English

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با موج مطرح کرد

تورم حبابی مسکن متاثر از التهاب بازار ارز و سکه

حسام عقبایی گفت: افزایش قیمت مسکن در سال 97 تحت تاثیر نوسان بازارهای موازی؛ ارز و سکه بوده و فروشندگان به همان نسبت در مسکن افزایش قیمت داده اند که حبابی است و به زودی مجبورند، با قیمت فروش اسفند 96 واحدهای خود را عرضه کنند.

تورم حبابی مسکن متاثر از التهاب بازار ارز و سکه

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بخش مسکن 40 درصد اقتصاد کشور را شامل می شود گفت: افزایش حبابی قیمت مسکن در ماه های اخیر به کاهش تقاضا در برخی مناطق دامن زده و در بلند مدت به کاهش تولید مسکن ختم می شود. این مساله تهدیدی برای حدود 300 صنعت وابسته به بخش مسکن می شود که 1300 شغل را فعال کرده اند و این موضوع با برنامه دولت برای اشتغالزایی در تضاد است.

او درباره دلایل افزایش قیمت مسکن گفت: بخشی از این افزایش قیمت مسکن پیش از سال 97 انجام شده که مبتنی بر شرایط طبیعی بازار بوده، اما در ابتدای سال جدید افزایش قیمت ها ناشی از التهاب بازار سکه و ارز بوده و فروشندگان املاک صعود قیمت همان بازارهای موازی را در این بخش نیز اعمال کرده اند، که غیر منطقی است و در نهایت برای فروش به قیمت های اسفندماه برخواهند گشت، زیرا قدرت خرید مردم کم شده و توان خرید ندارد و این تورم حبابی به رکود بازار دامن می زند.

عقبایی با اشاره به اینکه سالانه به تولید یک میلیون مسکن در کشور نیاز داریم گفت: در سال های گذشته تنها حدود 40 درصد از نیاز مسکن کشور تامین شده و این موضوع باعث افزایش تقاضا در این بخش شده که به نوعی تناسب عرضه و تقاضا را بهم زده است و روند کنونی تورم حبابی نیز به این موضوع دامن زده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه دولت برای بخش مسکن باید برنامه داشته باشد اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم بر نوسازی بافت فرسوده، ایجاد مسکن اجتماعی و برنامه جامع بخش مسکن تاکید شده که اقدامات جدی در این بخش دیده نشده است و حتی تسهیلات ارائه شده در این بخش اگرچه به برخی از اقشار جامعه برای مسکن دار شدن کمک کرده است، اما به دلیل نرخ سود بالای تسهیلات اثر قابل ملاحظا ای نداشته و دولت و مجلس باید این برنامه ها را اصلاح کنند و براساس تجربه کشورهای دیگر باید سود بازپرداخت این تسهیلات به 25 سال برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه