English

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی؛

بانک مرکزی اراده کند دلار ۱۲ هزار تومان خواهد بود/عدم ثبات ارز در دوره‌های مشخص نشانه ناکارآمدی سیاست‌های بانک مرکزی

کامران ندری گفت: در حال حاضر بانک مرکزی می تواند به سادگی نرخ ارز را به محدوده 12 هزار تومان برساند و اگر بانک مرکزی نتواند نرخ ارز را برای دوره های کوتاه مدت دو ماهه ثابت نگهدارد نشانه ناکارآمدی سیاست‌هایش است.

بانک مرکزی اراده کند دلار 12 هزار تومان خواهد بود/عدم ثبات ارز در دوره‌های مشخص نشانه ناکارآمدی سیاست‌های بانک مرکزی

اقتصاد کشور امروز متأثر از نوسانات بازار ارز است و با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروزی تقاضا برای ارز افزایش یافته، قیمت انواع ارز روند صعودی گرفته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در شرایط کنونی به دنبال افزایش تقاضای ارز برای سفرهای خارجی، دخالت بیشتری بر بازار ارز خواهد کرد تا قیمت به صورت هیجانی بالا نرود و شوک قیمتی جدید ایجاد نکند. کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج معتقد است« بانک مرکزی اگر اراده کند نرخ ارز به‌سادگی با یک یا علی گفتن به 12 هزار تومان می‌رسد، اما اگر بخواهد قیمت ارز را به کمتر از 10 هزار تومان برساند شرایط دشواری است». در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید.

کامران ندری

در حال حاضر بانک مرکزی چقدر بر بازار ارز کنترل دارد و اینکه قیمت ارز دوباره روند صعودی گرفته است آیا ناشی از ناتوانی بانک مرکزی بر کنترل بازار است یا اینکه سیاست‌های تابستان 97 را دوباره دنبال می‌کند؟

به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید برای نرخ ارز در کوتاه‌مدت هدف‌گذاری مشخصی داشته باشد که در آن بازه کوتاه‌مدت قیمت ارز در محدود همان نرخ نوسانش را کاهش دهد و اگر امروز بانک مرکزی نتواند نرخ ارز را در یک دامنه قیمتی حفظ کند نشان می‌دهد که قدرت سیاست‌گذاری ندارد. بنابراین دولت باید نرخ ارز را در محدوده مشخصی ثابت کند و هر دو ماه نسبت به قیمت نرخ تجدید نظر کرده و تا زمانی که منابع ارزی کشور جواب می‌دهد قیمت ارز را ثابت نگهدارد.

چه عواملی امروز در تثبیت قیمت نرخ ارز مؤثر است و آیا بانک مرکزی می‌تواند روی همه عوامل تأثیرگذار بر نرخ ارز نظارت داشته باشد؟

کنترل بازار ارز تنها به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ارتباط پیدا نمی‌کند و تصمیم‌های دولت در بودجه و تخصیص ارز 4200 تومانی در بازار ارز نیز مؤثر است و وقتی‌که دولت 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد، در بازار ارز کشور تأثیرگذار است و سیاست‌های که بانک مرکزی درباره بانک‌ها در نظر می‌گیرد، یا بانک مرکزی به دنبال حفظ نرخ سود بانکی با همین نرخ است، مردم بازار ارز را سودآورتر می بیند و به طور قطع وارد بازار ارز می شوند. از این رو عوامل زیادی در تثبیت سیاست‌های ارزی مؤثر هستند که باید در نظر گرفت. امروز مشخصاً تحریم‌ها به‌طور جدی از طرف آمریکایی‌ها پیگیری می‌شود و اثر منفی آن بر اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، به همین دلیل سیاست‌ها باید به گونه ای باشند که اثرات تحریم‌ها را کاهش دهند.

در حال حاضر بانک مرکزی تا چه میزان می‌تواند قیمت نرخ ارز را کاهش دهد و پیش‌بینی شما برای نرخ ارز در سال 98 چیست؟

اگر بانک مرکزی بتواند به‌درستی عمل کند و تصمیم‌های داخلی منطقی‌تر شوند می‌توانیم نرخ ارز را پایین‌تر هم بیاوریم، اما کاهش نرخ ارز کمتر از 10 هزار تومان بسیار دشوار است، اما بانک مرکزی اگر تمایل داشته باشد با یک یا علی گفتن می‌تواند نرخ ارز را تا قیمت 12 هزار تومان کاهش دهد، البته درباره بالا رفتن نرخ ارز پیش‌بینی وجود ندارد و اگر دولت جلوی آن را باز بگذارد تا هر قیمتی می‌تواند نرخ ارز بالا برود. بنابراین بازار ارز امروز به‌طور کامل می‌تواند تحت تأثیر سیاست‌های دولت جهشی بالا برود یا ثابت بماند و در محدوده دوازده هزار تومان نوسان داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • راه نجات بودجه و اقتصاد ایران

    { پتروشیمیها ، پالایشگاهها ، نیروگاهها ، فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، فولاد خراسان ، ، کلیه معادن سنگ آهن و .... } .... اینها به دولت بازگردد ، اقتصاد ایران نجات خواهد یافت . سود عمده اینها در حال حاضر به کانالهای ویژه و شرکتهای خاص میرسد که باید به مردم و دولت بازگردد چون با پول خزانه و هزینه کشور ساخته شده اند . ....
    مشکل معیشت مردم ، صندوقهای بازنشستگی ، حقوق کارمندان و کارگران وتورم حل خواهد شد .
    البته جسارت مجلس ، قوه قضاییه و دولت را میطلبد به علاوه درک و مطالبه عمومی مردم .
    همزمان کلیه صندوقهای بازنشستگی ( نفت ، تامین اجتماعی ، صدا سیما ، فولاد ، نیروهای مسلح ، سپاه و .... ) ادغام شده و داراییهای ایشان تحت مدیریت و اختیار دولت و نظارت مجلس قرار گیرد و یکسان سازی حقوقهای بازنشستگان صورت پذیرد .

  • جواد

    این نا کارشناس وافراد هم مسلک این سالها دم از بالا بردن نرخ ارز برای بالا رفتن تولید وصادرات وجلوگیری از قاچاق میزنند حالا مملکت گل وبلبل شدن چرا محاکمه نمی شوند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی