English

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرگزاری موج؛

۳۳ هزار میلیارد تومان دارایی و سهام بانک ها واگذار شده است

عباس معمارنژاد درباره میزان واگذاری دارایی بانک ها پس از تصویب قانون رفع موانع تولید، گفت: یکسال پیش ارزش دارایی بانک ها حدود 90 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون 33 هزار میلیارد تومان دارایی و سهام آنها واگذار شده که حدود 35 درصد ارزش دارایی بانک ها است.

33 هزار میلیارد تومان دارایی و سهام بانک ها واگذار شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون بانکی، بیمه و شرکت های وزارت اقتصاد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تسهیلات اعطایی یکی از شاخص های بانکی است، گفت: در ده ماهه امسال 1200 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که 7 درصد به بخش کشاورزی، 32 درصد بخش صنعت، 7 درصد در بخش مسکن تسهیلات اعطا شده است.

عباس معمار نژاد با بیان اینکه 13 درصد این منابع در بخش سرمایه گذاری و به صورت ایجادی بوده است، افزود: 59 درصد تسهیلات بانکی در بخش سرمایه در گردش پرداخت شده است.

او با تاکید بر اینکه در 10 ماهه امسال بانک های دولتی 7 هزار میلیارد تومان املاک خود را فروخته اند، تصریح کرد: در این بازه زمانی بانک ها 3 هزار میلیارد تومان سهام واگذار کرده اند و در شرایط کنونی شرایط بازار امکان عرضه جدید شرکت های زیرمجموعه بانک ها را نمی دهد اما جزو برنامه هاست.

او افزود: در حال حاضر شرکت سیمرغ زیرمجموعه بانک کشاورزی آماده عرضه بلوکی در بازار سرمایه است.

او با اشاره به اینکه به نسبت جمعیت و وسعت شهرها 10 هزار شعب بانکی اضافه در کشور وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی نیاز کشور به شعب بانکی 12 هزار شعبه است و شعب بانکی اضافه مربوط به بانک های دولتی است که برمبنای استراتژی کنونی شعب اضافی بسته می شود اما اگر در شهری یک شعبه بانکی وجود داشته باشد در صورت زیان ده بودن بازهم بسته نخواهد شد.

او تاکید کرد: هر شهری که شعبه بانکی نیاز داشته باشد بانک سپه موظف به جابجایی شعبه و تامین شعبه مورد نیاز آن شهر است.

او با اشاره به اینکه برنامه ادغام شعب بانکی امسال 725 شعبه بوده که تاکنون 344 مورد ادغام شده است، گفت: در سال آینده برنامه ادغام شعب بانکی 1395 شعبه است.

معمارنژاد با اشاره به اینکه برخی روستاها برای دسترسی به بانک باید 160 کیلومتر مسافت طی کنند، گفت: البته در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا 92 درصد تراکنش های بانکی به صورت الکترونیکی انجام می شود. 

او با تاکید بر اینکه ارزش گذاری بانک های ادغام شده در حال انجام است، گفت: براساس مصوبات مراجع ذی صلاح بین 25 تا 55 درصد ارزش سهام این بانک ها به واسطه شرایط اقتصادی رشد داده شده و به سهامداران پرداخت شده است و اگر ارزش کاهش پیدا کند که کاری به سهامداران حقوقی نخواهیم داشت اما اگر ارزش آن افزایش پیدا کند دوباره پرداخت به سهامداران حقیقی انجام خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه صندوق بلایای طبیعی باید توسط رسانه ها معرفی شود، گفت : دو ماه قبل قانون راه اندازی این صندوق توسط مجلس تصویب شد و در بودجه سال آینده آمده است و 50 درصد حق بیمه توسط مردم از طریق قبوض برق پرداخت می شود.

او با اشاره به اینکه 80 درصد دارایی های دولت در شرکت ها در 10 شرکت است، گفت: اگر رصد درصدی روی این شرکت ها انجام شود به راحتی می توان روی دارایی و بدهی های دولت کنترل داشت.

معمارنژاد با تاکید بر اینکه لایحه ای برای حاکمیت شرکتی تدوین کرده ایم گفت: این لایحه نحوه اداره شرکت های دولتی را مشخص می کند. در شرایط کنونی حتی تعریف درستی درباره شرکت های دولتی نداریم.

او با اشاره به اینکه دو بانک ملی و تجارت آمادگی دارند تا 50 درصد ارزش سهام عدالت را به صورت کارت اعتباری به سهامداران ارائه دهند، گفت: برای نمونه سهامداران عدالت می توانند از طریق اپلیکیشن آیوا سهام را در ضمانت بانک ملی قرار دهند و بابت آن کارت اعتباری سه ساله می گیرند و اگر در مدت یک ماه آن را تسویه کنند نرخ سودی مشمول آن نخواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی با توجه به شرایط بازار هیچ برنامه ای برای صندوق های ای تی اف نداریم، گفت: همچنین مدیریت صندوق های زیر مجموعه بانک های نظامی به عهده بانک سپه است.

معمارنژاد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره میزان واگذاری دارایی بانک ها پس از تصویب قانون رفع موانع تولید، گفت: یکسال پیش ارزش دارایی بانک ها حدود 90 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون 33 هزار میلیارد تومان دارایی و سهام آنها واگذار شده که حدود 35 درصد ارزش دارایی بانک ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه