English

مسعود محجل امامی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

محدودیت صادرات به آفریقا به دلیل نبود خط کشتیرانی / لوله و پروفیل با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: صنعت لوله و پروفیل ایران در حال حاضر تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند زیرا مشکل تامین مواد اولیه دارد و از بازارهای منطقه ای هم به خوبی استفاده نکرده و صادرات به آفریقا هم به دلیل محدودیت خط کشتیرانی با چالش هایی روبرو است.

محدودیت صادرات به آفریقا به دلیل نبود خط کشتیرانی / لوله و پروفیل با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پرفیل ایران در حاشیه نمایشگاه فولاد تبریز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی میزان تولید لوله و پروفیل در ایران ۳ برابر میزان تقاضای داخلی است، گفت: در حال حاضر این مازاد تولید می تواند به یک نقطه قوت برای ایران تبدیل شود و با صادرات به بازار کشورهای همسایه ارز آوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

مسعود محجل امامی این مازاد تولید لوله و پروفیل در صورتی که صادرات نشود می تواند به سرکوب قیمت ها یا رقابت منفی تبدیل شود، افزود: البته چند سال اخیر با ارتقای کیفیت تولید داخلی محصولات لوله و پروفیل و افزایش نرخ ارز این محصولات توانسته اند به بازارهای بین المللی وارد شوند.

او با تاکید بر اینکه در کشورهای مانند عراق و افغانستان ایران توانسته بازار این محصول را در اختیار بگیرد، اظهار کرد: پیش از این تولیدکننده های ترکیه به صورت گسترده در بازار این دو کشور حضور داشته اند و الان محصولات آنها در بازار آنها کمرنگ شده است.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل ایران با بیان اینکه میزان تقاضای در کشور افغانستان و عراق محدود است، گفت: در شرایط کنونی روی صادرات لوله و پروفیل به افغانستان تمرکز کرده ایم و امیدواریم تا دو سال اینده در قالب یک کنسرسیوم به بازار افریقا ورود کنیم و مازاد عرضه این محصول را به آنجا ارسال کنیم.

ظرفیت حمل زمینی بسیار کمتر از حمل دریایی

محجل امامی با انتقاد به ضعف استفاده از زیرساخت های کشتیرانی کشور گفت: در شرایط کنونی خطوط مدون کشیرانی به آفریقا نداریم و بخش خصوصی هم نمی تواند وارد این بخش شود و این مساله متفاوت از تحریم است زیرا پیش از این هم ایران از مسیر ترکیه وارد بازار سوریه می شد و از آنجایی که ظرفیت حمل به صورت زمینی بسیار کمتر از حمل دریایی هست هزینه بالاتری می برد برای نمونه با همان هزینه حملی که برای انتقال کالا از ترکیه به سوریه پرداخت می کنیم می توانیم کالا را با کشتی از بندرعباس به سوریه بفرستیم زیرا حمل دریایی ظرفیت بالایی دارد و به بیش از ده هزار تن در هر کشتی می رسد اما ظرفیت حمل در بزرگترین کامیون ۲۴ تن است.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل ایران با اشاره به اینکه خطوط کشتیرانی دولتی است و باید خدمات حمل به مناطق مختلف بدهد، گفت: در حال حاضر بخش خصوصی هم نمی تواند به مساله ترانزیت دریایی ورود کند به همین دلیل خلاء صادراتی به برخی کشورهای منطقه وجود دارد.

تقاضای کشورهای همسایه برای فروش مازاد تولید فولاد کشور

او با تاکید بر اینکه تقاضای کشورهای همسایه می توانند تمام مازاد تولید فولاد کشور را جذب کنند، تصریح کرد: کشور قطر برای ساخت مورد نیاز برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال مصرف بالایی از فولاد و مقاطع فولادی داشت اما ایران نتوانست از آن فرصت استفاده کند، با این حال هنوز کشورهایی مانند عمان تقاضای بالای برای محصولات فولادی دارند زیرا برج سازی و سرمایه گذاری در این کشور به شدت رونق دارد و می تواند بخشی از تقاضای خود را از بازار ایران جذب کند.

محجل امامی با بیان اینکه در منطقه ترکیه رقیب جدی ایران در بخش عرضه محصولات لوله و پروفیل است گفت: در شرایط کنونی ترکیه به دلیل اینکه محصولات خود را به بازارهای اروپایی صادرات می کند نمی توان مشکل جدی برای بازارهای ایران به وجود بیاورد البته در چند وقت اخیر رقیب دیگری به نام اردن در تولید و عرضه محصولات لوله و پروفیل قد علم کرده که می تواند بازارهای ایران را تحت تاثیر قرار دهد، البته این کشور نسبت به ایران تولید بسیار کمی دارد و نمی تواند رقیب جدی برای ایران باشد.

او افزود: در شرایط کنونی کشورهای که مشکلی در تامین مواد اولیه بر تولید لوله و پروفیل ندارد و زیرساخت های حمل و نقل مناسبی دارد می تواند رقیبی جدی برای بازار این محصول در خاورمیانه باشد.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون تامین مواد اولیه لوله و پروفیل با چالش روبرو است، گفت: همین مشکل باعث شده که صنعت لوله و پروفیل با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند در حالی که این صنعت از ۵۰ سال پیش در ایران شکل گرفته و کاملا بومی سازی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه