English

محمد کشتی آرا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج؛

ارائه کارت شناسایی برای معامله سکه و طلا برای مقابله با پولشویی است

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران ضمن رد نگرانی معامله گران برای ارائه کارت شناسایی تاکید کرد: این قانون از ۶ سال پیش در کشور وجود داشته اما تاکنون اجرایی نشده است.

ارائه کارت شناسایی برای معامله سکه و طلا برای مقابله با پولشویی است

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل اجباری بودن استفاده از کارت ملی برای معاملات طلا و سکه گفت: این دستورالعملل به تازگی وضع نشده و مربوط به قبل است، در واقع طبق قانون پولشویی معاملات بالای ۱۵ میلیون تومان نیازمند کارت ملی معامله گران است و باید کپی کارت ملی معامله گران و فاکتور خرید در واحد صنفی نگهداری شود تا اگر از واحد پولشویی مراجعه کردند مدارک ارائه شود و به صورت تصادفی مبدا و مقصد منابع مالی بررسی می شود تا مانع از بروز تخلفات پولشویی شوند.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه این قانون حدود ۶ سال پیش تصویب شده، افزود: هدف از اجرای این قانون رصد کردن افراد نیست، بلکه بیشتر با هدف مبارزه با پولشویی است و براساس همین رویکرد تراکنش های مالی افراد در بانک ها هم ردیابی می شده تا اگر مبدا و مقصد پولی نامعلوم بود شناسایی شود و پیگیری قضائی شود.

او با تاکید بر اینکه برای معاملات خرد نیاز به کارت شناسایی نیست، اظهار کرد: به طور قطع این قانون برای تمام معاملات و اصناف وضع شده و مختص طلا و جواهرات نیست، با این حال اگر معاملات سکه و طلا کمتر از ۱۵ میلیون تومان ارزش داشته باشد نیازی به کارت ملی نیست، البته برای سایر واحدهای صنفی هم اگر قیمت محصول بالای ۱۵ میلیون تومان باشد همین رویه اجرا می شود.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه تاکنون اجباری شدن ارائه کارت هویت در معاملات طلا و جواهر تاثیری بر تقاضا نداشته است، گفت: پیش از این هم قانون ارائه کارت شناسایی برای معاملات وجود داشته به همین دلیل نگرانی برای رصد افراد وجود ندارد و روند معاملات در چند وقت اخیر هم نشان داده که این قانون تاثیری بر روند معاملات نداشته است، هرچند در حال حاضر به دلیل تعطیلی ماه محرم سطح معاملات رکود داشته و بازار جهانی هم کم نوسات بوده در واقع فاکتورهای مختلفی در بازار تاثیری رکودی داشته اند.

او با تاکید بر اینکه قیمت طلا در ایران با نوسانات دلار بیشتر همخوانی دارد، اظهار کرد:  در بازار جهانی یک هفته ای هست که قیمت طلا به ثبات رسیده است، در واقع اقدامات آمریکا برای ثبات دلار و بهبود بازار سرمایه باعث شده که قیمت طلا هم به ثبات برسد و بیشتر حاکی از این است که روند آینده قابل پیش بینی نیست مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار رخ دهد. بنابراین در شرایط کنونی که هنوز تهدید افزیش شیوع کرونا وجود دارد و از طرف دیگر امکان کاهش شیوع آن هم وجود دارد بازار با رکود مواجه شده و معامله گران منتظر هستند ببینند چه اتفاقی محتمل تر است، به همین دلیل نمی توان جهتی برای بازار طلا پیش بینی کرد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه هنوز نمی توان روند تغییر بازار طلا و جواهرات در آستانه انتخابات آمریکا را پیش بینی کرد، گفت: به طور قطع تغییر رئیس جمهور آمریکا می تواند در مناسبات ایران تاثیر گذار باشد و قیمت دلار دچار نوسان شود، اما در شرایط کنونی هیچ پیش بینی قطعی نیست ولی در یک ماه آینده پیش بینی نتیجه انتخابات محتمل تر خواهد بود به همین دلیل باید منتظر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شش ماه گذشته قیمت طلا در ایران به اوج خود رسیده که بخش عمده ای این افزایش قیمت ناشی از نوسانات بازار جهانی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای طلا بوده است، با این حال تغییرات قیمت دلار در ایران نیز بر تورم قیمت طلا بی تاثیر نبوده و باعث شده دولت برای کنترل بازار و اینکه گردش مالی در این بازارها از کجا نشات می گیرد بار دیگر استفاده از کارت شناسایی برای انجام معاملات ضروری قلمداد کند و همین مساله باعث ترس برخی از معامله گرها شده است که مبادا دولت از این طریق به دنبال رصد کردن اموال آنهاست و ممکن است در آینده نه چندان دور با مالیات های سنگین مواجه شوند یا حتی عناوین مجرمانه همچون اخلالگر نظام اقتصادی و ... نیز به آنها نسبت داده شود. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران ضمن رد این اظهارات و نگرانی ها تاکید کرده این قانون از ۶ سال پیش در کشور وجود داشته، اما تاکنون اجرایی نشده و در حال حاضر دولت برای جلوگیری از پولشویی و رصد مبدا و مقصد منابع مالی معامله ها استفاده از کارت شناسایی را اجباری کرده است و البته برای معامله های خرد نیز ضرورتی برای ارائه کارت شناسایی نیست.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه