English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

هزینه ۴۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی خرید تضمینی گندم

در حال حاضر خرید تضمینی گندم در کشور از مرز 4 میلیون تن گذشت و پیگیری خبرنگار موج حکایت از این دارد که 47 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه خرید تضمینی گندم بوده و تاکنون در استان مانند خوزستان حدود 97 درصد از مطالبات گندکاران پرداخت شده است.

هزینه 47 هزار و 300 میلیارد تومانی خرید تضمینی گندم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران مدعی شده که« ۲۵ روز است که دولت از کشاورزان گندم خریداری کرده ولی پول آنها را پرداخت نکرده‌ است. این بدهی دولت باعث شده که پای دلالان در این میان باز شود و گندم تولید شده در کشور یا توسط دلالان احتکار و قاچاق یا برای خوراک دام و طیور مصرف شود.»

 طبق گزارش شرکت بازرگانی دولتی در حال حاضر خرید تضمینی گندم در کشور از مرز 4 میلیون تن گذشته و پیگیری خبرنگار اقتصادی موج حکایت از این دارد که 47 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه خرید تضمینی گندم بوده و تاکنون در استان مانند خوزستان حدود 97 درصد از مطالبات گندکاران پرداخت شده است.

از طرف دیگر متولیان این بخش به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفته اند که در شرایط کنونی قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و همین به دلیل شرایط خاص کشور تامین این اعتبار کمی کندتر شده، هرچند جزو اولویت های اصلی دولت است، ضمن اینکه ثبت سامانه  خرید گندم و انتقال اعتبار به بانک عامل و آماده واریز شدن به کشاورز کمی زمانبر شده است، به همین دلیل برخی از کشاوران هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند، اما در همین خرداد ماه دولت برای برخی کشاورزان هم واریز داشته است و این ادعا که 25 روزه هیچگونه پرداختی به کشاورزان نشده است درست نیست.

در چند وقت اخیر برخی کشورها اقدام به ذخیره سازی غلات کرده‌اند و از طرفی جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که گندم این دو کشور تقریبا از بازار جهانی حذف شود. در نهایت تمام این عوامل دست به دست هم داده که امسال سال بسیار سختی در خصوص غلات خصوصا گندم داشته باشیم.

در واقع خرید تضمینی  با توجه به قیمت مناسبی که شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌ها در سال زراعی جاری تعیین کرده، یعنی هر کیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شده که دو برابر قیمت خرید تضمینی سال گذشته است و همین مساله باعث شده دولت در پرداخت خرید تضمینی گندم و پرداخت پول کشاورزان کمی با چالش مواجه شود. بانک کشاورزی متعهد شده که ۱۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر خود را نزد بانک مرکزی کاهش دهد و آن را به خرید تضمینی گندم از کشاورزان منتقل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه