English

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفت گو با خبرگزاری موج؛

محدودیت در برخی مجوزها عامل رانت و انحصار

اخذ مجوز در ایران برای هر کسب و کاری نیازمند مجوز از ارگان های مختلف با یک پروسه طولانی و دوندگی بسیار است که همین مساله سبب دلسردی و کاهش میل و انگیزه صاحبان کسب و کار در همان ابتدای راه شده و غالبا عطای راه اندازی یک کسب و کار به لقای آن بخشیده می شود.

محدودیت در برخی مجوزها عامل رانت و انحصار

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره اثر مخرب روند مجوز دهی در ایران بر تولید گفت: اخذ مجوز در همه جای دنیا معمول است و این فقط مختص ایران نیست، به عنوان مثال در حوزه های دارویی، مالی و بانکی باید حتما برای فعالیت مجوز داشت یعنی هر آنچه با جان و مال مردم ارتباط مستقیم دارد باید برای فعالیت مجوز داشته باشد اما آنچه مورد انتقاد است، روندی است که برای اخذ این مجوزها باید در ایران طی شود است. این روند در همه بخش ها دیده می شود، چه اقتصادی، چه فرهنگی و چه خدماتی.

عادل طالبی افزود: اخذ مجوز در ایران برای هر کسب و کاری با یک پروسه طولانی و دوندگی بسیار توام است که همین مساله سبب دلسردی و کاهش میل و انگیزه صاحبان کسب و کار در همان ابتدای راه شده و غالبا عطای راه اندازی یک کسب و کار به لقای آن بخشیده می شود. از سوی دیگر اساس اقتصاد کشور بر بنگاه های متوسط و کوچک است که می توانند به مرور به یک مجموعه بزرگ و تاثیر گذار در اقتصاد تبدیل شوند. این سخت گیری ها قطعا آسیب های زیادی به اقتصاد در حال و آینده می زند.

خرید و فروش مجوزها و امضاهای طلایی

وی درباره خرید و فروش مجوزها و امضاهای طلایی هم در این بخش گفت: ذات برخی از مجوز ها در برخی از موارد زیر سوال است، همانطور که در بالا گفته شد، وجود مجوز در بعضی از حوزه ها لازم است، اما محدود کردن تعداد مجوزهای صادره یک اشتباه بزرگ است که سبب به وجود آمدن رانت و انحصار و در واقع ایجاد بازار سیاه می شود. برای جلوگیری از این مساله باید بررسی کنیم که کدام کسب و کار به مجوز نیاز دارد و کدام ندارد. از سوی دیگر برخی محدودیت ها ضروری نیست، و می‌تواند برداشته شود تا متقاضی بر اساس استانداردها، کسب و کار خود را آغاز کند.

طالبی درباره نقش قوه قضاییه در بهبود روند مجوز دهی هم اظهار کرد: نقش قوه قضاییه کمی کمرنگ است، یعنی این قوه فقط در چارچوب قوانین با اعلام جرم می تواند برخورد کند اما مشکل اساسی در قانون گذاری و اجراست، دولت به عنوان رگولاتور که لوایح را پیشنهاد می دهد و قوه ی مقننه و مجلس هم وظیفه اصلاح و تصویب و تقنین را دارند. یعنی باید از قبل از رسیدن به مرحله جرم انگاری، پیشگیری کرد.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در پایان برای تحقق شعار سال که مبنی بر مانع زدایی برای تسهیل صدور مجوز های کسب و کار بود، عنوان کرد: برخی اقدام ها مانند  پنجره ی واحد کسب و کار، هیئت مقررات زدایی که البته فعالیت کندی دارد، یا برای مثال شورای عالی رقابت که قانون نسبتا خوبی دارد، ولی تشکیل و اجرا نمی شود، اینها اگر به عنوان الگو به درستی و کامل استفاده شود، اقدام خوبی است و می توان امیدوار شد موانع کاهش یابد اما مشکلی که وجود دارد اعمال نفوذ کسانی است که ذینفع هستند، که باید جلوی فعالیت این افراد گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه