English

موج گزارش می دهد؛

هیجان در بازار بورس!/ دلایل لغو مصوبه نوسان گیری ۲ درصدی بورس

ورود نقدینگی سرگردان به بازار بورس و اتخاذ تصمیم های آنی از سوی سیاست گذاران بورس باعث بروز نوسانات جدیدی در بازار شده که کارشناسان معتقدند این هیجانات در نتیجه خروج سرمایه برخی تازه واردها از بورس است و البته این نوسانات گاهی به نفع معامله گران حرفه ای می شود چراکه آنها می توانند سهام شرکت های که قبلا صف طولانی داشته اند را بخرند.

هیجان در بازار بورس!/ دلایل لغو مصوبه نوسان گیری 2 درصدی بورس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد به خواست وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس کنسل و اعلام شد بر اساس مشورت به عمل آمده با اکثریت اعضای شورای عالی بورس به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دستور داده، به دلیل لزوم مدیریت و تعادل بازارهای مالی در حوزه های اقتصادی کشور، فعلا این تصمیم منتفی شود و از روز شنبه (17 اسفندماه جاری)، دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگشت، هرچند نوساناتی در بازار ایجاد کرد، با این حال کارشناسان معتقدند روند در روزهای آتی دوباره مثبت می شود.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در چند وقت گذشته بازار بورس مورد هجوم نقدینگی جدید قرار گرفته است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تصمیم گیری ها در راستای مدیریت بازار و کنترل نقدینگی بوده است، زیرا این نقدینگی اگر به هر بازار دیگری وارد شود نوسانات زیادی به جای می گذارد و به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند.

کامران ندری با بیان اینکه میزان ریسک سرمایه گذاری بورس بالا رفته است، افزود: با توجه به اینکه رشد بورس در ماه های گذشته در نتیجه هجوم نقدینگی جدید بوده تغییر این میزان نقدینگی می تواند بورس را با نوسانات جدیدی همراه کند، از این رو سیاست گذاری ها باید در راستای ثبات بازار و کاهش نوسانات باشد.

نوسانات هیجانی در بازار بورس

در ماه های گذشته نوسان در برخی بازارها همچون مسکن کاهش یافته و بسیاری از سرمایه ها از این بازارها خارج شده و به سمت بورس سرازیر شده اند و از آنجایی که در شرایط کنونی بستری برای جذب این سرمایه ها در بخش های مولد وجود ندارد حفظ نقدینگی در بورس می تواند روش موثرتری برای مدیریت بازار باشد، از این رو سیاست گذاری در مسیر ادامه روند گذشته نوسان گیری 5 درصد می تواند به چرخش سرمایه در بازار پویای بورس کمک کند.

یک کارشناس مالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در یک دوره زمانی نقدینگی زیادی وارد بورس شده، گفت: در شرایطی که بازار سرمایه تحت تاثیر عواملی، منفی می شود و ضرر بیشتری به سرمایه داران تحمیل می کند، از این رو کاهش نوسان گیری بازار به 2 درصد میزان ریسک سرمایه گذاری در بورس و میزان سود دهی را نیز کاهش می دهد. این مصوبه شورای بازار سرمایه با مخالفت سهامداران مواجه شده، زیرا آنها متعتقد این مصوبه منجر می شود میزان سوددهی سهام  کاهش یابد، به طوری که با نوسان 2 درصد به صورت خوشبینانه سهامداران در ماه می توانند 20 درصد سود کنند، این در حالی است که با نوسان گیری 5 درصد میزان سود دهی 20 درصد در طول یک هفته انجام می شود.

مبین کسایی با بیان اینکه امروز اکثر سهام شرکت ها منفی شده است، افزود: امروز بازار سرمایه هیجانی است و شاید اگر مصوبه نوسان گیری 2 درصد اجرایی می شد میزان ریزش شاخص بیشتر بود. به عبارت دیگر امروز بازار 5 هزار ریزش داشته و اگر مصوبه به حالت 5 درصد بر نمی گشت به طور قطع ریزش شاخص بیشتر بود.

او با تاکید بر اینکه همین منفی شدن بازار برای برخی سهامداران مناسب است، تصریح کرد: برای نمونه برخی شرکت های دارویی در هفته های گذشته با صف خرید روبرو بودند و امکان خرید سهام از این شرکت ها وجود نداشت و در حال حاضر که بازار منفی شده صف خرید این شرکت ها کاهش یافته و باعث شده معامله گران حرفه ای بتوانند سهام این شرکت ها را بخرند.

این کارشناس مالی تصریح کرد: خبر استعفای مدیرعامل بورس اوراق بهادر هرچند تکذیب شد روی شاخص های بورس نیز تاثیر منفی گذاشت، زیرا برخی سهامداران تازه وارد به صورت هیجانی نسبت به بازار واکنش نشان می دهند و نوسانات بازار را بیشتر می کنند.

کسایی با تاکید بر اینکه روند رشد بازار در فروردین ماه بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: در پایان سال کارگزاری ها سهام خود را عرضه می کنند و همین مسائل باعث می شود برخی معامله گرها بتوانند سهام های جدیدی خریداری کنند در این بازه زمانی قاعدتا شاخص ها کمی منفی است و دوباره روند صعوی می گیرد.

براساس این گزارش، بورس ایران در یک بازه زمانی حساس به سر می برد، زیرا از یک سو ثبات اقتصادی کافی وجود ندارد و نقدینگی سرگردان این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، از سوی دیگر سیاست گذاری های در بورس کوتاه مدت و آنی اتفاق می افتد و همین مساله به هیجانات بورس افزوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه