English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی قیمت ارز در سال ۹۹ / احتمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت ارز تا پایان سال

در سه ماه گذشته قیمت دلار از 13 هزار به مرز 18 هزار تومان رسید هرچند دوباره با کنترل دولت کمی نرخ آن کاهش یافته است، اما همچنان بازار را تهدید می کند، از این رو کارشناسان معتقدند درصورتی که سیاست کلان و حتی بین المللی پیش گرفته نشود احتمال افزایش تورم جدید در قیمت ارز وجود دارد.

پیش بینی قیمت ارز در سال 99 / احتمال افزایش 20 درصدی قیمت ارز تا پایان سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی وعده داده که «با تلاش جدی همکارانم در بانک مرکزی، سیستم بانکی و سایر بخش‌های مختلف اقتصادی، ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد.» همتی در حالی این سخنان را مطرح کرده که واکنش بازار در هفته گذشته بسیار هیجانی بود و حتی قیمت ارز مرز 18 هزار تومان هم گذشته بود، هرچند این روزها قیمت ارز کمی افت داشته، اما کارشناسان معتقدند نوسانات بازار ارز مبتنی بر شرایط اقتصادی رقم می خورد و از آنجایی که امسال بیش از 40 درصد تورم خواهیم داشت پیش بینی می شود قیمت ارز حدود 20 درصد تورم داشته باشد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشار به اینکه در هفته های اخیر نوسانات در بازارهای مختلف افزایش یافته است، اظهار کرد: این نوسانات در بازار ارز و طلا ناشی از مشکلات اقتصادی است که با بروز کرونا نوعی بدبینی در میان کارگزاران اقتصادی ایجاد شد و علامت هایی همچون کسری بودجه و... که برای سال جاری پیش بینی شده به این مشکلات دامن زده شده است.

عزیز آرمن با بیان اینکه بانک مرکزی تاکنون بازار طلا و ارز را سرکوب کرده است، افزود: به طور قطع در شرایط تورم، مردم سرمایه خود را به یک بازار وارد می کنند تا ارزش آن حفظ شود، از این رو کنترل بازارهای سوداگری نقش مهمی در جلوگیری از تورم دارد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر ارز، یک نماد بین المللی و به نوعی حیثیتی است، اظهار کرد: بانک مرکزی رشد نرخ ارز را سرکوب کرده و اگر این بازار را با سیاست های شناوری کنترل کند اثر مثبتی در اقتصاد خواهد داشت، زیرا ارز چند نرخی و 4200 تومانی تنها رانت ایجاد می کند، هرچند نباید فراموش کرد که در نهایت بازار قیمت ارز را تعیین می کند.

این اقتصاددان با پیش بینی از بازار ارز در سال 99 تصریح کرد: به نظر می رسد که نوسان ارز همچنان در سال 99 وجود داشته باشد و موج روانی ابتدا آن را بالا می برد و بعد از مدتی دوباره کمی عقب نشینی می کند، اما به نرخ سال 98 باز نمی گردد. بنابراین پیش بینی می شود که قیمت دلار برای پایان امسال حدود 18 هزار تومان خواهد بود و البته در برخی دوره ها ممکن است به قیمت 20 هزار تومان هم برسد.

او درباره دلایل رشد قیمت دلار با وجود سرکوب نرخ از سوی دولت، اظهار کرد: در سال های گذشته در قیمت دلار تورم انباشته شده و درصورت رها کردن بازار ممکن است با تورم امسال جمع شود و مانند یک فنر قیمت آن جهشی شود، بنابراین درصورتی که دولت کنترل ارز را در دست نگیرد احتمال افزایش تورم ارز به بیشتر از 30 درصد نیز وجود دارد.

او درباره تبعات رشد نرخ ارز در زندگی مردم، اظهار کرد: امروز اقشار طبقات جامعه به سمت پایین حرکت کرده اند، به گونه ای که طبقه متوسط فقیرتر شده و دهک پایین هم به زیر خط فقر رفته اند.

آرمن با نگاهی به سیاست های که می تواند در سال جاری برای کنترل نقدینگی بکار گیرد، اظهار کرد: دولت باید بخشی از دارایی هایش و بخشی از اوراق بدهی را در ماه های آینده عرضه کند و از طریق عملیات بازار باز با محوریت بانک مرکزی بخش دیگری از اوراق را عرضه کند تا بازار ساماندهی شود.

فنر بازار ارز در حال در رفتن است

همچنین یک اقتصاددان دیگر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره اینکه بازارها به همدیگر متصل هستند، گفت: در شرایط کنونی که بازارهای مختلف با تورم بسیار بالایی همراه شده اند این پتانسیل را در بازارهای ارز و طلا به وجود آورده که با کاهش کنترل دولت به شدت افزایش یابند.

کامران ندری با بیان اینکه در یک مقطع زمانی قیمت مسکن همسو با بازار ارز به شدت بالا رفت و امروز این موضوع معکوس شده است، افزود: در سال گذشته با وجود اینکه قیمت دلار تورم بسیار بالایی نداشت، اما قیمت مسکن رشدی صددرصدی داشته و همین موضوع باعث ایجاد هیجان در بازار ارز شده و با کمترین اثر قیمت ارز به شدت افزایش می یابد.

او با تاکید بر اینکه موفقیت سیاست دولت برای کنترل بازار ارز به سایر بازارها نیز بستگی دارد، تصریح کرد: اگر یک بازار با رشد هیجانی بالایی روبرو شود، به طور قطع قیمت ارز و سایر بازارها نیز رشد خواهد کرد و این موضوع به صورت بالعکس نیز اثرگذار است، به طوری که وقتی قیمت ارز رشد بالایی دارد سایر بازارها نیز با تورم بالا روبرو می شوند.

ندری با نگاهی به چالش های پیش روی اقتصاد کشور در سال 99، اظهار کرد: در هر حال اگرچه گفته می شود دولت بخشی از اعتبارات مورد نیاز بودجه را از بازارهایی همچون بورس و ... تامین می کند، اما درآمدزایی در این نابسامانی اقتصادی تنها می تواند در یک مقطعی جوابگو باشد و پس از آن با تورم بسیار شدید و کسری بودجه مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در سه ماه گذشته قیمت دلار از 13 هزار تومان افزایش یافته و حتی چند روزی مرز 18 هزار تومان را هم رد کرده و دوباره با کنترل دولت کمی نرخ آن کاهش یافته است، اما به طور کلی سیاست های دولت در چند ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت در تمام بازارها عملا شکست خورده است، هرچند دولت با اشاره به فعالسازی بورس مدعی هدایت نقدینگی است، اما کارشناسان معتقدند بازار ارز، مسکن و ... همچنان ملتهب هستند و ایجاد هیجان در آنها می تواند اثرات بدی بر اقشار کم درامد جامعه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    همین اقتصاددانها هستند که با تفسیرهایشان سیگنال افزایش نرخ ارز میدن. ارز 4200 تومانی برخی به ظاهر واردکننده ها با مشارکت همین افتصاد دانها و بالا نشینها قیمت گذاری بالایی میشه و دولت هم کوچکترین اقدامی برای جلوگیری از دزدی این دلالان و رانت خوران نمی کنه. همیشه تا بوده و هست افزایش نرخ ارز مساوی با افزایش قیمت همه چیز در بازار بوده. مردم را دریابین

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه