English

وزیر اقتصاد:

ایران و روسیه قبل از آغاز تحریم‌ها با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند

وزیر اقتصاد و دارایی ایران گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریم ها علیه دو کشور در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.

ایران و روسیه قبل از آغاز تحریم‌ها با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ریانووستی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای تصریح کرد: امیدواریم پیش از پایان دوره دولت فعلی ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم.

وی گفت: ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری می کنیم.

خاندوزی اظهار داشت: ممکن است آمریکا علاقه ای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند.

گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می کند. سه مسیر این کریدور "شمال-جنوب" وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی).

ریانووستی نوشت: در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور "شمال - جنوب" ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.

خاندوزی: با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ کریدور شمال-جنوب را راه‌اندازی می‌کنیم

احسان خاندوزی، در این گفت و گو همچنین گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریم ها علیه دو کشور در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه خوشحالیم که ایران و روسیه در مسئله سوآپ به همکاری عملی دست پیدا کرده اند، تصریح کرد: انگیزه بسیاری برای گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر و همچنین انرژی هسته ای صلح آمیز وجود دارد.

وی گفت: در ۱۱ ماه سال جاری ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و ۸۷ هزار تن بوده است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یک‌جانبه‌گرایی در اقتصاد جهانی.

خاندوزی افزود: ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیام رسان های مالی از این دست استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را دارد و فرصت برای همکاری با عربستان سعودی نیز فراهم است.

 

بیشتر بخوانید:

امسال بدون دریافت تنخواه از بانک مرکزی سال را پایان دادیم

بزرگترین اتفاقات اقتصادی ایران در سال 1401؛ از شانگهای تا وین

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه