English

عزیز آرمن در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

هدایت نقدینگی با کنترل بازار مسکن و خودرو

عزیز آرمن گفت: تا زمانی که فرد می تواند از بازارهای همچون مسکن و خودرو به اندازه کافی درآمد کسب کند وارد بورس نمی‌شود یا به صورت مقطعی وارد می شود و با کوچک‌ترین تغییر دوباره به بازارهای قبلی بر می‌گردد.

هدایت نقدینگی با کنترل بازار مسکن و خودرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر سیاست دولت برای کنترل تورم روی مهار نقدینگی متمرکز شده است، طبق گزارش مرکز آمار، نقدینگی در سال 98 با رشدی 20 درصدی به حدود 22 هزار میلیارد ریال رسیده و این حاکی از این است که در سال های گذشته نقدینگی در بخش های مولد اقتصادی جذب نشده و بیشتر در بازار سکه، دلار، خودرو، مسکن و ... چرخیده است. از این رو دولت برای تغییر این رویکرد فعال‌سازی بازار بورس را مطرح تا با عرضه سهام شرکت های دولتی این هدف را محقق کند.

بیشتر بخوانید؛

آزمون بزرگ تازه واردهای بورسی/ آیا افت شاخص هفته جاری کلید می‌خورد؟

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته فعالیت بنگاه‌های تولیدی تحت تاثیر قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در ایران به عنوان یک چالش مطرح است، از این رو دولت در کنار بازارهایی همچون طلا، مسکن، خودرو و دلار که جذابیت بالایی دارند، به فعال‌سازی بورس روی آورده است تا وضعیت جذب نقدینگی را تغییر دهد، اما این مقوله به فعالیت و رونق بازارها دیگر بستگی دارد و تا زمانی که فرد می تواند از بازارهای همچون مسکن و خودرو به اندازه کافی درآمد کسب کند وارد بورس نمی‌شود یا به صورت مقطعی وارد می شود و با کوچک‌ترین تغییر دوباره به بازارهای قبلی برمی‌گردد.

عزیز آرمن با تاکید بر اینکه کنترل بازار ارز، مسکن و ... نقدینگی را به سمت بورس می‌برد، افزود: در یک سال گذشته بازار مسکن با رکود مواجه بوده و اگر افزایش قیمت در این بازار اتفاق نمی افتاد بازار بورس به دلیل شناور بودن می توانست نقدینگی این بخش را جذب کند، البته بازار بورس براساس ظرفیتش توانست در یک سال گذشته معاملات بیشتری انجام دهد.

 وی با بیان اینکه دولت نیز که به دنبال انتقال سرمایه ها به بورس است، اظهار کرد: دولت از این طریق می تواند سرمایه در گردش بنگاه ها را تامین کند و بخش های مولد توسعه پیدا می کنند.

آرمن با اشاره به اینکه هرچقدر میزان نقدینگی به بازارهای سوداگری وارد شود، سرمایه‌گذاری برای تولید در کشور کاهش می یابد، گفت: در شرایطی که تورم بالا در نتیجه سوداگری در بازار وجود داشته باشد در نهایت اقتصاد با تبعات زیادی مواجه می‌شود. از این رو دولت باید سیاست خود را در کنار رونق بازار سرمایه، روی مدیریت بازار مسکن، خودرو و... قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طبق برنامه ششم توسعه، ایران باید سالانه حدود یک میلیون شغل جدید ایجاد کند و این عدد هرچند در یکی دو سال گذشته به نصف کاهش یافته، اما به طور کلی دستیابی به آن از طریق هدایت نقدینگی به بخش های مولد امکان پذیر است. در همین زمینه برخی کارشناسان معتقدند بورس ظرفیتی برای مدیریت نقدینگی سرگردان در بازار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی