English

اصلاح الگوی مصرف، کم هزینه‌ترین راهکار حل معضل قطعی برق

سال جاری وزارت نیرو سیاست‌های تشویقی قابل توجهی را اعلام کرده و بر این اساس چنانچه مشترکی با توجه به بالا رفتن مصرف برق در خرداد ماه و فصل تابستان، به اصلاح الگوی مصرف اقدام کند، به ازای هر کیلو وات ساعت صرفه‌جویی، معادل ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کند.

اصلاح الگوی مصرف، کم هزینه‌ترین راهکار حل معضل قطعی برق

به گزارش خبرگزاری موج، با شروع فصل گرما، هر ساله معضل کمبود آب و مصرف زیاد برق توسط مشترکین، چالش‌هایی را در کشور، ایجاد می‌کند؛ و متعاقبا مسئولان نیز درباره آن چاره‌اندیشی‌ می کنند. بی‌شک اصلاح الگوی مصرف، از اصولی‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار‌های موجود برای جلوگیری از ایجاد بحران در این زمینه است؛ به طوری که در زمان‌های مختلف سیاست‌های تشویقی برای اجرایی کردن این راهکار لحاظ شده است.

سال جاری نیز وزارت نیرو سیاست‌های تشویقی قابل توجهی را اعلام کرده و بر این اساس چنانچه مشترکی با توجه به بالا رفتن مصرف برق در خرداد ماه و فصل تابستان، به اصلاح الگوی مصرف اقدام کند، به ازای هر کیلو وات ساعت صرفه‌جویی، معادل ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کند که این پاداش از ابتدای خرداد ماه سال جاری بر روی قبوض لحاظ شده است. همچنین اگر مبلغ پاداش یک مشترک با اصلاح الگوی مصرف، بیشتر از بهای برق مصرفی مندرج در قبض باشد می‌تواند از طریق سامانه برق ایران (برق من) پاداش ویژه را دریافت کند.

در مصرف برق صرفه جویی کنید، پاداش بگیرید

به منظور عملیاتی کردن سیاست‌های تشویقی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی، بررسی‌های فراوانی صورت گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد، الگوی مصرف برق در کشور ما، وابسته به شرایط آب و هوایی مختلف در پنج دسته رده‌بندی شده است. این رده‌بندی مناطق عادی، گرمسیر یک، گرمسیر دو، گرمسیر سه و گرمسیر چهار را شامل می‌شود.

بر این اساس مطابق اطلاعات تارنمای شرکت توانیر، میزان الگوی مصرف رعایت شده، به صورت ماهانه در مناطق عادی معادل ۳۰۰ کیلووات ساعت، در مناطق گرمسیر یک، معادل 3 هزار کیلووات ساعت، در مناطق گرمسیر دو، معادل ۲ هزار کیلووات ساعت، در مناطق گرمسیر سه، معادل یک هزار کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر چهار معادل ۴۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

111

پیش از این، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این زمینه با ارائه توضیحاتی اعلام کرد: « اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کرده و هم‌اکنون با کاهش ۵۰ کیلوواتی به عدد ۲۵۰ کیلووات برسد به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته که معادل ۲۵ هزار تومان می‌شود و هزینه قبض این مشترک برای مصرف ۲۵۰ کیلووات نیز ۲۵ هزار تومان است که معنای رایگان شدن قبض را می‌دهد. حال اگر این مشترک به جای ۲۵۰ کیلووات ۲۰۰ کیلووات مصرف کنند، ۳۰ هزار تومان پاداش خواهد گرفت و در قالب بستانکاری یا به صورت نقدی می‌تواند پاداش خود را دریافت کند.»

با توجه به این موضوع و نیز ثابت بودن نرخ صرفه‌جویی در هر یک از این مناطق، اگر فرض کنیم مشترکان خانگی هر منطقه سال گذشته، دقیقاً معادل الگوی مصرف از انرژی برق استفاده کرده‌اند، با اقداماتی نظیر قرار دادن دور کولر آبی از تند به کند، تعویض سیستم سرمایشی اسپیلت به کولر آبی و روشن و خاموش کردن به موقع تلویزیون می‌توانند صرفه‌جویی کرده و از پاداش قابل توجه کم مصرفی استفاده کنند. در این رابطه، طبق جدول شماره یک، کاهش مصرف برق توسط هر مشترک در مناطق یاد شده معادل مصارف عادی می‌تواند زمینه کسب پاداش‌های ارزنده برای مشترکان را مهیا کند.

در جدول زیر متوسط مصرف یک واحد مسکونی در مناطق مختلف کشور درج شده است. این الگوی مصرفی که با در نظر گرفتن انواع تجهیزات متعارف برقی تخمین‌زده شده، میزان مصرف برق در مناطق چندگانه تقسیم‌بندی شده توسط وزارت نیرو را نشان می‌دهد. با یک مقایسه آماری می‌توان به نتیجه مطلوب برای اصلاح الگوی مصرف رسید.

22

جدول شماره 1

بر اساس بررسی‌های موجود، یک مشترک عادی تنها با حذف مصارف غیر ضروری و صرفه‌جویی ۳۰ درصدی معادل ۹۰ کیلووات ساعت نسبت به سال گذشته، می‌توانند پاداش ۴۵ هزار تومانی در هر ماه کسب کند. این میزان صرفه‌جویی در مناطق گرمسیر چهار رقم پاداش را به ۶۰ هزار تومان می‌رساند.

همچنین در مناطق گرمسیر سه، با توجه به الگوی یک‌هزار کیلووات ساعت برای ۳۰ درصد صرفه‌جویی، ماهانه رقم ۱5 هزار تومان می‌رسد و در مناطق گرمسیر دو نیز زمینه کسب پاداش ۳۰۰ هزار تومانی با صرفه‌جویی ۳۰ درصدی ماهیانه برای مشترک فراهم می‌شود.

در همین رابطه، بیشترین زمینه فرصت برای کسب پاداش در مناطق گرمسیر یک وجود دارد؛ جایی که صرفه‌جویی ۹۰۰ کیلووات ساعتی نسبت به الگوی مصرف که ۳ هزار کیلووات ساعت است، زمینه کسب پاداش ۲۵۰ هزار تومانی برای مشترکان را فراهم می‌کند. در نمودار زیر، این مقایسه به تفکیک مناطق و همچنین تخمین مقادیر پاداش، درج شده است.

33

کاهش مصرف برق با حذف مصارف غیر ضروری

تحلیل‌ها نشان می‌دهد؛ با حذف مصارف غیر ضروری برق در مناطق گرمسیر یک مطابق جدول ۱، زمینه کاهش مصرف برق از ۳ هزار کیلووات ساعت به یک هزار و ۶۳۵ کیلووات ساعت به راحتی قابل انجام است و این امر، زمینه کسب پاداش ۶۸۲ هزار تومانی را در هر ماه مهیا کند. به تعبیر دیگر، مطابق با این قانون، یک مشترک ساکن در مناطق گرمسیر یک مانند استان خوزستان با صرفه‌جویی و استفاده برق برای فعالیت‌های مشخص طی چهار ماه، می‌تواند زمینه کسب پاداش ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومانی را برای خود مهیا کند.

با توجه به جزییات ذکر‌شده، صرفه‌جویی در مصرف برق فرصت بی‌نظیری است که مشترکان خانگی می‌توانند از آن استفاده کنند و از این طریق با یک تیر، دو نشان‌زده و علاوه بر استفاده صحیح از انرژی برق از پاداش‌های قابل توجه دولت نیز بهره‌مند شوند. بر این اساس، وزارت نیرو نیز با درک صحیح از شرایط انرژی کشور به جای پرداخت هزینه برای تولید برق و فشار به نیروگاه‌ها از طریق پرداخت پاداش زمینه جبران ناترازی تولید و مصرف برق را فراهم می‌کند.

با این همه، اصلاح الگوی مصرف، تنها یکی از راهکار‌های موجود‌است اما با توجه به شرایط کنونی کشور و وضعیت گرمای شدید، نتیجه بخش‌ترین راه، همین صرفه‌جویی است البته این موضوع، قطعاً با اجرایی کردن سیاست‌های تشویقی بیشتر و خلاقانه‌تر، عملیاتی‌ می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه