English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی قیمت ارز در سال ۹۹ / نوسانات بازار طلا متاثر از فضای نگران جامعه

پس از شیوع ویروس کرونا ارزهای جهانی با تلاطم روبرو شدند و سرمایه گذاران به خرید طلا تمایل بیشتری پیدا کردند و ارزش انس جهانی افزایش یافت و این روند همچنان دچار نوسان است. حال کارشناسان معتقدند افزایش قیمت طلا در ایران علاوه بر تغییر بازار جهانی متاثر از فضای نگران جامعه نیز هست.

پیش بینی قیمت ارز در سال ۹۹ / نوسانات بازار طلا متاثر از فضای نگران جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر مسئولان دولت برای سال 99 پیش بینی تورمی 30 تا 40 درصدی داشته‌اند و همین مساله نوعی انتظار تورمی ایجاد کرده، به گونه ای که برخی بازاری ها از همین الان نرخ ها را متناسب بیش از تورم پیش بینی شده گران کرده‌اند، برای نمونه بازارهایی همچون دلار، طلا و سکه که پیشران سایر بازارها هستند در چند وقت اخیر رکورد تورم 40 تا 50 درصدی را زده اند.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی میزان تورم دلار و طلا اثر بسیار زیادی بر بازار دارد، گفت: به طور قطع دولت برای جلوگیری از تورم جهشی، قیمت ارز و طلا را سرکوب می‌کند، زیرا آزادسازی قیمت این کالاها می تواند منجر به افزایش تورم عمومی می شود و سفره غذایی دهک های پایین جامعه کوچک‌تر خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از مردم در چند ماه گذشته متاثر از کرونا آسیب دیده اند دولت باید همچنان نرخ این کالاها را کنترل کند.

عزیز آرمن درباره پیش بینی افزایش تورم دلار، طلا و سکه در سال جاری، افزود: به طور قطع سیاست دولت حفظ تورم این کالاها در محدوده تورم اعلامی است، زیرا بخشی از تورمی که در بازار بر روی کالاها ایجاد می شود درنتیجه فضای روانی حاکم بر جامعه به وجود می آید و طبق تجربه سال های گذشته قیمت سکه و طلا و ... تاثیر بسزایی در قیمت سایر کالاها دارد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت کالاهایی مانند طلا که متاثر از نرخ ارز دارای هیجان سرکوب شده هستند پتانسیل جهش قیمت دارند، اظهار کرد: هم اکنون جامعه با یک تورم بالا روبرو است که قابلیت تحمل تورم جدید را ندارد، از سوی دیگر نوعی فضای نگرانی بر جامعه حاکم شده که نقدینگی سرگردان را به بازارهای مختلف می برد.

ضرورت سرکوب نوسانات بازار طلا

در چند ماه گذشته قیمت نفت نزولی شد و بسیاری از کشورها و کسب و کارها در آستانه بحران اقتصادی قرار گرفتند، از این رو بازارهای باثبات همچون طلا از ظرفیت بالاتری برای ارزش پذیری برخوردار شدند و همین روند منجر به ورود سرمایه های جدید به این بخش شد و در حال حاضر بازار ایران نیز به دلیل بی ثباتی اقتصادی همان روند را طی می‌کند و بسیاری از مردم با سرمایه های خرد همچنان با نگرانی به نوسانات این بازار چشم دوخته اند.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت طلا متاثر از نرخ دلار است، اظهار کرد: در ماه های گذشته به واسطه‌ای شیوع ویروس کرونا و کاهش تولیدات تجاری کشورهای قدرتمند اقتصادی از جمله آمریکا و چین، ارزش بسیاری از ارزهای دنیا با کاهش مواجه شد، از این رو سرمایه گذاران نیز این مساله را تهدیدی علیه سرمایه خود می دیدند و به بازارهای با ثباتی همچون طلا روی آوردند و باعث رشد قیمت طلا شد و این روند در شرایط کنونی که مشکل بیماری کرونا برطرف نشده همچنان ادامه دارد.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه در ایران علاوه بر اینکه قیمت طلا متاثر از نوسانات قیمت انس جهانی است تحت تاثیر هیجانات تورمی نرخ دلار داخل نیز قرار می گیرد، افزود: به تازگی قیمت دلار در ایران افزایش چشمگیری داشته و در کنار بالا رفتن ارزش انس جهانی طلا، منجر به گرانی ناگهانی طلا شده است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش بینی قیمت طلا برای چند ساعت آینده هم ممکن نیست، گفت: به طور قطع بازگشت اقتصاد کشورهای به شرایط عادی قیمت طلا را با افت همراه می‌کند، اما در حال حاضر نمی توان حتی برای یک ساعت آینده چشم انداز را پیش بینی کرد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایرا  با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی آمریکا و چین نیز بر روی قیمت طلا تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخش عمده ای از تجارت دنیا از سوی این دو کشور انجام می شود، از این رو اختلاف بین آنها نرخ ارز‌ها را با نوسان همراه کرده و کشورها برای جلوگیری از این نوسانات ذخایر طلای خود را حفظ می کنند تا تاثیر کمتری از نابسامانی های بازار ارز بپذیرند. بنابراین تقاضا برای بازار طلا افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج در حالی بازار جهانی طلا همچنان با نوسان روبرو است که پیش از این بسیاری از کارشناسان معتقد بودند به دلیل افت شاخص های اقتصادی کشورهای توسعه یافته دولت ها مجبور می شوند برای جبران درآمدهای کاهش یافته بخشی از طلای ذخیره شده خود را به بازار عرضه کنند و همین مساله شرایط بازار را به سمت کاهش قیمت می برد، اما در عالم واقعیت این مساله رخ نداد و قیمت انس طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسید. این موضوع در بازار ایران با هیجان بیشتری مواجه بود، زیرا از یک سو ایران با رفتن در فهرست سیاه FATF عملا با تورم 20 درصدی ارزش دلار مواجه شد و در ادامه نیز با شیوع ویروس کرونا قیمت تورم آن صعودی تر شد، به طوری که قیمت دلار 13 هزار تومانی بهمن 98 در اردیبهشت 99 به حدود 18 هزار تومان رسید و این یعنی تورم بیش از 35 درصد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علیرضا ویسی

    چرا فرم ثبت نام ایرادن خودرو بالا نمیاید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه