English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش‌بینی نرخ ارز در سال۹۸/دو عامل مؤثر در نوسانات نرخ ارز

به گفته کارشناسان، نرخ ارز در بازار ایران، متأثر از دو فاکتور واقعی و غیرواقعی است که بخش اول ناشی از خبرها و پیش‌بینی کارشناسان درباره نرخ ارز است و عامل دیگر شامل مسائل مربوط به درآمد نفتی و سیاست خارجی کشور است و هر کدام از این‌ها به شکل‌های مختلف روی نرخ ارز تأثیر می‌گذارند.

پیش‌بینی نرخ ارز در سال98/دو عامل مؤثر در نوسانات نرخ ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بعداز اینکه در ابتدای سال میلادی بازار ارز در ایران با جهش دوباره همراه شد، نرخ دلار به قیمت آبان ماه که بین 9 تا 10 هزار تومان بود برنگشت و این مسئله تحت تأثیر عوامل مختلفی بود. مدیر گروه پولی و بانکی پژوهشکده بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز تحت تأثیر پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، انتشار اخبار درباره وضعیت اقتصادی کشور است، گفت: برای نمونه حرف‌های که درباره کانال مالی اروپا گفته می‌شود، یا اخباری که درباره پذیرش یا عدم پذیرش سی اف تی در مراجع نظارتی همچون مرجع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده روی تغییرات اقتصادی کشور نیز اثر می‌گذارد.

کامران ندری با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز متأثر از عوامل واقعی اقتصادی نیز هست، افزود: در حال حاضر در پایان سال چینی قرار داریم که بسیاری از بازرگانان ایران باید بدهی‌های خود را با شرکت‌های چینی تسویه کنند و همین مسئله تقاضا برای ارز در بازار را افزایش داده است که این موضوع در سال‌های گذشته نیز در همین دو ماه پایانی سال رخ‌داده و میزان تقاضا برای ارز افزایش‌یافته بود.

او با تأکید بر اینکه تغییرات نرخ ارز در آینده قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: بخشی از تغییرات بازار ارز متأثر از تصمیم‌های سیاسی کشور است، ازاین‌رو نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سیاست‌های ارزی کشور داشت و امروز پیش‌بینی‌های که از سوی فعالان اقتصادی انجام می‌شود، تأثیر مستقیمی بر بازار ارز خواهد گذاشت. از طرف دیگر این پیش‌بینی‌ها تا حدودی متأثر از عملکرد مدیران در گذشته است و از آنجایی‌ که پیش‌ از این مدیریت درستی در بخش ارز انجام‌نشده، مردم به سیاست‌ها خوش‌بین نیستند و همین مسئله باعث بروز پیش‌بینی‌هایی شده که تأثیر آن می‌تواند بار دیگر فضای روانی برای افزایش قیمت ارز ایجاد کند.

ندری با تأکید بر اینکه رفتار مردم توده‌ای است تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم ارز می‌خرند، چون تمایل به خرید ارز در بازار وجود دارد و اگر در بازار فضای فروش ارز به وجود آید آن‌ها ارز خود را می‌فروشند و همین مسئله نیازمند هدایت بازار از سوی مدیران است تا بتوانند بازار ارز را به سمت و سویی سوق دهند که بتوانند ارز را مدیریت کنند.

مدیر گروه پولی و بانکی پژوهشکده بانک مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی کشورها مانند ترکیه و ایران نرخ ارز تحت تأثیر سیاست‌های ارزی قرارگرفته‌اند، گفت: در برخی کشورهای دیگر به‌ویژه در آمریکای جنوبی به دلیل سر رسیدن بازپرداخت‌های خود با بحران ارزی مواجه شده‌اند. البته در ترکیه با پذیرش یکسری اقدامات بحران ارزی فروکش کرده ، اما در ایران نوسانات نرخ ارز همچنان باقی‌مانده است.

پیش‌بینی نرخ ارز متأثر از سیاست‌های کلان

اقتصاد کشور در 9 ماه اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده که بخشی از آن به دلیل غافلگیری دولت درباره تحریم‌های یک‌سویه دولت آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی و بخش دیگر ناشی از نبود مدیریت مناسب بر بازار ارز بوده است.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیاست‌های ارزی دولت در حال حاضر بر مبنای احتیاط استوار است، به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر دولت در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی درباره وضعیت اقتصادی کشور برای سال 98 داشته باشد، به همین دلیل باید ذخیره ارزی خود برای سال آینده را حفظ کند، چراکه اگر دولت امروز به‌سادگی ارز را وارد بازار کند و برای واردات هر کالایی ارز تخصیص بدهد، به‌یک‌باره سال آینده جامعه با تورم بالای ناشی از گرانی ارز روبرو خواهد شد، ازاین‌رو دولت با در نظر گرفتن سیاست‌های محافظه‌کارانه به دنبال صرفه‌جویی در مصرف ارز است.

مرتضی عزتی با بیان اینکه عوامل زیادی ممکن است، روی درآمدهای ارزی دولت در سال آینده اثر بگذارد، افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر متأثر از سیاست‌های خارجی ایران است، ازاین‌رو تصمیم‌ها به‌صورت کلان گرفته می‌شود، به همین دلیل امروز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درباره وضعیت اقتصادی کشور برای سال آینده داشت، چراکه ممکن است تصمیم‌های درباره مذاکرات گرفته شود، اما اینکه چقدر این سیاست‌ها بر مبنای خواست دولت پیش خواهد رفت را نمی‌توان قطعی گفت، زیرا همواره موضع‌گیری‌های داخل، سیاست‌های خارجی را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین برای تعیین خط و مشی اقتصادی در آینده باید روند را مورد ارزیابی قرار دارد.

او با اعلام اینکه اقتصاد کشور در سال 98 با چالش‌های مواجه خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر دولت بخشی از درآمد ارزی خود را از طریق صادرات نفت به دست می‌آورد، اما تضمینی وجود ندارد که این میزان صادرات هم به‌صورت پایدار ادامه داشته باشد، ازاین‌رو سیاست‌های اقتصادی کشور در شرایط کنونی بر مبنای برنامه‌های کوتاه‌مدت استوار است، تا دولت بتواند منابع ارزی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

بر اساس این گزارش دو مؤلفه پایدار و ناپایدار، قیمت ارز را تحت تأثیر قرار داده است که در بخش نخست شامل درآمدهای حاصل از صادرات نفت و تقاضای دلار شرکت‌ها در بازار ایران است و در بخش دوم خبرهای مربوط به سیاست‌های خارجی، پیش‌بینی‌های اقتصادی، تصویب یا عدم تایید سی اف تی و... روی نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر پیش‌بینی‌های اقتصادی کشور به دلیل اینکه تحت تأثیر سیاست خارجی و تصمیم‌گیری‌های کلان است در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه