English

فرهاد دژپسند؛

واگذاری دارایی های بانک ها را به طور جدی دنبال می کنیم

وزیر اقتصاد گفت:بانک ها سال گذشته 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند و پیش بینی می شود امسال به 800 هزار میلیارد تومان برسد که در 8 ماهه امسال بیش از 50 درصد آن در بخش سرمایه در گردش بوده، از این رو برنامه واگذاری دارای بانک ها را به صورت جدی دنبال کنیم.

واگذاری دارایی های بانک ها را به طور جدی دنبال می کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر اقتصاد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خبرنگاری جز مشاغل سخت است و امیدوارم این قشر از فشار اقتصادی در امان باشند، گفت:ما این روزها به مناسبت دهه فجر ناخواسته مقایسه های را با قبل از انقلاب انجام می دهیم و یکی از سوال های که مطرح می شود این است که در ابتدای انقلاب برنامه این بود که درآمد نفتی از بودجه قطع شود، هرچند در آن زمان میزان صادرات غیر نفتی و درآمد مالیاتی کم شود، از این رو یکی از برنامه های دولت این بود که صادرات نفت را کاهش دهد که با آغاز جنگ این فرصت طلایی دچار خدشه شد، زیرا جنگ طولانی و گسترده بود.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه در سال 67 حدود 50 درصد منابع بودجه از طریق استقراض بانکی انجام گرفت، اظهار کرد: در سال 75 رهبری به رئیس جمهور وقت دستور دادند که اقتصاد بدون نفت تدوین شود که این راه هیچگاه فراموش نشد.

او با تاکید بر اینکه مهمترین درآمد غیرنفتی مالیاتی است، گفت: امروز درآمد مالیاتی توانسته بخش عمده ای از کاهش درآمد نفتی دولت را جبران کند.

دژپسند با بیان اینکه امسال یک ریال هم برای تامین مالی بودجه از سیستم بانکی استقراض نشده است، تصریح کرد: در سال جاری از موضوع انتشار اوراق و...نیز استفاده شده که در دنیا از این روش بهره مند بوده اند و البته باید تاکید کنم تا امروز یک ریال هم در بازپرداخت اوراق تاخیر نداشته ایم.

او با تاکید بر اینکه نفت تنها بر بودجه سایه سنگین نداشت و بر اقتصاد نیز همین اثر را داشت، اظهار کرد: در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش ارزشی داشته و 20 درصد افزایش وزنی داشته که ناشی از اصلاح ارزش پایه صادراتی در پایان سال گذشته بود. از این رو به طور متوسط گمرک 30 درصد ارزش پایه را کاهش داده است. از این رو اگر عملیات را یکسان سازی کنیم رشدی 7 درصدی در صادرات داشته ایم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آنهایی که به دنبال آسیب به حاکمیت ایران بودند از دسیسه های برای کاهش سرمایه گذاری خارجی بکار گرفتند، اظهار کرد: در ده ماهه نخست امسال حدود 50 درصد رشد سرمایه گذاری نسبت به مدت مشابه داشته ایم، یعنی میزان تمایل خارجی ها برای سرمایه گذاری چندان آسیب ندیده و در 9 ماهه به 4.5 میلیارد دلار رسیده است.

دژپسند با بیان اینکه بانک ها علی رغم میل باطنی متولی املاک تملیکی شدند، اظهار کرد: بانک ها سال گذشته 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند و پیش بینی می شود امسال به 800 هزار میلیارد تومان برسد که در 8 ماهه امسال بیش از 50 درصد آن در بخش سرمایه در گردش بوده، از این رو برنامه واگذاری دارای بانک ها را به صورت جدی دنبال کنیم.

او با تاکید بر اینکه اصلاحاتی در راستای بهبود کارایی بانک ها اجرا خواهیم کرد، گفت: کاهش بدهی دولت به بانک ها را دنبال می کنیم، همچنین به دنبال افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد هستیم و امروز از سوی سهامداران و بنگاهداران مورد استقبال واقع شده است. در حال حاضر می شنویم که در فرابورس حدود 6 هزار میلیارد تومان معامله می شود که اگر وارد هر بازار دیگر بشود اثرات منفی زیادی خواهد داشت.

او با تاکید بر در مدیریت بورس ضمن پرهیز از مداخله در بورس مدیریت حمایتی را دارند، اظهار کرد: در زمانی که خبر شهادت سردار سلیمانی آمد نوساناتی در بورس ایجاد شد که مدیریت بورس در 2 هفته جلسات پی در پی مانع سقوط بورس شدند و این یکی از قابلیت های بورس است.

او با تاکید بر اینکه ورود به بورس نیازمند رعایت الزامات است، گفت: در حال حاضر افزایش سرمایه شرکت ها در بورس به خوبی انجام می شود. از طرف دیگر به دنبال تقویت خصوصی سازی شفاف از طریق بازار سرمایه هستیم که هیچ حرف و حدیثی هم ندارد و در حال حاضر سهام چند شرکت دولتی در بورس انجام شده است. 

زیر اقتصاد با اشاره به اینکه احساس فساد با خود فساد متفاوت است، گفت: با فساد به طور جدی برخورد می کنیم، اما راهکار آن بگیر و ببند نیست بلکه حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و شفاف است.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه گمرک هوشمند در سال 99 بهره برداری خواهد شد، افزود: در شرایط کنونی هیچ ابزار نوینی در بورس وجود ندارد که در بورس ایران اجرایی نشده باشد.

او با تاکید بر اینکه تورم سالانه 37 درصدی مقبول هیچ کس نیست، اظهار کرد: باید توجه داشت که تورم ماهانه از 8 دهم درصد به هفت دهم درصد رسیده است، اما باید نرخ بیکاری را به زیر 10 درصدی برسانیم.

او با بیان اینکه وزارت اقتصاد سیاست های را برای رونق تولید، رفع ناترازی بانک ها و...اجرا کرده است، گفت: سال 61 کشورمان را با کشوری مقایسه می کردند و امروز فرزندان ما در آن کشور تحصیل می کنند افتخار می کنیم و در آن زمان کشور سیاست های را اجرا کرد که ما از آن غافل بودیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت اقتصاد نظر خود درباره تغییر نرخ سوخت پیشنهادات لازم را داد، گفت: تصمیم گیری درباره سوخت در ستاد اقتصادی کشور انجام می شود که رئیس جمهور ریاست آن را به عهده دارد. 

او درباره صندوق رهن و اجاره گفت: قرار است تصمیم گیری درباره این صندوق به مراجعه بالاتر برود و اجرایی شود.

او درباره پیوستن ایران به لایحه اف ای تی اف و سی اف تی گفت: در حال حاضر تصمیم گیری درباره این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و به جلسه بعدی آن منتقل شده است.

او با تاکید بر اینکه مالیات بر سپرده های بانکی مطرح نیست، اظهار کرد: وقتی کوچ سپرده ها به بازارهای اختلال زا منتقل شود ضربه نابخشودنی به اقتصاد وارد می شود.

دژپسند با بیان اینکه کاهش صادرات نفت و تولید باعث کاهش رشد کل اقتصادی می شود، گفت: اگر بخواهیم تحرک اقتصادی را ملاحظه کنیم باید رشد بخش بخش غیر نفتی در نظر گرفته شود که در شش ماهه اول نیم درصد بوده و در سال آینده پیش بینی می شود رشد اقتصادی به مثبت 1 برسد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه