English

رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به خبرگزاری موج:

۴۰ درصد برندهای عرضه کنندگان کالاهای اساسی کم فروشی کرده اند

اسلام پناه گفت:در ارزیابی ابتدای سال از ۳۶۵ نمونه برند ۴۱ درصد کم فروشی اتفاق افتاده بود و در مرحله دوم همین ارزیابی در کارخانه ها انجام شد از ۶۹۹ برند نمونه حدود ۳۹.۶ درصد کم فروشی احصا شد که نتایج اولیه که از سطح بازار رخ داده بود را تایید کرد.

۴۰ درصد برندهای عرضه کنندگان کالاهای اساسی کم فروشی کرده اند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان استاندارد ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه اجلاس بین المللی ایزو جزو مهمترین رویداد جهانی در بحث استاندارد سازی است، گفت: امسال ایران در نشست ایزو فعال و قوی مشارکت داشت و به نوعی تعامل ما در بخش دیپلماسی کیفیت و ملاقات با ۲۸ کشور اتفاق افتاد که حتی به امضای تفاهم‌نامه های هم رسید و مذاکراتی بین ایران و مصر و عربستان و... در حاشیه اجلاس ایزو اتفاق افتاد.

اسلام پناه با بیان اینکه بیشترین همکاری ایران در بخش استاندارد با کشورهای است که بیشترین مبادلات تجاری را داریم، افزود: ایران چهار سال و نیم به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در سازمان جهانی تعلیق بود و امسال به طور کامل پرداخت شد.

او درباره استاندارد خودروهای تولیدی و وارداتی گفت: درباره استاندارد خودرو ملاک ما قانون است و استانداردهای مربوط به صنعت خودرو در اروپا بسیار سخت تر از استاندارد ایران است و حتی شرکت های تولیدکننده خودرو در اروپا مانند بنز نظامات استانداری خودش را دارد و بعد استانداردهای ملی و بین المللی ملاک قرار می گیرند. امروز در کشور دیگر ۵ خودروی غیرایمن تولید نمی شود و خودروهای وارداتی هم باید استاندارد ۸۵ گانه باشد و ملاک قیمت یا برند خودرو نیست.

اسلام پناه با بیان اینکه از نظر تعداد استاندارد همتراز کشورهای دیگر هستیم، گفت: در حال حاضر برنامه ما افزایش تعداد استاندارها نیست و به دنبال این هستیم که از استاندارهای ملی در بازاری بین المللی و صادرات محصولات استفاده کنیم.

او در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره کم فروشی و برخورد با عرضه کنندگان محصولات بی کیفیت، گفت: وظیفه ما ارزیابی محصولات در مبدا عرضه است و در کف بازار نقشی نداریم و برای عبور از این مشکلات باید مراکز ارزیابی توسعه پیدا کند و با توجه به اینکه کالاهای که استاندار اجباری دارند نمی توانند کیفیت محصولات را کاهش دهند اما برخی از این محصولات کم فروشی کرده اند هرچند ارزیابی های ما نشان می دهد که در یک ماه گذشته کم فروشی کمی کاهش یافته و حتی روی محصولات وارداتی تاثیر داشته است .

او با بیان اینکه نظارت بر کم فروشی ۱۴ کالای که یارانه دریافت می کردند انجام شده است، گفت: در ارزیابی ابتدای سال از ۳۶۵ نمونه برند ۴۱ درصد کم فروشی اتفاق افتاده بود و در مرحله دوم همین ارزیابی در کارخانه ها انجام شد از ۶۹۹ برند نمونه حدود ۳۹.۶ درصد کم فروشی احصا شد که نتایج اولیه که از سطح بازار رخ داده بود را تایید کرد.

اسلام پناه در ادامه افزود: طبق ماده ۴۲ کمیسیونی مرکب از قضات، نمایندگان استاندارد و دستگاه های دیگر به جرائم و تخلفات ناشی از کم فروشی و...برخورد می شود اما معتقدم ابتدا باید ایجابی برخورد کنیم برخورد سلبی کاهش پیدا می کنند. 

او افزود: در حال حاضر ۴ پرونده کم فروشی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده و پرونده های هم برای ارسال به این سازمان در حال رسیدگی است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در نظام تحول استاندارد مهمترین رکن نظارت است، گفت: در ۹ ماهه گذشته ۵ خودرو که استاندارد نداشته اند تولیدشان متوقف شده است. همچنین با توجه اینکه قانون اجازه برخورد با متخلفان داده شده با شرکت های متخلف برخورد می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه