است و امسال بسیاری از همکاران من اصلاً قرارداد تمدیدی نداشتند.

 

مشکل مسکن ،کاهش تولید است

وی در پاسخ به اینکه آیا مشاورین املاک باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند، گفت: باید بپرسیم که در همه سال‌ها مستاجران چه ضرری از جانب ما دیده‌اند؟ الان تمام موضوعات جهت داده شده به سمت اینکه این مقدار افزایش به دلیل مشاوران املاک است. باید دید اکنون که سامانه‌ای موازی با فعالیت مشاورین املاک راه اندازی شده است، مؤثر بوده یا خیر.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در کشور ما مشکل مسکن مربوط به کاهش تولید است، تصریح کرد: آیا در این سامانه ما افزایش تولید خواهیم داشت؟ آیا کارهایی که انجام دادیم و اقداماتی که کرده‌ایم منجر به افزایش عرضه مسکن می‌شود. پاسخ این است که قطعاً نمی‌شود و کارهایی که ما انجام داده‌ایم این بوده که تنها یک سامانه موازی برای ثبت قرارداد با سامانه املاک و مستغلات ایجاد کرده‌ایم. راهوری هر دو این این سامانه‌ها نیز با وزارت راه و شهرسازی است.

 

بیشتر بخوانید:

اجاره و خرید مسکن با دلار؛ سودآوری یا ناترازی پنهان/ پشت پرده اجاره و خرید ملک با دلار!

عرضه مسکن برای اجاره به شدت کاهش یافته است/ تسهیل پیش فروش مسکن توسط املاکی ها بسترساز رونق ساخت و ساز

وضعیت قیمت گذاری سلیقه ای در فروش و اجاره آپارتمان / قیمت ها در غرب تهران چقدر است؟

 

علت کاهش قیمت مسکن رکود است

بیگی‌نژاد ادامه داد: متاسفانه ما در بازار مسکن دچار رکود هستیم و در همین رکودی هم که اتفاق افتاده است، کاهش قیمت را داشته‌ایم که البته منطقه به منطقه کاهش قیمت‌ها متفاوت است و ما نمی‌توانیم یک نسخه را برای تمام مناطق بپیچیم چرا که در هر منطقه درصد کاهش قیمت متفاوت است‌. قطعاً مسکنی که در نقاط جنوب شهر است یک قیمت و یک سطح‌بندی قیمت و یک الگوی مصرف دارد و از طرفی با قیمت مسکنی که در شمال تهران قرار دارد، بسیار متفاوت است.

وی بیان کرد: در شهر تهران، منطقه شمیرانات بیشترین رکود مسکن را داشته است.

 

قیمت گذاری دلاری برای مسکن درست نیست

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعیین نرخ اجاره بها به اندازه 25 درصد موفق نبوده است، گفت: کلاً موضوع مسکن و ملک حاصل توافقات بین افراد است و تاکنون نشده است که در چند سال اخیر، یک قیمتی از طرف دولت اعلام شود و همه از این موضوع  تمکین کنند. یک دلیلی که خیلی از آن تبعیت نمی‌شود به این خاطر است که بعضاً خود مستاجرها راضی‌اند تا مبلغی را در همان حد  ۲۵ درصد یا یک مقدار بیشتر و کمتر پرداخت کنند اما جابه‌جا نشود.

بیگی‌نژاد در رابطه با ثبت قراردادهای مسکن بر مبنی دلار توضیح داد: تمام قراردادهایی که در دفاتر مشاوران املاک ثبت و ضبط می‌شود، باید پایه و اساس آنها ریال که واحد پول کشورمان است باشد و ما نمی‌توانیم که یک واحد پولی متفاوتی را از کشور دیگری برای پرداخت اجاره بها اعلام کنیم. البته باید در سال‌‌های پیش که تلاطم قیمت دلار را داشتیم به این موضوع پرداخته می‌شد چرا که اکنون با ثبات در قیمت دلار، واحد پولی خودمان نیز جوابگوی طرفین است.

 

الان بهترین زمان برای خرید خانه است

وی در رابطه با احتمال افزایش قیمت مسکن در سال آینده گفت: بازار مسکن حاصل از عرضه و تقاضاست و ناشی از نوسانات است و به این دلیل که مدتی است بازارهای دیگر با یک آرامش روبرو هستند، در نتیجه بازار مسکن هم آرامش خود را حفظ کرده و از دست نخواهد داد. اگر کسی الان نیاز مصرفی مسکن دارد الان باید مرتفع کند و الان بهترین زمان برای خرید خانه و ورود به بازار مسکن برای قسمت مصرفی است.

 

سایت های اینترنتی خارج از  قیمت کارشناسی، قیمت‌ می گذارند

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک درباره قیمت‌گذاری مسکن در سایت‌هایی نظیر دیوار و شیپور گفت: این‌ سایت‌ها با توجه به اینکه این آزادی را در اختیار هر کس قرار می‌دادند که بنابر احتیاج خودش قیمت بگذارد، به نوعی اکوسیستم قیمت‌گذاری بازار مسکن و بازارهای دیگر را نیز به هم می‌ریزد. به عنوان مثال یک خبر در ماه گذشته باعث شده تا قیمت خودرو در این اپلیکیشن‌ها به صورت نجومی افزایش پیدا کند.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: این سایت‌ها می‌توانند به خاطر اینکه دسترسی‌های مختلفی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و خارج از  قیمت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌کنند، بازار را بهم ریخته و مخصوصاً این موضوع می‌تواند برای کشور ما بسیار خطرناک باشد چرا که پایه و اساس بسیاری از خانواده‌ها و اقتصاد خانواده‌ها بر اساس سرمایه‌گذاری در بخش مسکن صورت گرفته است، لذا نباید این اجازه را بدهیم که هر کسی با یک آگهی فروش نظم بازار را بهم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه