English

ایجاد یک بندر بزرگ در منطقه مکران در دستور کار است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اضافه شدن بندر مکران به جمع بنادر بزرگ کشور خبر داد و گفت: توسعه بنادر سیریک و جاسک و ایجاد یک بندر بزرگ در منطقه مکران در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است.

ایجاد یک بندر بزرگ در منطقه مکران در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری موج، علی‌اکبر صفایی در همایش تمدن دریایی مسیر پیشرفت که به میزبانی نیروی دریایی ارتش در بندر کنارک چابهار برگزار شد، به تشریح ویژگی‌ها ومولفه‌های اقتصاد «دریامحور» به عنوان یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت‌های رشد اقتصادی ایران پرداخت و گفت: استفاده درست از ظرفیت‌های دریایی و بنادر کشور، سنگ بنای مطمئنی برای تحقق اقتصاد دریاپایه است. اقتصادی پایدار و ارزش‌آفرین که می تواند به گره‌ گشایی اقتصادی در کشور کمک کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و سند ملی آمایش سرزمینی و راهبردهای دولت سیزدهم، اقتصاد دریامحور را از جمله مهمترین مصادیق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد که می‌تواند افق‌های تازه‌ای را پیش روی کشور برای برون‌رفت از اقتصاد متکی به نفت ایجاد کند.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، با سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا محور می‌توان به رفع محرومیت از مناطق ساحلی، افزایش تولید ناخالص ملی، بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تنوع اقتصاد در کشور کمک کرد.  در جای جای مختلف قوانین کشور تکالیفی در حوزه اقتصاد دریامحور وجود دارد و دستگاه‌های متعددی در سطح کشور در حوزه دریا فعالیت دارند، ولی تاکنون نتوانستیم یک سازماندهی درخور در حوزه مباحث دریامحور صورت دهیم.

 

توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در برنامه هفتم توسعه تلاش شده تا مباحث مربوط به اقتصاد دریامحور به‌عنوان یکی از موارد مهم برنامه مطرح شده و احکام آن نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه و با حضور تمام ارگان‌های دریایی استخراج شده است.  در حوزه توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی که یکی از موضوعات اساسی و جدی کشور است در برنامه هفتم توسعه تلاش خواهد شد موضوع جذب حداکثری دانشجو در دانشگاه‌های دریایی را محقق کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی گفت: بخشی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه باید از طریق وزارت راه و شهرسازی به دولت پیشنهاد شود از سوی این وزارتخانه ارسال شده و با همکاری فراکسیون دریایی مجلس و کمیسیون عمران در تلاش هستیم تا با همکاری همه‌جانبه‌ای که صورت می‌گیرد مباحث مهمی که در حوزه اقتصاد دریا وجود دارد را در برنامه بگنجانیم، ضمن اینکه مطالعات جامعی که در این حوزه انجام شده است در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

وی راه‌اندازی خط کشتیرانی رو رو در بنادر شمالی، خط منظم دریایی بین بنادر هند و چابهار، تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، ادامه احداث تاسیسات زیربنایی جزیره نگین بوشهر، آغاز عملیات اجرایی احیای خلیج گرگان را از جمله مصادیق اجرایی سازمان‌بنادر در استای توسعه اقتصاد دریایی اعلام کرد.

 

توسعه هرچه بیشتر سواحل مکران

 

‌مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی با تاکید بر نگاه ویژه‌ این سازمان به توسعه هرچه بیشتر سواحل مکران، خاطرنشان کرد: توسعه بنادر سیریک و جاسک و ایجاد یک بندر بزرگ در منطقه مکران در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است.

صفایی حمایت‌های تعرفه‌ای، تسهیل ارائه خدمات دریانوردی، سرمایه‌گذاری مستقیم در توسعه نگهداری و زیرساخت‌ها و تجهیزات بنادر و حمایت از تولید داخلی و بومی و توسعه سفرهای دریایی و مزیت‌بخشی به کریدورهای ترانزیتی وتقویت و فعال‌سازی ظرفیت‌های رقابتی بانکرینگ و توسعه سواحل مکران را از مهمترین رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه اقتصاد دریایی ذکر کرد.

وی افزود: تلاش داریم تا چند بندر بزرگ دیگر به بنادر بزرگ کشور اضافه شود که یکی از آنها بندر مکران است که به محض اینکه زمین از سوی وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود کار آغاز خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به اثرات بسیار زیاد اقتصادی بنادر کوچک بر اشتغال و معیشت مردم دارند، ۲۰ بندر در دست ساخت و توسعه داریم.

معاون وزیر راه وشهرسازی مهمترین‌ فعالیت‌های اصلی در اقتصاد دریایی را حمل‌ونقل و لجستیک دریایی، کشتی‌سازی، گردشگری، شیلات و آبزی‌پروری، صید و صیادی و محصولات غذایی، استحصال انرژی و استخراج نفت و گاز و معدن کاری در فراساحل و فعالیت‌های دریایی و بندری عنوان کرد.

 

حمایت از توسعه فعالیت‌های اقتصادی با ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال پایدار

 

صفایی اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت اقتصاد دریایی را تشریح کرد و حمایت از توسعه فعالیت‌های اقتصادی با ارزش افزوده بالا، ایجاد اشتغال پایدار دارای اثرات هم‌افزا بر فعالیت‌های دریایی و بندری، ارتقاء بخش جایگاه حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان قطب لجستیک زنجیره تأمین کشور و ایفای نقش رهبری در حوزه حمل‌ونقل استان‌های ساحلی کشور و ارتقاء زیرساخت‌ها و تسهیلات گردشگری در مناطق ساحلی، میزبانی سازمان بنادر در بخش لجستیک و ترویج جایگاه بنادر به‌عنوان مولفه کلیدی توسعه صنعتی تجاری را از مهمترین راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت‌های اقتصاد دریایی ذکر کرد.

وی کاهش هزینه‌های تولید، بهبود دسترسی عوامل تولید، مدیریت تقاضا، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، حمایت از استقرار صنایع و خدمات دریا محور در بنادر و سواحل تقویت دسترسی به شبکه پسکرانه و تسهیل تجارت دریابرد و استفاده از فناوری‌های نوین در بنادر و صنایع دریامحور و آموزش نیروی انسانی شاغل در بنادر و صنایع دریامحور را از دیگر راهکارهای توسعه اقتصادی دریامحور برشمرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی تلاش شده تا ارتباطات با کشورهای همسایه به‌صورت کاملا اختصاصی و با تمرکز بر کالا و مسیر خاص شکل گیرد که بر این اساس ما شاهد رشد چشمگیر صادرات و ترانزیت بین کشورهای جنوبی و همسایگان شمالی خود هستیم.

صفایی گفت: در حال حاضر ۶۸۰ فروند شناور در کشتی‌سازی‌های داخلی در حال ساخت است که این توسعه ناوگان باید در تمام بخش‌ها سرعت بیشتری گیرد.  در حوزه سوخت‌رسانی نیز کار در حال پیگیری است و همه توان خود را در این حوزه به کار خواهیم بست.  در موضوع اسکراپ کشتی در تلاش هستیم تا بتوانیم مجموعه یارد اسکراپ را بر اساس کنوانسیون مربوطه شکل دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه