English

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری موج:

کاهش فشار تحریم ها با محوریت تعامل در سرمایه گذاری خارجی نفتی

نمایندگان مجلس معتقدند باید سیاست ها برای توسعه روابط پایدار به گونه ای اجرایی شود که علاوه بر اینکه آورده اقتصادی، امکان ادامه صادرات نفت و مشتقاوت نفتی برای کشور حتی در زمان تحریم ها هم مقدور باشد.

کاهش فشار تحریم ها با محوریت تعامل در سرمایه گذاری خارجی نفتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، همزمان با حضور رئیس جمهوری در اجلاس سران کشورها در سازمان همکاری های شانگهای موضوع نحوه تعامل ایران با کشورهای منطقه و چگونگی تمرکز بر فعالیت های اقتصادی برای مصون ماندن از فشار حداکثری تحریم ها مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند باید سیاست ها برای توسعه روابط پایدار به گونه ای اجرایی شود که علاوه بر اینکه آورده اقتصادی، امکان ادامه صادرات نفت و مشتقاوت نفتی برای کشور حتی در زمان تحریم ها هم مقدور باشد.

دبیر دوم کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در خصوص مزایای همکاری های بین المللی در بخش فرآورده های نفتی برای کشور بیان کرد: طبیعتا وجود پالایشگاه های فراسرزمینی بر اقتصاد کشور بسیار موثر است و سبب می شود بتوانیم به راحتی تحریم های موجود را خنثی کنیم ، همچنین با انتقال نفت کشورمان به این پالایشگاه ها و پالایش آن، می توان فرآورده های  حاصله را به راحتی به فروش رساند. 

عبدالعلی رحیمی در ادامه افزود: در این طرح  ایران می تواند هم نفت صادر کند هم در کشور میزبان سرمایه گذاری کرده و سهامدار باشیم. این موضوع اثر مضاعفی بر صادرات نفت و مشتقات آن دارد. در واقع بدون این که سرمایه گذاری خاصی انجام دهیم، در این پالایشگاه ها سهامدار می شویم. 

نماینده ی مردم سروستان در مجلس شورا ی اسلامی در ادامه اشاره کرد: زمانی که اقتصاد دو یا چند کشور به هم وابسته شود، علاوه بر اینکه در حوزه های اقتصادی تاثیر زیادی قابل مشاهده است ، این روند بر روابط سیاسی و بین المللی کشورها نیز موثر است. در واقع پالایشگاه فراسرزمینی علاوه بر پیشرفت اقتصادی، تاثیرات مثبتی در ابعاد مختلف  روابط  بین المللی و دیپلماسی کشورها دارد.

وی در خصوص خنثی کردن تحریم ها از طریق پالایشگاه فراسرزمینی هم گفت: زمانی که به صورت سرمایه گذاری تضمینی، نفت را پیش فروش می کنیم، یعنی در ازای فروش نفت سرمایه گذاری هم می کنیم، یعنی با اجرای چنین طرحی ضمن این که اثر تحریم ها در فروش نفت را خنثی کرده ایم، مشکلات موجود در این مسیر را نیز دور زده ایم، در واقع می توان گفت پالایشگاه فراسرزمینی نوعی شکستن سد تحریم ها است. 

رحیمی تاکید کرد: در شرایط تحریم مجبوریم نفتمان را به هر قیمتی به فروش برسانیم،حتی ارزان تر و یا به صورت تهاتر، در واقع بسیاری از کشورها در این شرایط از ایران نفت خریداری کرده اند که یا همچنان مبلغ فروش آن پرداخت نشده یا در شرایط خاص کشور را برای خرید نفت تحت فشار می گذراند. با اجرای طرح پالایشگاه های سرزمینی که اکنون در ونزوئلا و ارروگوئه در حال اجراست می توانیم این شرایط را تغییر دهیم. 

این نماینده در پایان  متذکر شد: اینکه در شرایط تحریمی نیاز داشته باشیم نفت کشور را بفروشیم و خودمان نتوانیم از آن  استفاده کنیم مجبور می شویم نفت را ارزان تر از قیمت خودش بدهیم و از طرفی این موضوع ابزاری می شود برای کشور هایی که می خواهند از ایران نفت بخرند به محض اینکه کوچکترین رخدادی صورت گیرد ممکن است کشور تحت فشار قرار گیرد اما در موضوع فراسرزمینی قطعا تحریم اثری در آن حوزه ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه