English

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

ضرورت جداسازی بودجه دلاری و ارزی برای سال ۱۴۰۲

وحید شقاقی شهری گفت: دولت باید بودجه ریالی و دلاری را از هم جدا کند و درآمدهای حاصل از نفت را علاوه بر اینکه بخشی به صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت اختصاص می دهد مابقی را در پروژه های عمرانی استفاده کند تا از این منابع ملی برای نسل های آینده هم سرمایه گذاری کرده باشد.

ضرورت جداسازی بودجه دلاری و ارزی برای سال 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که لایحه بودجه 1402 آماده شده و هفته آینده به هیات دولت تقدیم می شود تا مورد رسیدگی و تصویب قرار بگیرد و پس از آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. در همین رابطه کارشناسان معتقدند که در جزئیات هزینه و درآمدها باید مداقه کافی صورت بگیرد.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزار موج با اشاره به اینکه در حال حاضر که دولت بودجه سال 1402 را تدوین کرده مهم‌ترین چالش بحث تامین درآمدهای نفتی است، گفت: هر سال بودجه به صورت خوش‌بینانه بسته می شود و درآمدهای کشور بسیار بالاتر از آنچه که محقق می شود ارزیابی می شود و بعد از آن در نیمه دوم سال دیده می شود که کشور به دلیل عدم تحقق همین درآمدها با کسری بودجه مواجه می شود.

وحید شقاقی شهری با بیان اینکه دولت برای عبور از این مشکل باید درآمد ریالی و دلاری را جدا کند، افزود: به طور قطع بخشی از درآمدهای نفتی کشور هر ساله به عنوان ثروت ملی باید به صندوق توسعه ملی داده شود و بخشی هم به شرکت ملی نفت داده می شود در اینجا باقی مانده این درآمدها نباید به عنوان بودجه عمومی کشور در نظر گرفته شود، بلکه دولت از این بخش درآمدی برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کند تا این منابع که برای آیندگان هم هست تبدیل به سرمایه ای شود که نسل های آینده هم بتوانند از آن استفاده کنند، بنابراین برای اجرای این سیاست دولت باید بودجه دلاری و ریالی را از هم جدا کند و تلاش کند تا با افزایش پایه های مالیاتی بخش عمده ای از بودجه را از طریق درآمدهای مالیاتی جبران کند.

او با تاکید بر اینکه دولت برای تامین بخشی از هزینه های خود مجبور هست همچنان انتشار اوراق را دنبال کند اظهار کرد: به طور قطع سیاست های این بخش هم دولت باید به گونه ای اجرا کند که منجر به انحراف نقدینگی از بازارهای مالی همچون بورس نشود و بیشتر این منابع را از طریق بانک ها و بیمه ها و ... تامین کند تا از این طریق نقدینگی مدیریت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی