English

ابوالفضل کریمیان:

اجرای طرح اینترنتی جمع آوری زباله در مشهد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: مشهد بعد از تهران، بیشترین میزان تولید زباله در کشور را دارد و روش‌های مختلفی در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان در مبدا وجود دارد و روش اول جمع‌آوری از در منازل است.

اجرای طرح اینترنتی جمع آوری زباله در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ابوالفضل کریمیان مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خبری اظهار کرد: در حال حاضر در مشهد نرم‌افزار‌هایی در زمینه حمایت از محیط‌ زیست، ارتقای فرهنگ تفکیک زباله و جمع‌آوری و بازیافت زباله خشک فعال است.

کریمیان در ادامه متذکر شد: مشهد بعد از تهران، بیشترین میزان تولید زباله در کشور را دارد و در مشهد به صورت میانگین روزانه ۲۰۰۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد آن پسماند خشک است و مابقی پسماند‌های مشهد را مواد آلی یعنی پسماند‌تر تشکیل می‌دهد که قابل بازیافت نیست.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد همچنین افزود: زباله یا پسماند‌تر شامل مواد آلی مانند پوست میوه، پوست سبزیجات، تفاله چای، پسماند‌های غذایی و... می‌شود، اما پسماند خشک پسماندی است که‌ تر بودن را در جنس خود ندارد و قابل بازیافت است؛ مثل کاغذ، کارتن، پلاستیک، ظروف آب معدنی، انواع فلزات و.... پسماند خشک فسادپذیر نیست و عموما قابلیت بازیافت دارد.

وی تصریح کرد: روش‌های مختلفی در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان در مبدا وجود دارد و روش اول جمع‌آوری از در منازل است؛ به این صورت که خودروی شهرداری یک روز در هفته به منازل شهروندان در سطح مشهد مراجعه می‌کند و اقلام بازیافتی را تحویل می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک در سطح مشهد فعال است و شهروندان می‌توانند پسماند خشک خود را به این ایستگاه‌ها تحویل دهند و از یکسری اقلامی که در این ایستگاه‌ها وجود دارد، در ازای پسماند خشک خود استفاده کند.

کریمیان تاکید: شهروند در این نرم‌افزار‌ها درخواست خود را ثبت می‌کند و طبق زمان درخواستی خود خودرو به در منزل شهروند مراجه کرده، زباله خشک را دریافت می‌کند و کیف پول شهروند شارژ می‌شود؛ یعنی مستقیما پول به حساب شهروند واریز می‌شود یا از طریق شارژ کیف پول شهروند می‌تواند از خدمات دیگر این اپلیکیشن مثل پرداخت قبوض، خرید شارژ تلفن همراه و... استفاده کند.

وی اذعان کرد: در گزینه نیکوکاری شهروندان می‌توانند ما به ازای مبلغی که برای تحویل زباله خشک که طلبکار می‌شوند را از طریق نرم‌افزار به موسسات خیریه واریز کنند. در این حالت ضمن اینکه می‌توان در فرآیند تفکیک زباله از مبدا نقش‌آفرین بود، می‌توان به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و خیریه‌ها نیز کمک کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان کرد: در قدم اول بایستی کاهش تولید زباله را داشته باشیم؛ یعنی شهروندان براساس اصلاح الگوی مصرف تا جایی که می‌توانند در کاهش تولید زباله نقش‌آفرینی کنند؛ مثلا هنگام تهیه اقلام مورد نیاز خود از بازار از خرید اجناسی که بسته‌بندی زیادی دارد، خودداری کنند.

تفکیک زباله

کریمیان گفت: همچنین بهتر است به اندازه نیاز روزانه و نیاز مصرفی خود خرید داشته باشند و از کیسه پارچه‌ای در هنگام خرید استفاده کنند تا زباله کمتری تولید شود و این‌ها اقداماتی است که برای کاهش تولید زباله هر شهروند می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: در قدم دوم استفاده مجدد مطرح می‌شود؛ مثلا خیلی از ما لوازم مستعمل خانگی داریم، اما کالای جدیدی می‌خریم و کالای قدیمی کلا بلااستفاده باقی می‌ماند؛ در حالی که می‌توانیم آن را در اختیار دیگران قرار بدهیم یا چه‌بسا خودمان از برخی اقلام مجددا و در شرایط دیگری بتوانیم استفاده کنیم و بهره ببریم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اطلاع داد: تفکیک زباله یعنی زباله خشک را از زباله‌تر جدا کنیم تا زباله خشک مجددا در فرآیند بازیافت قرار بگیرد و در نهایت به مواد اولیه تبدیل شود و وارد فرآیند تولید شود و زمانی که تفکیک زباله از مبدا رعایت شود زباله خشک کمتری داخل زباله خانگی قرار می‌گیرد در نتیجه زباله کمتری دفع می‌شود و از این طریق در نهایت ما به چرخه تولید، به چرخه صنعت، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک کرده‌ایم.

وی یادآور شد: تفکیک زباله از مبدا باعث اشتغال‌زایی می‌شود؛ به این صورت که کارخانجات و صنایع بازیافتی متعددی در شهر ایجاد خواهد شد و محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی حفظ می‌شود و به عنوان مثال کاغذ‌ها از چوب تشکیل شدند وقتی کاغذ بازیافت می‌شود درختان و منابع طبیعی حفظ می‌شود.

کریمیان در خاتمه خاطرنشان کرد: پلاستیک‌ها از نفت خام تهیه می‌شوند و درصورت بازیافت بشکه‌های نفت ما حفظ خواهد شد و توصیه می‌کنیم که از میان تمامی روش‌های جمع‌آوری از سیستم جمع‌آوری هوشمند (بازیافت آنلاین) استفاده نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه