English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بررسی دلایل گرانی نرخ ارز در خرداد ۹۹/ محدودیت های جدید یا کمبود ارز

به گفته کارشناسان با موضع گیری کشورهای غربی علیه ایران، سرمایه داران با در نظر گرفتن روند آینده بازار داخلی و خارجی؛ احتمال بروز محدودیت های جدیدی یا کمبود ارز می دهند و این مساله تقاضای ارز را بیشتر کرده و گرانی قیمت ها را به وجود آورده است

بررسی دلایل گرانی نرخ ارز در خرداد 99/ محدودیت های جدید یا کمبود ارز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از اینکه در این چند روز فرانسه، انگلیس و آلمان که هر سه از اعضای توافق هسته‌ای برجام هستند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس ارائه دادند، بازارهای مالی داخلی به این موضوع واکنش نشان داد و نرخ دلار در ایران بالا رفت. کارشناسان معتقدند وقتی که کشورهای غربی علیه ایران موضع گیری می کنند سرمایه داران روند آینده بازار داخلی و خارجی را در نظر می گیرند که ممکن است با محدودیت های جدیدی مواجه شوند یا کمبود ارز به وجود بیاید، به همین دلیل تقاضا در بازار ارز بیشتر می شود و این مساله به شکل گرانی قیمت بروز می کند.

هرچند شورای حکام پس از انتشار پیش نویس برگزاری جلسه خبر داده است و کشورهای اروپایی نیز در این پیش نویس تنها از ایران خواستند محدودیت دسترسی برای آژانس به محل تجهیزات هسته ای را متوقف کرده و کاملا با آن همکاری کند، اما واکنش بازارهای به این پیش نویس به صورت تورمی و هیجانی بود.

از طرف دیگر این قطعنامه شامل محدودیت خرید و فروش تسلیحات نظامی است که قطعنامه آن تا پاییز 99 مهلت دارد، بنابراین این واکنش بازارهای مالی کاملا هیجانی و بر مبنای جو روانی بازار بوده است. با این حال اقتصاد ایران در سال جاری به دلیل رکود اقتصادی و کاهش درآمدهای نفتی با تورم روبرو خواهد بود که رشد نرخ ارز می تواند مقدمه آن باشد.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مسئولان بانک مرکزی از رشد 22 درصدی ترم خبر داده اند، اما در واقعیت بیش از این بروز خواهد کرد، گفت: در حال حاضر دولت با رشد نقدینگی مواجه است و برای هدایت آن، مردم را به سرمایه گذاری در بورس ترغیب کرده، حال با توجه به اینکه تمام بازارهای مالی موازی هم رشد می کنند، به طور قطع رشد بورس به رشد ارز نیز منجر می شود، مگر اینکه سرمایه های به بخش های مولد ورود کند که با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور زمینه سرمایه گذاری مولد بسیار کم است.

کامران ندری با بیان اینکه در سال جاری به نظر می رسد نرخ ارز رشدی 30 درصدی خواهد داشت، افزود: وقتی مسئولان نرخ تورم را بین 20 تا 30 درصد تعیین می کنند از نظر روانی همین میزان تورم بیش از تاثیر واقعی آن به وجود می آید، به عبارت دیگر انتظارات تورمی باعث می شود در همان ابتدای سال این میزان تورم روی نرخ ارز و ... به وجود بیاید، در شرایطی مسئولان این میزان تورم را تا پایان سال اعلام می کنند، به همین دلیل نباید هم اکنون 30 درصد تورم نرخ ارز داشته باشیم، زیرا می تواند میزان تورم را تا پایان سال به بیش از 50 درصد برساند.

او با تاکید بر اینکه کاهش درآمدهای ارزی و محدودیت های دولت برای عرضه ارز به بازار موجب رشد قیمت ارز شده است، تصریح کرد: به طور قطع بخشی از افزایش کنونی قیمت ارز در نتیجه تصمیم های سیاسی و به صورت روانی بروز کرده، اما بخش دیگر این تورم در نتیجه رشد نقدینگی، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا و در نهایت رشد تورم عمومی بوده است.

راه سرکوب تورم

یکی از عواملی که می تواند رشد نقدینگی را سرکوب کند، فعالسازی بخش تولید است که در حال حاضر گرفتار رکود عمیق شده است.یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رشد تولید نیازمند چشم انداز مثبت اقتصادی است، گفت: وقتی در کشور سرمایه گذاری در اقتصاد کاهش یابد و از طرف دیگر فناوری های صنعت طبق آخرین دستاوردهای روز دنیا به روز نشود، به طور قطع رشد تولید نیز بروز نخواهد کرد، زیرا وقتی یک سرمایه گذار وارد این عرصه می شود که بتواند محصولی رقابتی تولید کند و بدون فناوری های پیشرفته این دستاورد ممکن نیست، از طرف دیگر سرمایه گذاری دولت در بخش های مختلف اقتصادی می تواند مانند یک پیشران عمل کند، چراکه در شرایط کنونی در زنجیره تولید حلقه مفقوده زیاد وجود دارد که دولت باید برای تکمیل زنجیره سرمایه گذاری داشته باشد و  هم اکنون به دلیل کاهش درآمدهای ارزی این برنامه هم محقق نشده است.

جواد صلاحی با بیان اینکه در حال حاضر گرانی دلار و ارز به سیاست های بین المللی علیه ایران بر می گردد، گفت: وقتی که کشورهای غربی علیه ایران موضع گیری می کنند سرمایه داران روند آینده بازار داخلی و خارجی را در نظر می گیرند که ممکن است با محدودیت های جدیدی مواجه شوند یا کمبود ارز به وجود بیاید به همین دلیل تقاضا در بازار ارز بیشتر می شود و این مساله به شکل گرانی قیمت بروز می کند، در چنین شرایطی اگر دولت به اندازه کافی ارز به بازار تزریق کند، به طور قطع رشد قیمت نیز سرکوب خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از اینکه روز گذشته چند کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بردند بازارهای مالی به این موضوع واکنش نشان داد و نرخ دلار در ایران بالا رفت، هرچند شورای حکام پس از انتشار آن از برگزاری جلسه خبر داده، اما واکنش بازارهای به این پیش نویس سریع بود. کارشناسان معتقدند وقتی که کشورهای غربی علیه ایران موضع گیری می کنند سرمایه داران روند آینده بازار داخلی و خارجی را پیش بینی می کنند که ممکن است با محدودیت های جدیدی مواجه شود یا کمبود ارز به وجود بیاید به همین دلیل تقاضا در بازار ارز بیشتر شده و قیمت ها بالا رفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی