English

خبرگزاری موج گزارش می د هد؛

آزمون بزرگ تازه واردهای بورسی/ آیا افت شاخص هفته جاری کلید می‌خورد؟

در دو ماه اخیر با وجود اینکه قیمت ارز نوسان چندانی نداشته، رشد بورس همچنان ادامه داشته است به طوری که از مرز 700 هزار تا مرز یک میلیون بدون تعدیل رشد کرده است و این احتمال را تقویت می‌کند که بورس در روزهای آینده افت شدیدی را تجربه کند.

آزمون بزرگ تازه واردهای بورسی/ آیا افت شاخص هفته جاری کلید می‌خورد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شش ماه گذشته بورس با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شده که بخشی از آن تحت تاثیر تورم رشد ارز بوده است، اما در ماه های اخیر با وجود اینکه قیمت ارز نوسان چندانی نداشته رشد بورس همچنان ادامه دار بوده، به طوری که از مرز 700 هزار تا مرز یک میلیون بدون تعدیل رشد کرده است و این احتمال را تقویت می‌کند که بورس در روزهای آینده افت شدیدی را تجربه کند، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند با ادامه ورود نقدینگی جدید احتمال اینکه شاخص تعدیل شود کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید؛

دلایل چرخش سیاست جذب نقدینگی از بانک به بورس

کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در روزهای شنبه و یک شنبه هفته جاری بازار مثبت بود، گفت: در روزهای اخیر تازه واردهای بورس، صف های خرید تشکیل داده اند و شاخص ‌ها را مثبت کردند و این روند ادامه داشت، اما دوشنبه به دلیل هیجانات بازار و نزدیک شدن به شاخص یک میلیون که مقاومت داشت، ریزش موقتی در شاخص ایجاد شد و دوباره در بعدازظهر همان روز به شرایط قبل بازگشت. در واقع از آنجایی که شاخص از 700 هزار تا یک میلیون بدون منفی خوردن حرکت کرده بود انتظار مقاومت در این شاخص وجود دارد. از این رو روز دوشنبه و سه شنبه با وجود اینکه بازار با شاخص مثبت آغاز شد، در ادامه بازار منفی شد. حال به نظر می رسد این نخستین آزمون تازه واردها در بورس بوده و همه آنها در این دو روز بسیاری از سهام خود را عرضه کرده و این اقدام باعث ضرر افرادی که تجربه کافی در بورس دارند نیز می شود.

مبین کسایی با بیان اینکه نمادهای سرمایه‌گذار در بلند مدت بیشترین ظرفیت مثبت شدن را دارند، افزود: در شرایط کنونی برخی نمادها در بخش فلزات تحت تاثیر تصمیم های سیاسی نوسان می گیرند، به همین دلیل ریسک بالایی برای تازه واردهای بورسی در این بخش وجود دارد و باید در روزهای آینده شاهد نوسانات بیشتری در شاخص ها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از شرکت ها در وضعیت سوددهی قرار دارند، تصریح کرد: اگر شرکتی از نظر تولید به سوددهی مناسبی رسیده باشد در شرایط ایده آل برای رشد سهام قرار خواهد گرفت، از این رو سهامداران باید اطلاعات خود را نسبت به وضعیت کنونی شرکت ها بالا ببرند.

 

روند رشد بورس

یکی از عواملی که کارشناسان را نسبت به رشد اخیر بورس نگران می‌کند عقبه بورس در سال های گذشته بوده و اینکه چگونه شاخص ها تحت تاثیر عوامل سیاسی دچار رکود یا نوسان شدید شده است. یک کارشناس سابق بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران هیچ پیش بینی امکان پذیر نیست، گفت: بورس در دهه 70 تا سال 84 رشد خوبی داشت، اما بعد از آن تحت تاثیر سیاست کلان دولت افت شدیدی را تجربه و روند کندی را طی کرده و دوباره در سال 92 نوسانات آغاز شد و بازهم سیر کندی در رشد شاخص داشت و در پاییز سال 98 روند رشد به شکل صعودی آغاز شد و البته این روند رشد به معنای این نیست که همواره همه نمادهای بورس رشد خواهند داشت.

محمدرضا گرامی پور با بیان اینکه تمام بورس های دنیا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا سقوط کرده اند، افزود: برای تحلیل بورس ایران هیچ اتفاق بنیادی رخ نداده و تنها ورود نقدینگی باعث این رشد شاخص بورس در ایران شده است، حال در نظر بگیرید که پنج رودخانه (نقدینگی ارز، طلا، مسکن، خودرو و بانک) یکباره به پشت یک سد(بورس) هدایت شده‌اند و از آنجایی که هر سدی یک ظرفیت دارد فشار بیش از حد این منابع جدید می تواند، آسیب زا باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت بخشنامه کاهش سود بانکی سال 96 را امسال سفت‌وسخت اجرایی کرده، تصریح کرد: در شرایط کنونی سرمایه های خرد بازنشسته ها هم به اجبار از بانک به بورس هدایت شده‌اند و اگر روند بورس نوسان زیادی داشته باشد می تواند آسیب های جدی به اقتصاد خانوار ایجاد کند.

گرامی پور با اشاره به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود از طریق عرضه سهام شرکت های دولتی اقدام کرده است، اظهار کرد: از آنجایی که سهام شرکت های دولتی در قالب صندوق های ای تی اف عرضه می شود عملا مدیریت شرکت ها همچنان در اختیار دولت خواهد بود و بهبود کارایی رخ نخواهد داد. بنابراین نباید انتظار انقلابی در عملکرد شرکت ها نیز داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چند سناریو برای وضعیت بورس وجود دارد، گفت: دولت در کوتاه مدت سیاست های خود را اعمال نخواهد کرد، زیرا در شرایط کنونی فضای بی اعتمادی در اقتصاد به وجود آمده و به نظر نمی‌رسد دولت بخواهد به مشکلات روانی و اعتمادی مردم آسیب بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته های اخیر شاخص بورس از 700 هزار روند صعودی خود را ادامه داده و بدون اینکه اصلاح قیمت بخورد به مرز 1 میلیون هم رسیده است، حالا بسیاری از کارشناسان در انتظار افت بورس هستند، زیرا بعد از چند مرحله رشد شاخص، بورس باید تعدیل لازم را انجام دهد تا دوباره ظرفیتی برای رشد آینده به وجود آید. البته در هفته اخیر بورس نوساناتی را تجربه کرده و به نظر می رسد این میزان تغییر کافی نیست و نوسانات همچنان ادامه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه