English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نمایندگان مجلس نسبت به استیضاح وزیر صنعت جدی هستند / آیا وزیر صنعت قربانی تورم عمومی اقتصاد است؟

عامل نابسامانی بازار خودرو مهمترین دلیل استیضاح وزیر صنعت است، هرچند او تلاش کرده در یک هفته گذشته این مساله را به گردن تورم و ... بیاندازد، اما نمایندگان مجلس معتقدند گرانی خودرو هیچ تناسبی با دستمزد کارمندان ندارد و حتی بیش از تورم گران شده است.

نمایندگان مجلس نسبت به استیضاح وزیر صنعت جدی هستند / آیا وزیر صنعت قربانی تورم عمومی اقتصاد است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وزیر صنعت، معدن و تجارت به روز استیضاح نزدیک شده، هر چند در همین یک هفته اخیر هم تلاش کرده خود را از استیضاح نجات دهد، اما به دلیل اینکه فضای مجلس و حتی فضای عمومی جامعه علیه اوست،  کارش بسیار سخت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل نابسامانی بازار خودرو استیضاح می شود، زیرا در چند سال اخیر که تورم و تحریم در کشور وجود داشته قیمت برخی خودروهای داخلی حدود 15 درصد افزایش داشته اند در حالی که نرخ ارز این میزان تغییر قیمت نداشته است.

در حالی که فاطمی امین در ابتدای وزارتش وعده کاهش قیمت تمام شده خودرو را داده بود، البته او مدعی است که از سخنان او بد فهمی صورت گرفته و از طرف دیگر عامل نابسامانی بازار خودرو را نوسانات اقتصادی و انتظارات تورمی می داند و حتی تاکید کرده که برنامه ها برای سال 1404 این است که خودروسازان ایرانی از وضعیت مونتاژکار به خودروساز تبدیل شوند و این تنها راه اصلاح بازار خودرو است.

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه وزارت صنعت معدن و تجارت تا الان وعده داده و به وعده هایش هم وفادار نبوده است، گفت: در سال های اخیر خودروسازان ایرانی درآمد خوبی از فروش خودرو داشته اند، اما کیفیت محصولات آن‌ها تغییری نکرده در حالی که این خودروسازان موظف هستند بخشی از این درآمدها را صرف توسعه صنعت خودرو و ارتقای کیفیت محصولات خود کنند اما این اتفاق نیفتاده است.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران در شرایط کنونی علاوه بر آلایندگی مصرف سوخت بالایی دارد، افزود: همین مصرف سوخت بالا هزینه های سنگینی را به دولت و حتی مردم تحمیل کرده است، زیرا بخش عمده آلودگی هوای تهران هم مربوط به همین خودروهای آلاینده و پرمصرف است. از این رو هزینه های درمانی و محیط زیستی هم به همین محصولات بی کیفیت بر می گردد و وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت خودروی کشور باید این مسائل را پیگیری می کرد، اما تاکنون هیچ تغییری در صنعت خودروی کشور به وجود نیامده است.

 

بیشتر بخوانید:

استیضاح وزیر صنعت تا 10 روز آینده

لابی ها مانع استیضاح وزرای ناکارآمد شد / 5 وزیر در نوبت استیضاح

استیضاح وزرای مرتبط به قیمت ها دوباره کلید خورد / وزیر صنعت و کشاورزی دوباره در آستانه استیضاح هستند

عامل گرانی خودروهای وارداتی قیمت غیرواقعی خودروهای داخلی است

عقب ماندگی صنعت تاوان مدیران ناکارآمد و رانت یا تحریم؟

 

حاشیه های استیضاح قبلی وزیر صنعت

روز چهارشنبه دولت اعلام کرد که در هیات دولت تشکیل وزارت بازرگانی مصوب شده و به زودی لایحه به مجلس شورای اسلامی می رود. پیش از این چند بار تفکیک وزارت، صنعت، معدن و تجارت بازرگانی مطرح شده بود، اما در مجلس رای نیاورد و اما حالا خبرها حکایت از این دارد که تفکیک وزارتخانه این بار جدی است و شاید اگر در جلسه استیضاح دور قبل برخی از نمایندگان مجلس نسبت به رای خود بر نمی گشتند در همان زمان تشکیل وزارت بازرگانی هم کلید می خورد.

البته احمد علیرضا بیگی عضو مجلس شورای اسلامی درباره جلسه قبل استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجار این افشاگری را کرده است که 72 خودروی شاسی بلند داده شده تا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رای استیضاح برگشتند، از این رو در مقطع کنونی هیات رئیس مجلس باید آن خودروها را تعیین تکلیف کند.

یک عضو دیگر مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر صنعت هیچ دفاعی ندارد، گفت: در حال حاضر نه تنها بازار خودرو بلکه وضعیت بازار سایر کالاها هم خوب نیست.

علیرضا پاک فطرت افزود: در شرایط کنونی کارمندان باید به نسبت حقوقشان ماشین بخرند و مردم همواره به ما تذکر می دهند و اگر نتوانیم از وزیر پاسخ درستی بگیریم حتما باید استیضاح اتفاق بیفتد، زیرا قیمت خودرو در بازار بسیار بیشتر از تورم واقعی اقتصاد گران شده است و اصلا با وضعیت زندگی مردم تناسبی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه